חיפוש

הדרכת הורים - אתגרים וגישות. כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 7/16

גיליון זה יעסוק בהדרכת הורים מזוויות תיאורטיות שונות ובמצבים שונים:

הדרכת הורים בגישת הסמכות החדשה, הדרכת הורים אדלריאנית, התאמות להדרכת

הורים בהתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז, הפרעות תקשורת, הפרעת התנהגות,

הפרעות חרדה וטראומה.


הדרכת הורים - אתגרים וגישות

גיליון הנוכחי יעסוק באתגרים וגישות שונות בתחום הדרכת ההורים.

לפני כן, אנו שמחים לפרסם פרק מספרם של ז'וזה ברונר וגליה פלוטקין עמרמי: מעבר לקליניקה - השיח הפסיכולוגי בתרבות העכשווית המפורסם באדיבות הוצאת רסלינג.

הדרכת הורים הינה מרכיב טיפולי חשוב בחלק ניכר מהטיפולים בילדים כמו גם בטיפולים משפחתיים.

מתוך כך, גישות טיפוליות שונות התייחסו למרכיב זה מנקודות מבט תיאורטיות מגוונות. בגיליון זה נציג מגוון מאמרים, מגישות שונות, להדרכת הורים.


בעשורים האחרונים עוסק פרופ' חיים עומר בפיתוח גישת הסמכות החדשה, המכוונת לשימור הסמכות ההורית בחברה חופשית ופלורליסטית, לאור ערכים מודרניים.

על כך ניתן לקרא בספרו הסמכות החדשה, ובסקירתה של אריאלה גרין את יום העיון "משיקום הסמכות ההורית ועד לתפקיד העוגן".

מתוך העבודה בתחום זה צמחה גם גישת ההתנגדות הלא אלימה בשדה הפסיכולוגי, הממוקדת בהתמודדות עם בעיות התנהגות ואלימות של ילדים.

על גישות נוספות להדרכת הורים ניתן לקרא בסקירת המערכת אודות הדרכת הורים אדלריאנית ובמאמרה של הילה אלקיים אייכה הקשר המגדל.

לאור מגוון ההפרעות בשלן מופנים ילדים לטיפול, נדרשות התאמות שונות של טכניקת הדרכת ההורים.

כך למשל, מצאו Lee et al כי יש חשיבות למאפיינים ייחודיים בהדרכת הורים התנהגותית לילדים עם הפרעות קשב וריכוז.

Stinehart et al הציעו יישומים קליניים לעבודה עם ילדים בעלי הפרעות התקשרות ובכללם גם התאמות בהדרכת ההורים.

התאמת הטכניקה של הדרכת ההורים חשובה גם בטיפול בחרדה, כפי שניתן לקרוא בפרק הראשון של ספרם של פרופ' חיים עומר ואלי לייבוביץ: תמיכה, גוננות ותפקיד העוגן.

Scott & Dadds מציעים גישה אינטגרטיבית להתמודדות במצבים בהם הדרכת הורים כחלק מטיפול בהפרעת התנהגות נתקלת בקשיים משמעותיים ולא מצליחה להביא לשיפור, במאמרם כשהדרכת הורים לא עובדת.

הדרכת הורים לילדים נפגעי התעללות מצריכה גם היא שימוש בטכניקה ייחודית.

Fewell מדגישה את חשיבות הגברת יכולת המנטליזציה של הורה במאמרה טיפול מבוסס מנטליזציה כמסגרת עבודה עם הורים מתעללים ואילו Andrew מציג הדרכת הורים המשולבת בטיפול דיאדי, במאמר טיפול במשחק בילדים נפגעי טראומה מינית: משלבים את ההורה במשחק הטיפולי.