חיפוש

איך מפסיקים לפחד ממחלות? 7 טיפים להתמודדות עם חרדת בריאות

איך מפסיקים לפחד ממחלות? 7 טיפים להתמודדות עם חרדת בריאות

פורסם על ידי יעל לב

חרדת בריאות היא חרדה ועיסוק מופרזים בנושא הבריאות, כשהאדם חושש שיש או תהיה לו מחלה קשה, ומפרש בצורה הרת אסון סימפטומים פיזיים שונים. אם אתם סובלים מחרדת בריאות, אתם יודעים בוודאי שביקורים אצל הרופא הם נושא מורכב. הביקורים יכולים להרגיע זמנית, אך גם להגביר מאוד את רמת החרדה, או להוביל לסבב של בדיקות המלוות בלחץ וחרדה עזים. אם התחושות האלה מוכרות לכם, הטיפים הבאים יוכלו לסייע לכם להסביר את עצמכם טוב יותר לרופא, ולהפחית משמעותית את החרדה:

בחרו בקפידה את רופא המשפחה

רופא המשפחה הוא השער שלכם לעולם הרפואה. לרוב הוא יהיה הרופא הראשון אליו תלכו כשאתם נתקלים בסימפטום חדש, והוא יקבע במידה רבה את המשך מהלך הטיפול. חשוב לזכור כי רופא המשפחה הוא גם האדם אליו אתם הולכים כשאתם יודעים שאין באמת צורך בבדיקה רפואית, אך החרדה מובילה אתכם לחוש כי צריך אתם זקוקים לשמוע זאת מגורם מקצועי. חשוב שתסמכו על המקצועיות ושיקול דעתו של רופא המשפחה שלכם, כמי שגם יידע להגיד "די" ולא ישלח אתכם לבדיקות מיותרות.

שתפו את הרופא בבעיה ותכננו יחד תוכנית פעולה

אם אינכם מספרים לרופא כי אתם סובלים מחרדת הבריאות, אתם מונעים ממנו מידע רפואי חשוב העלול להוביל להחלטות שגויות. כשחרדת הבריאות מדוברת, אפשר לקבוע כללים להתנהלות שיהיו מוסכמים על שני הצדדים. למשל, כאשר ברור שסיבת הביקור הנוכחי היא חרדה, הרופא יוכל לציין זאת באמפתיה, לתת לגיטימציה ותוקף לתחושות שלכם, ולהימנע מרישום של תרופות או בדיקות שלא לצורך. עם זאת, חשוב לזכור שמרבית הרופאים, נחמדים ואמפתיים ככל שיהיו, אינם מומחים בבריאות הנפש, ולכן לא תמיד ידעו לעזור לכם להתמודד באופן מיטיבי עם החרדה. לכן, חשוב לפנות לפסיכולוג מומלץ לצורך טיפול בחרדות אצל מטפל הבקיא בחרדת בריאות, אשר יוכל לסייע לכם בתהליך של התמודדות עם חרדה ועם סיטואציות מסוג זה בטווח הארוך.

דברו בצורה תמציתית

כשרמות החרדה גבוהות, כל פרט נראה קריטי. ברגעים כאלה, אנו עשויים לתאר בפני הרופא את הדברים באופן מפורט יתר על המידה, ואף להוביל למצב בו הוא יקטע את דברינו או יראה חוסר סבלנות. באופן טבעי, תגובה כזו עשויה להוביל למחשבה שהרופא לא לוקח אותנו ברצינות, והחרדה תגבר בהתאמה. לכן, דיבור תמציתי וממוקד, מבלי להכביר בפרטים, יוכל לאפשר לרופא להתייחס לדברים בסבלנות יתרה. רבים מעידים כי כתיבת ראשי פרקים בבית ותמצותם טרם ההגעה לרופא, עשויה להיות מאוד אפקטיבית ומרגיעה. כמו-כן, סמכו על הרופא שידע לשאול את השאלות הנכונות אם המידע שנתתם חסר או חלקי.

