תפריט נגישות

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י נועם ב - 05/12/2020 22:29:57

    הרבה פעמים במהלך היום עולות לי לראש מחשבות על אירועים שהתרחשו לי אך הסתיימו בצורה שלא אהבתי. זה יותר כמו זכרון של האירוע ולאחריו מחשבות על כמה שמפריע לי שהאירוע הסתיים בצורה מסויימת. העניין הוא שלא מדובר דווקא באירוע רציני או גדול. זה יכול להיות סתם מילה שלא רציתי לומר או העובדה שלא עמדתי ביעד מסויים(נגיד, לסדר את הבית). כמובן שגם אירועים מביכים/"טראומתיים" שעברתי יוצרים תסבוכת גדולה פי כמה. אירועים כאלה יכולים לעלות במחשבות שלי אפילו חודשים ושנים אחרי משום מקום. זה יכול לקרות לי מספר לא מבוטל של פעמים ביום. בזמן האחרון יותר ויותר קשה לי להפטר מהמחשבות וזה מפריע לי בהתנהלות היומיומית שלי. התחיל להתפתח בי מן מנגנון שבכל פעם שמופיעה מחשבה כזו אני עושה מן מחווה פיזית כגון להניד את הראש או להחזיק בו וזה עוזר להפטר מהמחשבה, אך כמובן שזה לא פתרון כי יוצא שמספר פעמים במהלך היום(לפעמים אפילו באמצע שיחה) אני עושה פעולה פיזית לא רצויה/לא נצרכת, מלבד העובדה שהמחשבות ממשיכות להופיע.
    רציתי לדעת האם אני מתאר משהו מוכר והאם יש מה לעשות בנידון.
    תודה מראש.

    תשובה: מחשבות טורדניות
    נכתב ע"י ליטל פלג ב - 07/12/2020 00:15:19

    שלום נועם. 


    התופעה שאתה מתאר מוכרת, ועשויה להיות תחילתה של הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD)- הפרעה המתבטאת בהתנהגויות בלתי נשלטות המתעוררות כאשר עולה מחשבה בלתי נעימה. עם הזמן נוצר צימוד חזק בין ההתנהגות (הפעולה הפיסית שאת מתארת) לבין תחושת הקלה ורגיעה ואז קשה יותר להימנע ממנה, ומתפתחת בה תלות. לאור זאת, אני מציעה לתפוס את המצב כל עוד הוא בתחילתו ולפנות בהקדם אל טיפול פסיכולוגי. ניתן לפנות אל טיפול קוגניטיבי התנהגותי שהוא טיפול קצר ופרקטי המתמקד בהפסקת הסימפטום דרך זיהוי ונטרול המחשבות העומדות בבסיסו ורכישת טכניקות הרגעה חלופיות, או לטיפול פסיכודינמי המציע עיבוד מעמיק ומקיף יותר בגורמים הלא מודעים העומדים בבסיס ההתנגות הלא רצונית, אך עשוי להיות ממושך יותר.


    בכל מקרה, ממליצה לא להזניח אלא לטפל בהקדם כדי למנוע התקבעות והחמרה.


    ליטל


    תוכלי למצוא כאן רשימה של מטפלים שמתמחים בטיפול ב-OCD להתייעצות ובחינת טיפול

אנשי מקצוע ומכונים