13/6/25
גם השנה, לרגל שבוע הספר, החלטנו להקדיש את הגיליון הנוכחי למדור הספרים של בטיפולנט. באדיבותם של המחברים וההוצאות לאור, ליקטנו עבורכם מספר פרקים מרתקים לקריאה מתוך הספרות המקצועית העכשווית.
הפרקים המובאים לפניכם נעים בין נושאים ותחומים שונים בעולם הטיפול, אך נדמה כי כולם משקפים את האופן בו הכתיבה מהווה מרחב חיוני לעיבוד והמשגה של תהליכים המתרחשים בין כותלי הקליניקה ובתוך נפש האדם. במובן זה, נבראת הספרות המקצועית מתוך המעשה הטיפולי ובמקביל גם משפיעה עליו ומעצבת כל העת את האופן בו אנו מבינים ומבינות את העבודה הקלינית.
נפתח עם פרק מאת ד"ר שרון זיו ביימן ופרופ' ענר גוברין – "מפציעים אל מול השברים: מבט על עקרונות הפעולה להתמודדות נפשית של יחידים וקהילות" מתוך הספר "מבין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה", בעריכתם של ד"ר זיו ביימן וד"ר בעז שלגי. המחברים מתארים את תהליך היוולדה של סדרת ההרצאות 'מפרשי נפש' במכון מפרשים, אשר ביקשה לתת מענה לצרכים האקוטיים שעלו עם פרוץ המלחמה, וכן את עקרונות הפעולה אשר ליוו את העשייה במסגרת הפרויקט.
נעבור לפרק המבוא מתוך ספרה של ד"ר אורית יושינסקי – "שום דבר הוא לא הכל: על הרלוונטיות של סמינר 17 לזמננו", בו היא מציגה את מוקד ספרה, "לקרוא את סמינר 17 של לאקאן, ההופכי של הפסיכואנליזה". בכתיבתה, מתארת המחברת את חשיבותו של סמינר זה בהגותו של לאקאן, המתייחס לעמדת הפסיכואנליטיקאי ומציע כי עליו להיות קשוב הן ללא-מודע של המטופל והן לשיח, הרטוריקה והנורמות של החברה בה הוא חי.
נמשיך עם פרק מאת דפנה מיטרני דגן, "מסע בעקבות התקווה – לברוא את האור" מתוך הספר "קו ארוך מחוק: מחשבות על תקווה בימי מלחמה", בעריכתן של ד"ר מירי רוזובסקי וד"ר מוריה דיין קודיש. באמצעות תנועה בין מיתולוגיה, פסיכואנליזה וניתוח יצירות אמנות, מציעה מיטרני דגן פרספקטיבה חדשה על חילוץ התקווה למול שבר וטראומה. בין היתר, מובאת סקירה של מושגי ליבה בשדה הטראומה תוך התייחסות לכתביהם של פרויד, ברומברג ואחרים.
נעבור לפרק מאת ד"ר אפרת בורנשטיין – "עצמי וריקות מעצמי בבודהיזם ופסיכואנליזה" מתוך ספרה "שפת הרוך: חמלה ואמפתיה בבודהיזם ובפסיכואנליזה". בפרק זה, דנה המחברת במושג העצמי בראי ההגות הפסיכואנליטית והמשנה הבודהיסטית. תוך שילוב תיאורי מקרה, מתייחסת ד"ר בורנשטיין להמשגות שונות של העצמי, כבעל יסוד קבוע או כישות משתנה תמידית, וכן דנה בחוויה האחדותית כפי שזו עולה במקורות בודהיסטיים ופסיכואנליטיים.
נמשיך עם פרק מאת ד"ר בני ביילי – "גברים החיים עם בת זוג מתעללת: השלכות נפשיות" מתוך ספרו "הצד השני של הכאב", בו הוא מבקש להאיר נושא שנוי במחלוקת זה, הטעון רגישות חברתית ומגדרית, ולהציג מקרים קליניים וידע מחקרי רלוונטי. בפרק, דן ד"ר ביילי בקשר בין תפיסת הגבריות המסורתית לבין החוויה של גברים שהיו קורבנות לאלימות, וכן בקושי עימו רבים מתמודדים בפניה לעזרה ובהשלכות הנפשיות של חיים במערכת זוגית אלימה.
נסיים עם פרק מאת גיל כרוז – "על הרגש האנטישמי" מתוך הספר "לאקאן בעברית" בהוצאת הרשת הלאקאניאנית, המאגד עדויות אישיות וחיבורים קצרים על המפגש עם הוראתו של לאקאן בישראל. בפרק המובא לפניכם, מבקש כרוז לדון ברגש האנטישמי בראי הגותו של לאקאן, תוך התייחסות לשני ממדים עליהם מצביע המסמן "יהודי", האחד קשור לדיבור כמְקַבֵּץ, והשני קשור לאות כמבודדת ומייחדת. עוד דן כרוז במפגש הטראומטי המתרחש בממד האות, בין המסמן לבין הגוף.