תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

פורום פסיכולוגיה

  • נכתב ע"י אברהם ב - 08/08/2017 04:34:06

    האם מי שמאובחן עם נוירוזה נרקיסיסטית יכול לחוש אמפתיה ?
    אני לא מדבר על יכולת לזהות כוונות במצבים מסויימים(כי את זה ניתן ללמוד), ספציפית מדבר על "תחושה של אמפתיה" לפי ההגדרה המילונית.

    תשובה: משמעותה של נוירוזה נרקיסיסטית לגבי אמפתיה
    נכתב ע"י סיון סובול ב - 10/08/2017 09:14:45

    שלום אברהם,

    ההתייחסות לנרקסיזם בראייה הפסיכולוגית היא פעמים רבות כרצף המתחיל בהתייחסות לנרקסיזם בריא, לאישיות בעלת קווים נרקסיסטים ועד להפרעת אישיות נרקסיסטית. המאפיין המרכזי של הקווים הנרקסיסטיים הוא קודם כל תחושת עליונות ופנטזיות גרנדיוזיות, צורך לתדלק את תחושת הערך העצמי הגבוה ורצון לקבל את הכרת הסביבה בעצם הייחודיות שלהם. תפיסת העצמי עשויה לנוע בחדות בין חוסר ערך לתחושת ערך עצמי מופרזת. לצד אלו, יכולים להופיע מאפיינים נוספים, כגון ציפייה ליחס מועדף ותחושה "שמגיע לי", עיסוק יתר בהישגים והצלחה, תחושה של ייחודיות, נצלנות, קנאה באחרים, התנשאות והעדר אמפתיה.
    לשאלתך, אבחנות אינן דבר מוחלט והרבה פעמים מדובר על רצף ועל תמהיל של מאפיינים שמתבטאים באופן שונה אצל אנשים שונים. לכן, צריך להתייחס לכל מקרה ואדם לגופו ומתוך היכרות איתו. אבחנה על הרצף הנרקסיסטי אינה משמעה בהכרח שהאדם אינו יכול לחוש אמפתיה, או לחלופין יכול להיות שיצליח לחוש אמפתיה במצבים מסוימים ובנסיבות אחרות לא. הכל תלוי במאפיינים האישיותיים של אותו אדם. בכל מקרה, טיפול פסיכולוגי ארוך טווח יכול לסייע למתמודדים עם קווי אישיות אלה ולשפר את היכולת לחוש אמפתיה כלפי אחרים.

    בהצלחה,
    סיון

אנשי מקצוע ומכונים

עדי דוידסון

עדי דוידסון

תל אביב - יפו
הילה ברנר

הילה ברנר

תל אביב - יפו
ד"ר עדן וייס שדה

ד"ר עדן וייס שדה

קרית אונו
דפנה מטרי

דפנה מטרי

שילת
מיתר מידן אלוני

מיתר מידן אלוני

ראש העין
ד"ר איה גולן

ד"ר איה גולן

תל אביב - יפו
עדי אלחדף

עדי אלחדף

רמת גן
טל משולם

טל משולם

חיפה