תפריט נגישות

זיהוי דיכאון בקרב ילדים ונוער - סיכום המאמר של רוזמן ועמיתיו

צוות בטיפולנט

האם הכלים הקיימים לזיהוי דיכאון מג'ורי בקרב אוכלוסיית בני נוער וילדים הנם מדויקים? סקירה שיטתית של מחקרים הבוחנים כלי ההערכה הנפוצים כיום בפרקטיקה, שביצעו Roseman et al והתפרסמה ב-2016, מצביעה על כך שיש להתייחס בחשדנות לכלי הערכה אלו, לפחות עד שיבוצע מחקר נוסף בתחום.

הסקירה השיטתית בחנה מבחנים ידועים, הנמצאים בשימוש רחב ביותר בפרקטיקה ובמחקר, כגון השאלון של בק לאיתור דיכאון (Beck Depression Inventory), ה-Children’s Depression Inventory, ה-Diagnostic Interview Schedule for Children וכן שאלונים נוספים לאיתור דיכאון.

בסקירה גילו החוקרים שכל עשרים המאמרים שעמדו בקריטריוני המחקר לבחירת המחקרים, בוצעו בסטינגים שונים, על פי רוב השתמשו במספר נבדקים קטן ביותר, לא השמיטו מהמחקר נבדקים שכבר אובחנו בדיכאון והשתמשו בקריטריונים שרירותיים או בעלי צידוק תיאורטי חלש ביותר. למעשה, לאור תוצאות אלו, Roseman et al מציעים כי אין די ראיות מחקריות כיום, התומכות בהמלצה על שימוש במבחנים הנפוצים, לזיהוי דיכאון בקרב ילדים ובני נוער.

חשוב להדגיש כי Roseman et al ביצעו מחקר מקיף, לאחר ששלוש סקירות שיטתיות התפרסמו בתחום בעשור האחרון, כאשר לכולן תוצאות דומות. Roseman et al ביקשו להתמודד עם מגבלות המחקרים הקודמים בתחום, ובכל זאת מצאו את התוצאות דלעיל.

תוצאות אלו אינן בהכרח מעידות על כך שהשאלונים אינם יעילים באבחנת דיכאון, אלא שנכון לשנת 2016, אין די תיקוף מחקרי לשאלונים הנפוצים לבחינת דיכאון באוכלוסיית הילדים והנוער. עם זאת, המחסור במחקרים מהימנים ותקפים, צריך להעלות שאלות מחד גיסא בקרב אנשי הפרקטיקה המשתמשים בשאלונים אלו על מנת לזהות ולהתריע על דיכאון בקרב ילדים ונוער, במיוחד כאשר השימוש נעשה בקרב אוכלוסיות גדולות, ללא ראיון או דרך אבחון נוספת. מאידך גיסא, תוצאות מחקר זה צריכות להעלות שאלות גם בקרב חוקרים, המשתמשים בשאלונים אלו במחקריהם.

Roseman et al מציעים כי על מנת שיהיה ניתן לטפל בדיכאון ולחקור אותו כראוי, בשלב הראשון, יש לתקף את השאלונים הבוחנים דיכאון באופן איכותי. מתוך כך, הם ממליצים להשקיע משאבים משמעותיים בביצוע מחקרי המשך בתחום, ובמיוחד מחקרים רחבים, רבי משתתפים, החולשים על סטינגים שונים ומתמודדים עם ארטיפקטים נוספים, הבוחנים את השאלונים דלעיל בזיהוי דיכאון בקרב ילדים ובני נוער.

ביבליוגרפיה

Roseman, M., Kloda, L. A., Saadat, N., Riehm, K. E., Ickowicz, A., Baltzer, F., ... & Thombs, B. D. (2016). Accuracy of Depression Screening Tools to Detect Major Depression in Children and Adolescents A Systematic Review. The Canadian Journal of Psychiatry, 0706743716651833.‏

