תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כיצד תשפיע מגיפת הקורונה על הזוגיות שלכם?

כיצד תשפיע מגיפת הקורונה על הזוגיות שלכם?

צוות בטיפולנט

״כשכל זה ייגמר, עורכי-דין לענייני גירושים הולכים להיות מאוד עסוקים״. הצהרות כאלו ואחרות נשמעות לא מעט לאחרונה בעת מגפת הקורונה, אך האם הן ציניות מדי? 

ובכן, בין אם נרצה ובין אם לא, מגפת הקורונה שהביאה איתה את הריחוק החברתי גרמה לשינויים בדינמיקה של מרבית מערכות היחסים. מצד אחד זה אולי עשוי להישמע אידיאלי, מי לא רוצה יותר זמן עם בן הזוג שלו? מצד שני, אנשים רבים גם זקוקים לזמן לבדם. אם נוסיף לכך את העובדה שבני הזוג לא יכולים לעשות פעילויות רבות שהיו רגילים אליהן עד כה, ניתן להתחיל להבין מדוע המצב עשוי לפגוע בזוגיות.

כדי לבחון כיצד מגפת הקורונה משפיעה על מערכות זוגיות, נערך סקר בקרב כ-550 אמריקנים שנמצאים בזוגיות. להלן חלק מתוצאות הסקר:

האם הוירוס שינה את הזוגיות שלכם?

על אף התחזיות הקודרות בנוגע להשפעת הוירוס על מערכות יחסים, מרבית המשיבים על הסקר טענו שהוירוס לא שינה את הזוגיות שלהם (74%). חלק קטן יותר מן האנשים חשו שהוירוס שינה את הזוגיות שלהם מעט לטובה או מעט לרעה (17%), ורק 5% חשו שהמגפה הובילה לפגיעה גדולה מאוד בזוגיות שלהם. כמובן, העובדה שמרבית המשיבים לא שמו לב לשינוי לא אומרת שדברים לא השתנו. בנוסף, ייתכן שהשינויים הטובים והרעים מאזנים זה את זה – זה נחמד לבלות יותר זמן עם האנשים שאנחנו אוהבים, וזה עשוי להתאזן עם הלחצים שאנחנו חווים בגלל המגפה. 

בנוסף, מחקר אורך שנערך בקרב למעלה מ-1,500 בני זוג מצא שכ-57% מהם דיווחו שהיו רוצים להרגיש קרובים יותר לבני זוגם. במילים אחרות, כשבני זוג חווים משבר יחד, זה עשוי להשפיע לרעה על מערכת היחסים, אבל היתרונות שבהתגברות על קשיים יחדיו עשויים בסופו של דבר לקרב ביניהם ולחזק את הזוגיות.

האם הוירוס שינה את התדירות שבה אתם מתווכחים?

כשזוגות מבלים זמן רב יותר יחד, הפוטנציאל לקונפליקט גובר. בין אם מדובר בוויכוחים על שטיפת כלים או בחילוקי דעות לגבי הנחיות משרד הבריאות, ויכוחים הם חלק טבעי ובלתי נפרד מזוגיות. יחד עם זאת, מרבית המשיבים על הסקר (70%) טענו שתדירות הויכוחים שלהם לא השתנתה. רק כ-10% טענו שהם מתווכחים יותר, ו-18% טענו שהם מתווכחים פחות. ייתכן, שכאשר זוגות מבלים יותר זמן יחד הם גם נדרשים לתקשר יותר. במקביל, ייתכן כי הזמן הרב יחד עוזר להתמודד עם קונפליקטים באופן יותר שקול ורגוע, במקום לתת לבעיות להצטבר ולהתפוצץ בריב גדול. 

האם הוירוס שינה את חיי המין שלכם?

התחזית הכי פופולרית מלבד גל גירושים, היא ״בייבי בום״ של תקופת הקורונה. המשיבים על הסקר לא נשאלו לגבי שינוי בתדירות בה הם מקיימים יחסי מין, אלא נשאלו באופן כללי על חיי המין שלהם, מתוך הנחה שכשמדברים על סקס, הכמות לא חשובה כמו האיכות. מרבית המשיבים על הסקר טענו שחיי המין שלהם נשארו בערך אותו הדבר. אולם, יותר אנשים דיווחו על שיפור בחיי המין (9%) בהשוואה לאלו שדיווחו על הרעה (5%). כפי שאנחנו יודעים ממחקרים קודמים, הקשר בין בילוי זמן ביחד, לחץ ואינטימיות הוא סבוך ועשוי לייצר השפעות מגוונות. מצד אחד, כשזוגות חווים יותר לחץ הם מדווחים בדרך כלל על ירידה בסיפוק המיני. מצד שני, כשמבלים זמן רב ביחד יש לרוב עלייה בקרבה ובסיפוק המיני. מגפת הקורונה מייצרת את שתי החוויות הללו במקביל. 

האם מערכת היחסים שלכם מפחיתה או מגבירה את רמות הלחץ שלכם?

מגפת הקורונה הביאה איתה לחצים רבים. אנחנו יודעים ממחקרים קודמים שלאורך זמן, לחץ עשוי לערער את איכות הזוגיות. זוגיות יכולה לעזור לנו להתמודד ולהרגיש טוב יותר בזמנים של לחץ, אך היא גם עשויה לגרום לנו להרגיש יותר גרוע. למרות שרוב המשיבים על הסקר טענו שהזוגיות שלהם לא משפיעה על רמת הלחץ שלהם (59%). כ-14% מהמשיבים חשו שהזוגיות מפחיתה את הלחץ, אך ממצא זה היה נפוץ יותר בקרב משיבים שאינם נשואים. 

בנוסף, יותר מרבע מהמשיבים חשו שהזוגיות שלהם מגבירה את הלחץ שהם חווים. נתון זה היה נפוץ יותר בקרב נשים. אבל, גם גברים צריכים לחשוש מכך, כי מחקרים קודמים מצאו שכשנשים היו לחוצות יותר, גם קצב הלב של בן זוגן היה בממוצע גבוה יותר. 

לסיכום

התוצאות מראות שגם תחת איום של אירועים שלא בשליטתנו, מערכות יחסים יכולות להיות עמידות באופן דיי מדהים. חשוב לזכור שהקשיים בחיינו הם בלתי נמנעים, אך זה לא אומר שמערכת היחסים שלנו נדונה לכישלון. מערכות יחסים לרוב אינן מושלמות, וגם בזמנים טובים מתעוררים קונפליקטים. כשהזמנים נעשים קשים, עלינו לזכור שבן הזוג שלנו הוא הסלע שלנו, ומרביתנו אף מחשיבים אותו כחבר הכי טוב שלנו (83%). כשעוברים מגפה עולמית לצד החבר הכי טוב זה יכול להקל עלינו קצת, ואם נדע לתקשר נכון – נוכל אולי גם לחזק את הקשר שאנחנו כבר חולקים איתו.

מקורות

תקציר מאמר שפורסם ב-Psychology Today

Will the Pandemic Ruin Your Relationship

www.psychologytoday.com/us/blog/the-psychology-relationships/202005/will-the-pandemic-ruin-your-relationship?utm_source=FacebookPost&utm_medium=FBPost&utm_campaign=FBPost&fbclid=IwAR1D8fnvlajUqni8C-8k3397Ps90NaIdljUvcRhQAEOEYUL0xvoRWI79HeY

אנשי מקצוע בתחום

טיפול זוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך