שמי דניאל גלר־לוי, פסיכולוג קליני מומחה וקנדידט במכון הישראלי לפסיכולוגיה יונגיאנית.
הכשרתי הקלינית מתמקדת בעבודה עם מבוגרים, אך בפועל עבדתי ואני עובד גם עם ילדים ובני נוער — הן במהלך ההתמחות הקלינית שלי והן כיום בעבודתי בקליניקה הפרטית.
אני מוצא שחלק מהאנשים פונים אליי במצבי משבר או קושי — רגעים שבהם החיים מרגישים מורכבים, תקועים או בלתי נסבלים. אחרים פונים מתוך רצון להכיר את עצמם טוב יותר, להבין את הדפוסים שמנהלים אותם וליצור שינוי פנימי — גם במקרים שבהם שינוי חיצוני נראה קשה או בלתי אפשרי. בין הקשיים הנפוצים שמביאים אנשים לטיפול ניתן למנות חרדה, דיכאון, אובדן, אבל או פוסט־טראומה, אשר לרוב מתבטאים בתחומים שונים של החיים — בעבודה, בזוגיות, במעגלים חברתיים, בהורות או בתחושת הזהות והערך העצמי.
במצבי משבר נפשי מתעורר לעיתים צורך לגעת בזיכרונות, בתחושות ובחוויות — מוקדמות או מאוחרות — שיכולות לעורר כאב רב. לרוב קיימת נטייה להימנע מאזורים אלו, במודע או שלא במודע. למרות זאת, דווקא המפגש עם ה”חומרים המודחקים” הללו הוא שמוביל אנשים לפנות לפסיכותרפיה.
הטיפול הפסיכולוגי מאפשר לגשת לאזורים האלו בתוך סביבה בטוחה, קבועה ומקצועית, המבוססת על קשר בינאישי אמין. עם הזמן ובהתמדה נוצר אמון, המאפשר להישען על המרחב הטיפולי ולעבוד לעומק — עד למגע עם החלקים העמוקים והמורכבים ביותר בנפש. אני מאמין שכל שינוי משמעותי הוא תהליך מתמשך, שלעתים כרוך בכאב נפשי ואף בתחושת אובדן של העצמי כפי שהיה מוכר עד כה.אני רואה טיפול כמסע אל העצמי, שבמהלכו לומדים להכיר לא רק את הצדדים שאנו גאים בהם ומוכנים להציג לעולם, אלא גם את החלקים שאנו מתביישים בהם ומסתירים — לעיתים אף מעצמנו. ההיכרות עם כלל הצדדים שבתוכנו, כולל מאוויים ודחפים כמוסים, היא חלק בלתי נפרד מהתהליך הטיפולי.
ֿאנשים רבים מגיעים לטיפול כשהם נושאים איתם סטיגמות או תפיסות שגויות לגבי מהו טיפול פסיכולוגי – למשל, שפנייה לטיפול מעידה על חולשה, שהטיפול יוצר תלות במטפל, או שהוא נועד רק ל״משוגעים״ או למי ש״איבדו שליטה״. תפיסות אלו אינן נכונות ולעיתים אף מקשות על האפשרות להיעזר באמת. בעיניי, פנייה לטיפול מבטאת דווקא בגרות, אומץ ורצון כן בשינוי. הקשר הטיפולי אינו מכוון ליצירת תלות, אלא להפך – לפיתוח חופש פנימי, מודעות ויכולת לבחור בדרך חדשה.
תחילת טיפול יכולה לעורר חששות טבעיים — תחושת אי־ודאות, ספקות או קושי להתחיל ולהתחייב לתהליך חדש. הפגישות הראשונות מוקדשות להיכרות ראשונית: נשוחח על ההיסטוריה האישית, על האתגרים שהובילו לפנייה לטיפול, ונבחן יחד את הכיוונים האפשריים להמשך. שלב זה נועד לבסס תחושת ביטחון ואמון, ולוודא שהעבודה המשותפת מרגישה נכונה ומתאימה לשני הצדדים. טיפול הוא מערכת יחסים ייחודית: אף שאינה סימטרית, היא מבוססת על נוכחות ומחויבות הדדית.