הפסיכולוגיה של הכאב: בין גוף לנפש, בין עבר להווה, בין טראומה ליצוג
קורס המשלב תיאוריה, מחקר ויישום בגישות מתקדמות לטיפול פסיכולוגי בכאב כרוני וטראומה מתוך נסיון לטפח חשיבה והבנה בעולם המורכב של כאב כרוני.
מרצה: יואב בר יוסף
קורס מוקלט | 4 שיעורים
הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
כנס‭ ‬"מעגלים‭ ‬התייחסותיים 2025"
לקראת ציון תאריך השנה השנייה למלחמה ולהשלכותיה הקשות, מזמין כנס מעגלים להתבונן בדרכי ההתמודדות של כולנו דרך העדשות של אמון (trust) ואמונה (faith), בחיי הנפש ובטיפול בגישה ההתייחסותית.
IARPP, האקדמית ת"א יפו
18-19.09.2025 | חמישי - שישי
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית מתמקדת בהכשרה של מטפלים רגישים ומיומנים, תוך שילוב של חמלה ואמפתיה עם כלים וידע מבוססי מחקר. במהלך הלימודים, תפתחו את היכולת להמשיג ולהבין את הקשיים של הפונים אליכם, ותלמדו כיצד לטפל בהם בגישות חדשניות ויעילות.
מכון פסגות, כרמיאל
תכנית דו-שנתית | דר’ הליין סימקה-וולך
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי. יום עשיר ומגוון - מפגש קהילתי, היכרות, למידה, והעשרה מקצועית עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
08.09.25 | יום שני | 13:00-20:30
"ספר לי את עצמי" - עדות וסיפורי חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום עיון המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23. הרצאות, תיאורי מקרה, פוטותרפיה, סרטים וכתיבה אוטוביוגרפית - באמצעותם ננסה לספר סיפור שלם יותר על כאב, אובדן, אומץ ותקווה.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
15.09.2025 | יום שני | 09:00-15:00
הסטודיו כמודל עבודה קהילתי בצל הטראומה בין פעולה אמנותית למרחב טיפולי
ההרצאה תעסוק במודל "סטודיו בטוח", מרחב יצירתי-טיפולי-קהילתי המאפשר עיבוד רגשי והתמודדות עם חוויות חיים טראומטיות ומורכבות. נבחן את תפקידו של המרחב האמנותי הפועל במרכז 'חוסן שדרות'.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 16.09.2025 | יום שלישי | 19:30-21:00
הפסיכולוגיה של הכאב: בין גוף לנפש, בין עבר להווה, בין טראומה ליצוג
קורס המשלב תיאוריה, מחקר ויישום בגישות מתקדמות לטיפול פסיכולוגי בכאב כרוני וטראומה מתוך נסיון לטפח חשיבה והבנה בעולם המורכב של כאב כרוני.
מרצה: יואב בר יוסף
קורס מוקלט | 4 שיעורים
הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
כנס‭ ‬"מעגלים‭ ‬התייחסותיים 2025"
לקראת ציון תאריך השנה השנייה למלחמה ולהשלכותיה הקשות, מזמין כנס מעגלים להתבונן בדרכי ההתמודדות של כולנו דרך העדשות של אמון (trust) ואמונה (faith), בחיי הנפש ובטיפול בגישה ההתייחסותית.
IARPP, האקדמית ת"א יפו
18-19.09.2025 | חמישי - שישי
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית מתמקדת בהכשרה של מטפלים רגישים ומיומנים, תוך שילוב של חמלה ואמפתיה עם כלים וידע מבוססי מחקר. במהלך הלימודים, תפתחו את היכולת להמשיג ולהבין את הקשיים של הפונים אליכם, ותלמדו כיצד לטפל בהם בגישות חדשניות ויעילות.
מכון פסגות, כרמיאל
תכנית דו-שנתית | דר’ הליין סימקה-וולך
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי. יום עשיר ומגוון - מפגש קהילתי, היכרות, למידה, והעשרה מקצועית עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
08.09.25 | יום שני | 13:00-20:30
"ספר לי את עצמי" - עדות וסיפורי חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום עיון המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23. הרצאות, תיאורי מקרה, פוטותרפיה, סרטים וכתיבה אוטוביוגרפית - באמצעותם ננסה לספר סיפור שלם יותר על כאב, אובדן, אומץ ותקווה.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
15.09.2025 | יום שני | 09:00-15:00
הסטודיו כמודל עבודה קהילתי בצל הטראומה בין פעולה אמנותית למרחב טיפולי
ההרצאה תעסוק במודל "סטודיו בטוח", מרחב יצירתי-טיפולי-קהילתי המאפשר עיבוד רגשי והתמודדות עם חוויות חיים טראומטיות ומורכבות. נבחן את תפקידו של המרחב האמנותי הפועל במרכז 'חוסן שדרות'.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 16.09.2025 | יום שלישי | 19:30-21:00