חיפוש

סקירת הספר להיפרד בשלום מאת שולה מודן וד"ר רוני סולן

פורסם על ידי ארני זקס

ספרן של שולה מודן ודוקטור רוני סולן, להיפרד בשלום (הוצאת מודן, 2017), מחבר את נושא הפרידה לנושא הנפרדות. הפרידות בתקופת הינקות משאירות את חותמן ומהדהדות בכל הפרידות בחיים הבוגרים. פרידה או סיום קשר יכולים לעורר הקלה או אי שקט, בהתאם לנסיבות, אך גם בהתאם לתבניות ודפוסים שנטמעו בתקופה הינקותית. סולן ומודן מלוות את הפעוט מאז נפרד מרחם אמו ומתבוננות על כל אחד משלבי ההתפתחות מהלידה עד גיל שלוש בזכוכית מגדלת מבעד לעדשת הפרידה והנפרדות הנרכשות בשלבים אלה.  

הספר מתאים כספר מתנה ליולדות, יסייע להורים שרוצים לחזור מהר לשגרת חייהם או להורים שעצמם מתקשים להיפרד וצריכים כלים ישימים. בהקשר זה, מטפלים יכולים להציע את הספר למטופליהם באם הם חשים שיוכלו להיעזר בו, על מנת לסייע למטופלים לבסס תהליכי ההתפתחות ופרידה עקביים ומאורגנים מילדיהם הפעוטים.

קשר טוב, טוענות סולן ומודן, מבוסס על יכולת טובה להיפרד, משמע, חופש להיכנס לביחד ולצאת לעצמאות, מבלי שתהליכים אלו יערערו את הקשר. קשר בעייתי הוא קשר בו חוסר ודאות ומאבקי שליטה לא מאפשרים אוטונומיה. לדידן של המחברות, קונפליקטים אלו מלווים קשרים לכל אורך החיים ולכן פרידות מכוננות בינקות מביאות לאפשרות ליצור התקשרויות טובות לאורך החיים.


מספר נושאים עוברים כחוט השני לאורך הספר כולו 

  • חשיבותם של טקסי פרידה נינוחים ומוכרים: פרידה מכוננת מהווה כיבוד המרחב שהאחר זקוק לו וצרכיו, בלי תחושה שזה מאיים על הקשר. הקושי בפרידה נובע מהפחד מהלא ידוע, לכן הכנה לבאות חשובה וטקס קבוע מכין לכך, ומקל על הפרידה גם בתקופה הינקותית, הטרום מילולית. מאז הלידה, האדם נאחז במוכר כבסיס לביטחון. המפגש עם המוכר מרגיע. טקס הפרידה מכונה בספר מפתח ביטחון. כל זאת נעשה תוך הקשבה לתינוק כך שיוכל לפתח אוטונומיה מותאמת לשלב.

  • חשיבות העקביות והביטחון של ההורים בדרכם: אם מדובר בהשכבת התינוק לבד בחדרו, גמילה, או פרידת הבוקר בגן - הצלחת כל אחד מהתהליכים הללו, כמו גם תהליכים אחרים, מותנית בכך שההורים בטוחים שזה הדבר הנכון עבורם ועבור ילדם. גבול ברור כזה יוצר שייכות ומקל על פרידה.
    המחברות מציעות כי באמצעות עקביותם בתהליכי פרידה וביצירת טקס פרידה שגרתי ומוכר, יצרו ההורים פרידה מכוננת שתבנה ביטחון ויכולת הסתמכות עצמית של הפעוט ותהפוך לתבנית שתקל על יכולתו להיות עצמאי ולהיפרד בקלות בהמשך חייו.

  • האופי הבין דורי של הפרידות, והצורך של ההורה לעבד את קשיי הפרידה שלו, על מנת לאפשר תהליך פרידה חיובי לפעוט. המחברות מסבירות כי עיבוד קשיי הפרידה של ההורה עצמו הינו חשוב, שכן הורה שנוטה למאבקי שליטה בילד יגרום לו לוותר על נפרדותו ועל צרכיו ולהתאים עצמו להורה. תהליך זה, לפי המחברות, הופך לטבע שני של הילד.

  • השפעתם של תהליכי פרידה קבועים על ההורים - בספר מוצע כי תהליכי הפרידה קבועים, המכוננים בתוך המשפחה ועם הילד, שנעשים מתוך הכנה ועקביות ומתוך השמירה על המוכר, הינם תהליכים שמשפיעים לחיוב גם על ההורה ויוצרים חוויה מתקנת לתהליכים מינקותו הוא. כך למעשה תהליכים אלו מאפשרים גם להורה ליצור עיבוד בפעולה של קשיי הפרידה שלו עצמו.

