תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

האם טיפול פסיכולוגי מושפע מהסביבה בה אתם חיים?

האם טיפול פסיכולוגי מושפע מהסביבה בה אתם חיים?

צוות בטיפולנט

יונתן הוא בחור צעיר, תל אביבי בנשמתו. גדל ברחוב קטן ליד דיזנגוף סנטר. כיום, הוא אחרי הטיול הגדול, מחפש את עצמו, ועושה סיבובי ברים שכונתיים. יש לו שפע של הזדמנויות לבחור מתוכן, אבל הוא חש ריקנות ולא יודע איך להמשיך מכאן. נזכר בערגה בתחושת החופש שהיתה לו כשהסתובב עם חבריו על סקטבורד ברחבי העיר ; איליה היא אשה אתיופית, אמא לשלוש, וגרה בחיפה, קרוב לטכניון. היא עשתה עלייה לפני כמה שנים לישראל, ומאז היא מתגוררת בחיפה. היא אוהבת את העיר הצבעונית והמגוונת. היא לעולם לא מתלוננת, אפילו שיש לה לא מעט קשיים. לאחרונה היא מוצאת את עצמה הרבה אצל הרופאה בעקבות כאבי בטן שלא נמצאו להם הסבר.

מה הקשר בין גנטיקה וסביבה?

כל אחד מאיתנו הוא אדם ייחודי, תוצר של גנטיקה שמקבלת ביטוי בתוך סביבה והקשר פיזי ותרבותי מאוד ספציפי. ברור שאין שניים שהם דומים, אפילו לא תאומים זהים גנטית. הגנטיקה, אף על פי שהיא נתון א-פריורי, למעשה מושפעת מאוד מהסביבה. תחום האפי-גנטיקה מסביר כיצד היבטים סביבתיים יכולים להשפיע על עיצוב ביטוים של גנים מסוימים, שבתורם יוכלו לעבור בירושה. למשל, כשחושפים עכברות מעבדה לגורמי לחץ, השינויים הפיזיולוגיים שלהן בעקבות הסטרס, יועברו בתורשה לצאצאיהן. המשמעות היא שאם אדם גר בסביבה שיש בה גורמי מתח רבים, זה עשוי להשפיע על האופן בו הגנים שלו באים לידי ביטוי הלכה למעשה, וייתכן אף, בהשאלה ממחקרי מעבדה, שהשינויים הפיזיולוגיים יעברו בתורשה בהמשך. 

השפעה של התרבות על היבטים פסיכולוגיים

גם היבטים של תרבות הם חלק מהסביבה, והם מעצבים תפיסות, שמשפיעות על הפיזיולוגיה, הרגשות וההתנהגות שלנו. למשל, נמצא כי אצל אדם שחי בחברה שמקדשת את המרדף אחר האושר (כמו ארה"ב), יהיה קשר בין בריאות פיזית (לפי פרופיל שומנים) ורגשות חיוביים, ואילו בחברה שאין דגש חברתי על האושר האישי (כמו יפן) לא נמצא קשר זה (ראו סיכום מחקר כאן). 

במילים אחרות, זה מאוד משמעותי איפה אתה חי וגדל מבחינת התנאים החיצוניים (כמו אקלים, רמת זיהום וכו'), מבחינת האופן בו אתה מנהל את חייך בתוך הסביבה הספציפית (תזונה, סטרס וכו') ומבחינת התפיסות התרבותיות אליהן אתה מתחנך. כל התנאים המוזכרים ומשפיעים על הבריאות הנפשית והגופנית שלך, וכן מעצבים היבטים פסיכולוגיים ייחודיים בחייך.

ומה ההשפעה של עיר המגורים?

כל עיר מזמנת אפשרויות אחרות. למשל, בעוד בתל אביב יש תרבות צרכנית שוקקת, שפע של ברים, וריבוי של צעירים, בחיפה יש ערב רב של תרבויות, גילאים, מסורות. אתם יכולים לדמיין שהחוויה של לגדול בתל אביב ובחיפה היא שונה, ומייצרת תפיסה שונה של איך הסביבה שאני גר בה אמורה להיראות, לעיתים גם על דרך השלילה. 

השפעה נוספת היא קרבה לגבולות עם מתיחויות כמו ישובי הצפון או ישובי הדרום. בעוד שמי שגר בתל אביב לא חווה לרוב איום בטחוני יומיומי, המתגוררים בצפון או בדרום צברו בגופם ובתודעתם חווית חיים אחרת של דריכות למשל. אי לכך, סביר להניח שבאזורים גאוגרפיים שונים יעלו תמות פסיכולוגיות שונות, למרות שכמובן רב הדומה על השונה. כלומר, פסיכולוג בחיפה ופסיכולוג בתל אביב עשויים להיות חשופים להתמודדיות שמאפיינות את האזור בו הם עובדים.

טיפול רגיש-תרבותית

חשוב מאוד שטיפול פסיכולוגי צריך לקחת בחשבון את השפעת הסביבה והתרבות על המטופל, ולהתאימו אליו. למשל, יונתן ואיליה, מהדוגמא שניתנה, אמנם שניהם מתגוררים בישראל, אבל הרקעים שלהם שונים לגמרי. יונתן מתמודד עם ריקנות, שעשויה להתכתב עם החיים מול שפע אפשרויות בתל אביב, ובכלל עם גילו הצעיר והגאפ שנוצר אחרי סיום השירות הצבאי. לעומתו, איליה, שמתמודדת עם קשיי הגירה ומתגוררת בחיפה, חווה כאב גופני שאין לו ממצא רפואי. ייתכן וסימפטום זה קשור לכך שבעדה האתיופית לא מקובל להביע במילים קושי רגשי אלא יותר דרך הגוף. במילים אחרות, טיפול פסיכולוגי צריך להתייחס ברגישות לתרבותו של המטופל, אמונותיו ודרך חייו.

תחומי מומחיות:
טיפול פסיכולוגי

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכולוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך