חיפוש
  • דף הבית
  • מאמרים
  • "אייכה - הקשר המגדל", שיטה חדשנית לטיפול בילדים באמצעות הדרכת הורים

"אייכה - הקשר המגדל", שיטה חדשנית לטיפול בילדים באמצעות הדרכת הורים

הילה אלקיים, חברת צוות מרכז אייכה להורות מגדלת

אייכה היא שיטה חדשנית להדרכת הורים אשר פותחה על ידי ד"ר איתן לבוב, פסיכיאטר ילדים ונוער ופסיכואנליטיקאי בהכשרתו. השיטה נועדה לעזור להורים להתמודד עם בעיות וקשיים בהם הם נתקלים במהלך התפתחות ילדיהם. שיטת אייכה והמודל להדרכת ההורים פותחו מתוך ניסיון רב שנים שד"ר לבוב צבר בעבודה עם הורים אשר ילדיהם סירבו לשתף פעולה עם טיפול או שקיבלו טיפול הולם במשך תקופה ארוכה אך ללא שינוי והטבה במצבם. השיטה יעילה וישימה בכול דרגת חומרה של הבעיה.

החידוש של השיטה הוא בהתבוננות מזווית חדשה על הדרך בה נוצרות בעיות רגשיות ותפקודיות אצל ילדים ומתבגרים ובפיתוח כלים מעשיים המתאימים להבנה זאת, בעזרתם יכולים ההורים לטפל בילדיהם.

עמדה קלינית שכיחה היא עמדה הרואה את הנער הנתון במצוקה או המתקשה לתפקד כמונע על ידי סוג של כוחות או מניעים הניתנים לזיהוי (צרכים, דחפים, חסכים, דפוסים נרכשים, תבניות ביולוגיות) שדוחקים אותו - ואכן "מניעים" אותו - למחשבות, רגשות ומעשים שמסבים לו נזק.

מזווית הראייה של אייכה אין למניעים לבדם אפשרות לגרום להיווצרות והתפתחות של בעיה רגשית או התנהגותית. על מנת שתתפתח בעיה, דרושים גם תנאי סביבה המאפשרים באופן לא מכוון שהמניעים של הילד יבואו לידי ביטוי בדרך לא בריאה ולא מקדמת גדילה.
השיטה נשענת על ההנחה שכל תופעה זקוקה למרחב המאפשר את קיומה. גם התנהגויות בעייתיות המסבות נזק לאדם ולסביבתו צריכות מרחב המאפשר להן להתקיים ובלעדיו הן לא יוכלו להתקיים. מרחב זה הוא המרחב של קשרי האנוש המשמעותיים שבתוכו הילד - נער - נמצא ושמתוכו הוא גדל. מטבע הדברים, מדובר בראש ובראשונה על קשריו עם הוריו.
היווצרות של התנהגות לא בריאה או מזיקה של הילד - נער - היא תוצר של מפגש ייחודי בין הכוחות ה"מניעים" את הילד - לאו דווקא פתולוגיים מטבעם (ביטחון, סיפוק, הרגעה, הנאה וכו') הפוגשים סביבה אשר מאפשרת לילד לתת להם ביטוי בדרך מזיקה, כלומר "לא בריאה", בצורה של "בעיה" או של "מחלה".

שיטת אייכה עושה הבחנה בין סביבה מגדלת לבין סביבה מתירה:

סביבה מגדלת היא מרחב אנושי המאפשר לעצמי של הילד לפתח את יכולותיו להשיג סיפוק, ערך וביטחון דרך מסלול בריא ופרוגרסיבי של צמיחה, בשלות ואחריות ולא בדרכים אחרות. במילים אחרות, סביבה מגדלת מאפשרת למניעים של הילד להשיג סיפוק וביטחון רק "בדרך" המיטיבה אתו ועם הקרובים אליו.

סביבה מתירה לעומת זאת, היא מרחב אנושי אשר לא מדעת וללא כוונה תחילה "מתיר" לעצמי של הילד לפתח יכולת להגיע לסיפוק, ערך או משמעות בדרך יוצרת סבל - נזק דהיינו "לא בריאה". הכנסת המשתנה של סביבה מתירה למשוואות הקליניות שלנו, יוצרת התבוננות חדשה שמסוגלת לאתר ו"לחסום" בסביבת הילד, את "נקודות ההיתר" לזרום לכיוונים לא בריאים ו"לצאת" אל מסלול יוצר נזק.

בהדרכת ההורים נעשית עבודה המכוונת לזיהוי המקומות בהם הסביבה ההורית הופכת מבלי להתכוון לסביבה מתירה המאפשרת את התפתחות הבעיה אצל הילד. ההורים מקבלים כלים שאותם אנו מכנים "שפה מגדלת" ובאמצעותם הם יכולים להפוך לסביבה מגדלת כלומר למעטפת הורית נטולת "גישה" למסלול התפתחותי פוגע.

השפה המגדלת מבוססת על אחריות הורית ועל המחויבות ההורית לשמור על כבודם, עצמיותם ועל האוטונומיה של כל השותפים לקשר- הורים וילדים כאחד. ההורים מקבלים הנחיות מעשיות כיצד לא לפלוש למרחב של הילד ולא להגביל את האוטונומיה שלו מצד אחד, ומצד שני כיצד להגן על עצמם מפלישה למרחב שלהם וכיצד לבטא את צרכיהם בקשר עם הילד באופן לא תוקף אך מייצר עבור הילד סביבה המגדלת. לפי הניסיון המצטבר של המטפלים במרכז, השימוש בשיטה מקדם באופן דרמטי את יכולתנו למנוע ולטפל במצבים של תקיעות התפתחותית וחינוכית הגורמים סבל ונזק, לעתים קיצוניים, לילדים ולהוריהם כאחד.

בשנתיים האחרונות הורחב המודל והותאם גם לשימוש בבתי ספר. אנו רואים בצוותים חינוכיים חלק מהסביבה המגדלת של הילד. הצוות החינוכי לומד את עקרונות השפה המגדלת ומיישם אותם בהתנהלות היום-יומית בבית הספר. להתרשמותנו, העבודה עם צוותים חינוכיים מראה עד כה שיפור באקלים הלימודי-חינוכי וירידה ברמת האלימות ובבעיות ההתנהגות בבית הספר.

על מרכז אייכה
מרכז אייכה להורות מגדלת פועלים 21 מטפלים אשר הוכשרו להדריך הורים באמצעות השיטה. במרכז מתקיימות גם תוכניות הכשרה למטפלים המעוניינים ללמוד את השיטה וכן השתלמויות לצוותים חינוכיים ואנשי רווחה. ניתן להיכנס לאתר המרכז ולקרוא בו פרקים מספרם של א. לבוב וה. אלקיים "הורות מכיוון אחר - מאובדן דרך להורות מגדלת" וחומרי קריאה נוספים. כתובת האתר היא: www.ayeka-merkaz.com

לללמוד ליצור מרחב של תקווה דרך החוויה הפסיכודרמטית
המכון הירושלמי לפסיכודרמה תאטרון מדרש בניהולה של ד"ר זיוה ברכה גדרון מזמין אותך להרחיב את שפת הטיפול במסלול ללימודי תעודה בפיקוח היחידה ללימודי המשך של ביה"ס לעו"ס ע"ש לואיס וגבי וייספלד-אוניברסיטת בר-אילן
ירושלים,הקול קורה
נובמבר 2022
סיוע הוליסטי ורוחני - תומכי איכות חיים לימודי תעודה
תוכנית דו-שנתית הכוללת הדרכה ופרקטיקום ניהול אקדמי והנחייה: דבורה רייכר מכון "נתיבים משלימים" והיחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה, שמחים להזמינכם להשתתף במחזור חדש של התכנית.
זכרון יעקב
נובמבר 2022
מסלול הכנה להכשרה אנליטית למטפלים בעלי ניסיון
הכשרה אנליטית היא שלב לימודים מתקדם וגבוה למעוניינים בהעמקת הידע היונגיאני והרחבת הרקע התיאורטי והקליני שבידיהם לכדי מבט ייחודי וראיית עולם יונגיאנית.
הרצליה, עמותה יונגיאנית ישראלית חדשה ע"ר
נובמבר 2022
מפגש מתעניינים -המחלקה לפוטותרפיה
השימוש בצילום ככלי טיפולי מאפשר התבוננות עמוקה בתהליכים נפשיים, ומציע דיאלוג בין המציאות הפנימית והחיצונית של האדם. בתהליך הטיפולי מתרחשת עבודה רגשית וחווייתית באמצעות צילום פעיל ועבודה עם מאגר צילומים אישיים.
בי"ס מוסררה, ירושלים
13/07/2022
קוראים כאן ועכשיו -שיחה עם ד"ר ניצה ירום
מכון מפרשים שמח להזמין אתכם לסדרת הרצאות מקוונות עם כותבי הספרים החדשים בעולם הפסיכותרפיה: בהנחיית: פרופ. ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן
אירוע מקוון,מכון מפרשים האקדמית תל אביב יפו
31/07/2022
שנת הלימודים 2022-23
מגוון תכנים לעוסקים.ות בטיפול, חינוך וייעוץ • בית ללימוד ותרגול מאז 1998 • רמת השרון | צפון | אונליין • אפשרות לגמול שבתון או גמול אישי • מיטב המנחות והמנחים
מרכז גוף-נפש
הרשמה מוקדמת עד 15.08.22
לללמוד ליצור מרחב של תקווה דרך החוויה הפסיכודרמטית
המכון הירושלמי לפסיכודרמה תאטרון מדרש בניהולה של ד"ר זיוה ברכה גדרון מזמין אותך להרחיב את שפת הטיפול במסלול ללימודי תעודה בפיקוח היחידה ללימודי המשך של ביה"ס לעו"ס ע"ש לואיס וגבי וייספלד-אוניברסיטת בר-אילן
ירושלים,הקול קורה
נובמבר 2022
סיוע הוליסטי ורוחני - תומכי איכות חיים לימודי תעודה
תוכנית דו-שנתית הכוללת הדרכה ופרקטיקום ניהול אקדמי והנחייה: דבורה רייכר מכון "נתיבים משלימים" והיחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה, שמחים להזמינכם להשתתף במחזור חדש של התכנית.
זכרון יעקב
נובמבר 2022
מסלול הכנה להכשרה אנליטית למטפלים בעלי ניסיון
הכשרה אנליטית היא שלב לימודים מתקדם וגבוה למעוניינים בהעמקת הידע היונגיאני והרחבת הרקע התיאורטי והקליני שבידיהם לכדי מבט ייחודי וראיית עולם יונגיאנית.
הרצליה, עמותה יונגיאנית ישראלית חדשה ע"ר
נובמבר 2022
מפגש מתעניינים -המחלקה לפוטותרפיה
השימוש בצילום ככלי טיפולי מאפשר התבוננות עמוקה בתהליכים נפשיים, ומציע דיאלוג בין המציאות הפנימית והחיצונית של האדם. בתהליך הטיפולי מתרחשת עבודה רגשית וחווייתית באמצעות צילום פעיל ועבודה עם מאגר צילומים אישיים.
בי"ס מוסררה, ירושלים
13/07/2022
קוראים כאן ועכשיו -שיחה עם ד"ר ניצה ירום
מכון מפרשים שמח להזמין אתכם לסדרת הרצאות מקוונות עם כותבי הספרים החדשים בעולם הפסיכותרפיה: בהנחיית: פרופ. ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן
אירוע מקוון,מכון מפרשים האקדמית תל אביב יפו
31/07/2022
שנת הלימודים 2022-23
מגוון תכנים לעוסקים.ות בטיפול, חינוך וייעוץ • בית ללימוד ותרגול מאז 1998 • רמת השרון | צפון | אונליין • אפשרות לגמול שבתון או גמול אישי • מיטב המנחות והמנחים
מרכז גוף-נפש
הרשמה מוקדמת עד 15.08.22