תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך מפחיתים אובדנות בקרב בני נוער? מלמדים אותם על בריאות הנפש

איך מפחיתים אובדנות בקרב בני נוער? מלמדים אותם על בריאות הנפש

צוות בטיפולנט

התאבדות הינה גורם המוות השני בקרב צעירים עד גיל 25. על כל נער או נערה שהתאבדו, יש לפחות עשרה בני נוער אחרים שביצעו ניסיון אובדני, שגם הוא בעל השלכות קשות להם ולסביבתם. בכל כיתה, מבחינה סטטיסטית, יש בן נוער אחד שביצע ניסיון אובדני, ובן נוער אחר שחווה מחשבות אובדניות משמעותיות בשבועיים האחרונים. רוב הילדים ובני הנוער שמבצעים ניסיונות אובדניים נמצאים במערכת החינוך הרגילה ולכן זהו המקום המיטבי בו ניתן לאתרם.

מחקר חדש בשם Saving and Empowering Young Lives in Europe (SEYLE) בחן מה הן ההכשרות וההתערבויות היעילות ביותר במניעת אובדנות של בני נוער. החוקרים בחנו את מי כדאי להכשיר לשם מניעת אובדנות בקרב בני נוער: מורים שיעריכו אובדנות, מומחים חיצוניים שיגיעו לבית הספר לבצע הערכת אובדנות, או להכשיר את כל התלמידים במידע לגבי בריאות הנפש.

תוצאות המחקר מראות כי הכשרת מורים אינה פועלת היטב.

הכשרת מומחים הראתה יעילות חלקית בלבד – תלמידים ששיתפו פעולה עם המומחים קיבלו סיוע ואכן אובחנו וטופלו כראוי. אבל כמחצית מהתלמידים שהראו סימני אובדנות סרבו לשתף פעולה עם המומחים ולכן נראה שזוהי תכנית עם חיסרון ניכר. בנוסף, מומחים חיצוניים מגיעים לזמן קצר ועוזבים את בית הספר, דבר שאינו מאפשר מעקב קבוע אחר תלמידים חדשים המגלים מחשבות או התנהגויות אובדניות.

לעומת זאת, הכשרת התלמידים במידע אודות בריאות הנפש פעלה באופן יוצא דופן – בבתי הספר בהם ההתערבות הופעלה נרשמה ירידה של כ-50% ברמת האובדנות, המחשבות האובדניות, וכן בדיכאון.

התוכנית נמשכת 5 שעות, לאורך שלושה שבועות, ומטרתה ללמד בני נוער כישורים הקשורים לאבחון אובדנות ובעיקרם ידע על בריאות וחולי נפשי, בריאות נפשית וכן פיתוח האינטליגנציה הרגשית של בני הנוער. התוכנית מסייעת לתלמידים ללמוד על אמפתיה והקשבה, דחק והתמודדות עמו, השפעת מעשיהם על אחרים, על כך שלכל בעיה יש יותר מפתרון אחד וכן מסייעת לתלמידים לזהות שחבריהם זקוקים לעזרה, כיצד הם יכולים לסייע להם, ומלמדת אותם איך ואיפה לחפש עזרה אם הם זקוקים לה.

החוקרים מציעים שיישום התוכנית בכל בית ספר הינו חשוב, אך כי בני נוער שכבר חשים אובדנות קשה וכן בני נוער שניסו להתאבד, דורשים טיפול משמעותי ונרחב יותר, של אנשי מקצוע, מעבר להתערבות הזו.

מקורות

Wasserman, D., Hoven, C. W., Wasserman, C., Wall, M., Eisenberg, R., Hadlaczky, G.,Apter. A.... & Bobes, J. (2015). School-based suicide prevention programmes: the SEYLE cluster-randomised, controlled trial. The Lancet,385(9977), 1536-1544

אנשי מקצוע בתחום

דיכאון

עוד מאמרים שיעניינו אותך