תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י עומרי ב - 08/02/2018 10:19:19

    אבקש לדעת באם תופעות של לחץ דם ו/או דופק מהיר מאוד הנמשך מספר שעות עלולות לנבוע מסיבה של דאגנות יתר, חששות וסטרס?

    אני בן 60, רווק, וללא כל עבר רפואי פיזי או נפשי בתחום זה, אלא שבחודשים האחרונים אני חש שהגשמתי וחוויתי בחיי את כל מה שחלמתי לחוש ולחוות, (מה שמעניק לי מן תחושת סיפוק מלאה), אלא שבצד אותה התחושה יש בי הכרה בכך שמה שמצפה לי בעתיד אלו בעיות זקנה כולל מחלות ומגבלות, מה שמאוד מטריד אותי, עד שאני חש לעיתים גלי פחד מפני מצב שכזה.

    כמו כן, בחודשים האחרונים, אני חושב יותר ויותר על יקיריי שאינם עוד, כמו סבא, סבתא וכמובן אבא, ועל חברים שלי שנפלו בשירות צבאי וביטחוני אחר לפני עשרות שנים, וחש צער על שהם אינם נמצאים בין החיים ונהנים כמוני.

    אני נהנה מן החיים ומבלה בכל ערב, וכאשר אני מבלה עם חברותיי וחבריי אני שמח, צוהל ורוקד, אבל, כאשר אני עולה לשירותים ל-2 דקות, הרי בתא השירותים אני חש עצב וגעגועים לאלו שאינם, וחוזר לשגרה מיד כאשר אני שב משם לחבר'ה.

    התחושה היא שאני חי בעצם בשני קווים מקבילים, כאשר קו אחד הוא הסיפוק המלא והשמחה, והקו השני הוא קו של עצב וחששות.

    אני יודע שאין בפנייתי ובדבריי אלו בכדי לקבל דיאגנוזה מבוססת, אך בשלב זה אסתפק בהערכה ראשונית כמובן.

    בתודה גדולה מראש ובברכה, עומרי.

    תשובה: שלום רב.
    נכתב ע"י ליטל פלג ב - 08/02/2018 20:04:30

    שלום עומרי.
    התופעות הפיסיולוגיות שאתה מתאר אכן עשויות לנבוע ממצב רגשי, אך חשוב לבדוק ולשלול השפעות פיסיולוגיות אפשריות, ולכן מומלץ לפנות קודם כל לבירור רפואי.
    מעבר לכך, סימפטומים מהסוג שאתה מתאר עשויים להיות קשורים לבעיית חרדה- הפרעת פאניקה או חוויה שאמנם לא מגיעה לכדי הפרעה פורמלית אך מבטאת חוויה פנימית של חרדה וחוסר שקט.
    תיארת בבהירות וברגישות רבה כי התקופה האחרונה מלווה בהתבוננות לאחור על חייך ועל קשרים שאבדו. התבוננות מסוג זה היא טבעית ומתרחשת אצל אנשים רבים בתקופת חיים זו, אך לא פעם היא מעוררת גם תחושות של כאב- גם אם החוויה הכוללת היא חוויה של סיפוק ושביעות רצון ממה שהשגת ומהחיים שחיית. לכן, במובנים רבים, "חשבון הנפש" שאתה עורך והצער שאתה חש הם טבעיים ונורמטיביים. לצד זאת, מאחר ואתה מתאר רגעים של כאב רגשי משמעותי, חוויה של פיצול בין שני רבדי חיים וסימפטומים פיסיולוגיים, כדאי לשקול את האפשרות שההתבוננות על חייך נוגעת לא רק בסיפוק ובתחושת ההישג אלא גם באזורים של כאב. זאת, לצד העובדה שהתבוננות זו מחברת אותך כנראה גם לכאב הבלתי נמנע של ההכרה במשמעות הזקנה ובסופיות החיים, מעלים את האפשרות שמשהו בהתבוננות על חייך דורש עוד עיבוד או העמקה. לכן, במידה והתחושות מעיקות עליך, כדאי לשקול את האפשרות של פנייה לטיפול פסיכולוגי בו אפשר יהיה ללוות אותך בתהליך ההתבוננות ואולי לאפשר לך לעבור אותו עם פחות צער וחרדה.

    ליטל

אנשי מקצוע ומכונים

ד"ר יגאל גליקסמן

ד"ר יגאל גליקסמן

הוד השרון
עדי דוידסון

עדי דוידסון

תל אביב - יפו
עדנה מן

עדנה מן

מודיעין-מכבים-רעות
איתי רוזנפלד

איתי רוזנפלד

תל אביב - יפו
דפנה מטרי

דפנה מטרי

שילת
יובל קורן

יובל קורן

חיפה
עמירה איתיאל

עמירה איתיאל

תל אביב - יפו
פז חיט

פז חיט

כפר סבא