 
לכל אורך הספר, המחברות מדגישות בספר את הצורך בחוויה הדדית של ההורה והילד, וסבלנות במקום קוצר רוח ומאבקי כוח. זאת ועוד, הן מדגישות כי כשההורה עומד בהבטחותיו, האמון של הפעוט בהורה ובעולם מתחזק וזה תורם לביטחונו העצמי.
 
הספר כתוב בשפה קולחת והוא רצוף בדוגמאות הממחישות את התיאוריה. הכתוב ואף הדוגמאות מסייעים להורה ומעודדים מנטליזציה, הקשבה לילד ויכולת לראות את המצב מבעד לעיני הפעוט, על מנת ליצור חוויה אמפטית כלפיו. 

מודן וסולן ממליצות על שימוש ב"מרגיעונים", כגון מוצץ, חפץ מעבר (חבר פרטי), טבלת שליטה (קרויה גם טבלת יאוש בשפה יומיומית) ואמצעים טכנולוגים כגון אינטרקום, על מנת ליצור הפרדה בין הילד להורה. זאת ועוד, סולן ומודן מתריעות מפני שימוש בסלולרי כמרגיעון, שכן הוא אינו מסייע לפיתוח מנגנוני הרגעה עצמית. בהקשר זה מעניין לציין כי סולן ומודן מתייחסות, באופן ייחודי להבנתי, להאנשת אובייקט המעבר על ידי ההורים כתנאי לשימושו, התייחסות שטרם נתקלתי בה.

באופן אישי חסרה לי התייחסות בספר למחקרים מהשנים האחרונות, למשל בנושא חשיבות המגע לתינוק, או חרדת נטישה, שנמצאה כקשורה לגוננות יתר ולא לתהליכי נפרדות טרם זמנם. כמו כן, הן הטרמינולוגיה והן פרקטיקה בספר עוסקות בתהליכי כניעה והכנעה, ואין התייחסות מספקת בעיני לאותם תהליכים כאשר הם נעשים מתוך עמדת התמסרות. להבנתי, בעמדה זו תיווצר נפרדות טובה של הפעוט ללא קשיי פרידה בהתאם לתהליכי הבשלה טבעיים, וללא צורך בתהליכים יזומים על ידי ההורים.

לקריאת הפרק הראשון בספר - "עולם חדש" - לחצו כאן

אודות הסוקרת – ארני זקס

ארני זקס הינה בעלת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית, עוסקת מזה 16 שנים בטיפול בפסיכותרפיה דינמית ממוקדת למבוגרים ונוער, בטיפול בעזרת בעלי חיים, והדרכות הורים. מרצה לטיפול בעזרת בעלי חיים בסמינר הקיבוצים ובמרכז בולבי. מתמחה בעבודה עם קצה רצף הטיפולי, ורצף ההתמכרויות.

בעלת מרחב טיפולי אידאה בכפר הנוער בן שמן המציעה טיפולים פרטניים, בעזרת בעלי חיים, וקבוצות לרכישת מיומנויות חברתיות לכל הגילאים , וכן מרכז יום ותעסוקה לבוגרים המתקשים בתפקוד ומציע למטפלים סדנאות שטח וסדנאות פסיכותרפיה .

מחברת ערכת הקלפים הטיפוליים ארכיטיפים של בעלי חיים כמו גם הספר ליולדות "קודם כל אמא" שעוסק בפער שבין קולה הפנימי של האם לעומת הציוויים וההתניות התרבותיות.
לפרטים נוספים www.arni.co.il

ביבליוגרפיה

סולן, ר., מודן, ש. (2017). להיפרד בשלום: תהליכי פרידה מכוננים מילדות ולאורך החיים. הוצאת מודן.

Keller, Meret-A; Goldberg, Wendy-A, Co-Sleeping: Help or Hindrance for Young Children’s Independence?, Infant and Child Development, Dec. 2004 vol. 13(5), pp. 369–388.

MacDonald, K. Feifel, D.(2014 a) Oxytocin's role in anxiety: a critical appraisal. Brain Res. 11;1580:22-56.

Orenstein, A. (2007) Changing patterns of parenting: Lecture at "parenting and coping therapy nowadays. education school . The Hebrew University , Jerusalem