במקביל, אני מציע אבחון פסיכודיאגנוסטי לילדים, למתבגרים ולמבוגרים. האבחון מאפשר לקבל מעין “תמונת רנטגן” של עולמו הפנימי של האדם — תמונה המשקפת את מוקדי הקושי הרגשיים והנפשיים לצד הכוחות והמשאבים הפנימיים. במקרים רבים האבחון מסייע כשילד, מתבגר או מבוגר מתמודד עם קושי רגשי או התנהגותי ומבקש להבין לעומק את שורשיו, או כאשר יש צורך להכווין את המסגרת החינוכית או הטיפולית המתאימה.
תהליך האבחון נפרש על פני מספר מפגשים, ומשלב בין חלקים קבועים המהווים את ליבת האבחון לבין רכיבים המותאמים לשאלת האבחון של כל נבדק ונבדקת. בליבת האבחון נכללים מבחנים קוגניטיביים להערכת יכולות (כגון מבחני אינטליגנציה) וכלים השלכתיים כמו מבחן רורשאך (כתמי דיו), TAT וציורים. בהתאם לשאלת האבחון ולנסיבות, משולבים גם שאלונים וכלים נוספים. שילוב זה מאפשר לראות תמונה רחבה ומלאה של התפקוד הקוגניטיבי, עולמו הרגשי ומבנה האישיות.
- לימודי אנליזה יונגיאנית, המכון הישראלי לפסיכולוגיה יונגיאנית.
- הכשרה בסכמה תרפיה – טיפול מבוסס סכמה במודל של ג׳פרי יאנג (תכנית מתקדמת).
- הכשרת CBT אינטגרטיבי – קרוב חוויה וממוקד רגשות, תכנית דו־שנתית, אוניברסיטת חיפה בשיתוף איט״ה.
- מוסמך תואר שני (M.A) בפסיכולוגיה קלינית, במסלול עם תזה ובהצטיינות, אוניברסיטת רייכמן.
- מוסמך תואר שני (M.A) בפסיכולוגיה חברתית, במסלול עם תזה ובהצטיינות, אוניברסיטת רייכמן.
- בוגר תואר ראשון (B.A) במדעי ההתנהגות, המכללה האקדמית תל־אביב–יפו; סמסטר מורחב באוניברסיטת ניו־יורק (NYU).
- מתמחה בפסיכולוגיה קלינית (אשפוזי), המחלקה הפסיכיאטרית לילדים ונוער, המרכז הרפואי שיבא – תל השומר.
- פסיכולוג, פנימיית “שבילים” – פנימייה פוסט־אשפוזית קצה, נתניה.
- פסיכולוג, פנימיית “רכסים” – פנימייה פוסט־אשפוזית קצה, נתניה.
- פסיכולוג, חטיבה ותיכון כפר הנוער ויצו ניר העמק.פסיכולוג חטיבה ותיכון, בית הספר רב־תחומי עמל עמק חרוד.
- מתמחה בפסיכולוגיה קלינית (מרפאתי), תחנת העמקים – השירות הפסיכולוגי.
- מתרגל סמינר מחקרי בחרדה חברתית (במסלול הישראלי והבינלאומי), ומנחה סטודנטים לכתיבת תזה לתואר מוסמך בפסיכולוגיה קלינית וחברתית, אוניברסיטת רייכמן.
- פרקטיקום קליני, מרפאת בריאות הנפש ״רמת חן״, תל אביב.
- פרקטיקום קליני, קליניקת אוניברסיטת רייכמן (המרכז הבינתחומי הרצליה).
- פיתוח תוכן ומחקר, מרכז מיטיב – בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת רייכמן.
- פרקטיקום במכון “שינוי” – המכון הישראלי לתהליכי שינוי בפרט, במשפחה ובארגון.
- איט״ה (האגודה הישראלית לטיפול קוגנטיבי התנהגותי).
- הפ״י (הסתדרות הפסיכולוגים בישראל).
- המכון הישראלי לפסיכולוגיה יונגיאנית.