שמרו על התנהלות נאותה

פעמים רבות כשהחרדה מציפה אותנו, כללי נימוס בסיסיים נזנחים. אנשים עם חרדת בריאות יכולים לעיתים להתעקש להידחף בין התורים, לבקש להיכנס ל"רק שאלה" או לשאול שאלה אחרונה כשהם בדלת והביקור כבר נגמר. התנהגות זו, גם אם מובנת ולעיתים בלתי נשלטת, עשויה לעורר רוגז וחסר סבלנות מצד הרופא ואנשי המנהלה. יחס זה אינו נעים לאף אחד, אך כשאתה סובל מחרדת בריאות, בכוחו להגביר עוד יותר את החרדה. התנהגות זו עשויה גם לעורר בנו ביקורת עצמית, בושה ותחושת חוסר אונים. עד כמה שהדבר קשה, נסו לשמור על כללי נימוס בסיסיים: היכנסו רק כשמגיע תורכם, אל תטרידו את אנשי המנהלה בבקשות חוזרות, וצאו מהחדר כשהפגישה הסתיימה.

נסו להימנעו מבדיקות מיותרות

הבדיקה והזמן בו ממתינים לתוצאותיה יכולים לעורר חרדה עזה. תוצאה חיובית יכולה לספק הקלה ורגיעה זמנית, אך פעמים רבות תעלה המחשבה שאולי הבדיקה לא מספיק רצינית, ותרצו לעשות בדיקה נוספת. חשוב לזכור כי בדיקות יכולות להיות מכאיבות ואף לגרום לנזק לעיתים.

הימנעו מריבוי התייעצויות

 כשאתם מספרים על סימפטום לרופא מומחה, לעיתים הוא ישלח אתכם לבדיקות גם אם אינו משוכנע בנחיצותן, רק כדי לא לפספס דבר חשוב. מצבים עמומים כמו כאבי בטן, למשל, אשר לא נמצא להם גורם רפואי ברור, עשויים להוביל להמלצות רפואיות כגון נטילת תוספים או שינויים תזונתיים. פרוצדורות אלו יכולות לחזק את ההרגשה שמשהו לא בסדר אצלי, להוביל להגבלות תזונתיות או תפקודיות, או ללקיחת כדורים ללא צורך ממשי.

אל תחליפו רופאים

 פעמים רבות אנשים עם חרדת בריאות נוטים לעשות "שופינג רופאים", ולהחליף רופאים בתדירות גבוהה, בייחוד כשאינם מרוצים מהיחס או התשובות שנתן רופא מסוים או מכך שלא שלח לבדיקות. מעבר מרופא לרופא יכול להוביל לקבלה של דעות רבות מדי, לבלבול, ולפעמים לפגיעה באמון במערכת הרפואית. כל אלו, כמובן, עשויים להגביר את החרדה, ולבסוף להוביל למצב בו אין רופא אחד אשר מכיר את ההיסטוריה שלנו באופן עקבי. גם אם אינכם מרוצים ב-100% מהרופא שלכם, השתדלו לדבוק בו ואל תחליפו אותו אלא אם אתם משוכנעים שקיימת בעיה אובייקטיבית של ממש.

טיפים אלה יכולים לסייע לכם בהתמודדות היומיומית עם חרדת הבריאות והחשש ממחלות. עם זאת, במידה וחרדת הבריאות פוגעת באיכות חייכם באופן משמעותי, מומלץ ביותר לפנות לטיפול פסיכולוגי ממוקד בנושא. הטיפול היעיל ביותר כיום בחרדת בריאות נקרא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) - טיפול פסיכולוגי ממוקד שמטרתו לתת לכם כלים שיאפשרו לכם להתמודד בצורה טובה יותר עם מצבים המעוררים אצלכם חרדה, ולהפחית את שליטתה בחייכם.

על הכותבת – יעל לב

יעל לב היא פסיכולוגית המטפלת בגישה קוגניטיבית-התנהגותית. מידע נוסף על טיפול בחרדת בריאות ניתן למצוא באתר של יעל.