תפריט נגישות
חיפוש

אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז

בעשור האחרון יותר ויותר ילדים ובוגרים מאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז. הפרעות קשב וריכוז הן ליקויים נוירולוגיים מולדים אשר גורמים לפגיעה בתפקודים ניהוליים של המוח ובאים לידי ביטוי במגוון סימפטומים שביניהם קושי בהתמקדות לאורך זמן, חולמנות ופיזור דעת, שכחנות, נטייה להסחת דעת וקשיים בניהול זמן ומשימות אישיות. כאשר הפרעת הקשב והריכוז כוללת גם רכיב של היפר אקטיביות עשויים להתקיים גם קשיי שליטה עצמית, אימפולסיביות ותנועתיות יתר. הסימפטומים הנלווים להפרעות קשב וריכוז עשויים להשפיע על תפקודם של הסובלים מהם בתחום הלימודי, התעסוקתי והחברתי ובהתאם, לאורך השנים פותחו מגוון שיטות טיפול המכוונות לסייע לבעלי הפרעות קשב וריכוז.

אנשי מקצוע בתחום אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז

<<  לרשימה המלאה

מאמרים בתחום אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז

אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז
למה לעשות היום מה שאפשר לדחות למחר? 4 טיפים להתמודדות עם דחיינות
אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז
אימון קוגניטיבי התנהגותי למבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז
אימון קוגניטיבי התנהגותי למבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז
אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז
ADHD מינקות ועד לבגרות: הפרעת קשב וריכוז בטווח החיים
ADHD מינקות ועד לבגרות: הפרעת קשב וריכוז בטווח החיים
אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז
איזו מין הפרעה? על הפרעות קשב וריכוז בחדר המיטות
אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז
אימון קוגניטיבי התנהגותי למבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז
זה יחכה למחר: כל מה שצריך לדעת על דחיינות

אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז הוא שיטת אימון אשר יוצאת מהנחה כי אנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז יכולים לפעול באופן אקטיבי ואפקטיבי לקידום תפקודם ולצמצום השלכותיהן השליליות של הפרעות הקשב והריכוז. חשוב להדגיש כי אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז אינו מאפשר אבחון של הפרעות קשב וריכוז או טיפול בסימפטומים שלהן: כדי לאבחן הפרעות קשב וריכוז יש לפנות לאבחון פורמלי הנערך על ידי נוירולוג, פסיכיאטר או רופא שהוכשר לאבחן הפרעות קשב וריכוז. כדי לצמצם סימפטומים של חוסר קשב וריכוז ושל היפר אקטיביות יש להיעזר בטיפול תרופתי אשר מסייע בהשגת איזון נויורוכימי באזורי המוח הקשורים בליקויי הקשב והריכוז. אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז מיועד לאנשים אשר אובחנו כבעלי קשב וריכוז על ידי איש מקצוע מוסמך ומעוניינים בשיפור מיומנויות התנהגותיות הקשורות בהפרעות הקשב והריכוז. כך, למשל, אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז יכול לסייע בהקניית הרגלי למידה, התמודדות עם דפוסים של דחיינות, חיזוק היכולת לשליטה עצמית ורכישת אסטרטגיות לניהול זמן אפקטיבי יותר.

כיום, אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז יכול להינתן בפורמט של אימון לילדים, אימון למתבגרים או אימון למבוגרים.
אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז לגילאי הילדות יוצא מהנחה כי הפרעות הקשב והריכוז מקשות על הילד לרכוש מיומנויות תפקודיות בסיסיות אשר ילדים ללא הפרעות קשב וריכוז רוכשים באופן ספונטני ו/או בעזרת הנחייה בסיסית. כך, למשל, התארגנות בבוקר או השתלטות עם מספר מטלות לימודיות עשויות להיות מאתגרות במיוחד עבור ילדים עם הפרעות קשב וריכוז מאחר והם מתקשים לבנות סדרי עדיפויות, לפעול באופן ממוקד ומאורגן ולווסת את חרדה המתעוררת בהם לנוכח עומס, ריבוי מטלות או שינויי שגרה בלתי צפויים. במסגרת אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז נבנית עם הילד תכנית התנהגותית המכוונת להתארגנות טובה יותר ולהתמודדות עם שיבושים בלתי צפויים. במידת הצורך, אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז מסייע גם בהקניית מיומנויות בתחום ההתנהגותי והבין אישי: ילד עם הפרעת קשב וריכוז יכול ללמוד באמצעות אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז כיצד לרסן את הצורך שלו לומר בכיתה כל מה שעולה בדעתו, לווסת תחושות של תסכול ולמתן את תגובתו לנוכח אתגרים חברתיים כמו עמידה ממושכת בתור, דחיפה על ידי ילד אחר או הפסד במשחק. הילד הוא שותף פעיל בבחירת מטרות האימון ובהוצאתן לפועל ומבנה אימוני זה מסייע פעמים רבות לגיוס שיתוף הפעולה של הילד. אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז בילדות ילווה במרבית המקרים גם בהדרכת הורים. במסגרת הדרכת הורים ההורים יוכלו לקבל כלים שיסייעו להם ללוות את התכנית ההתנהגותית, להתאים את סגנון ההורות לקשייו וצרכיו הספציפיים של הילד (למשל, להכין ככל האפשר את הילד בעל הפרעת הקשה לשינויים בשגרה) ולשנות הרגלים המעכבים את תפקוד של הילד (למשל הגנת יתר המונעת ממנו לתרגל מיומנויות שונות או קושי בקבלת העובדה שלילד יש קושי ממשי גם במטלות הנראות פשוטות).

אימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז בבגרות או בגיל ההתבגרות יכול לסייע למתאמנים בשיוך קשייהם להפרעת הקשב והריכוז (למשל, קשיים כמו "מעופפות" ודחיינות אשר מעוררים אשמה והלקאה עצמית), העלאת המוטיבציה לפנייה/המשך הטיפול המתאים להם, רכישת הרגלי למידה/עבודה יעילים, קבלת החלטות ועריכת בחירות אשר תואמים את הכישורים והמגבלות הנובעים מהפרעת הקשב והריכוז (למשל, בחירה בעבודה דינמית ולא מונוטונית), שיפור מיומנויות בין אישיות (שליטה בזעם, ריסון האימפולסיביות) ורכישת הרגלים אשר מאפשרים ניהול עצמי וניהול זמן אפקטיביים יותר.