תפריט נגישות

תן למילים לעשות בך: מקומה של השפה בחיי הנפש

צוות בטיפולנט

סקירת כתב העת 'מארג' | שתי השפות של האדם: מילים וחוויה בטיפול הפסיכודינמי |

התבוננות פסיכואנליטית בקריאת ספרות |

התהליכים הנפשיים המעורבים בספרות הילדים


תן למילים לעשות בך: מקומה של השפה בחיי הנפש. 

"למילים יש כוח קסום; הן יכולות לגרום לאושר אדיר, או לייאוש נורא", אמר פרויד, ובכך קשר את גורלה של הפסיכואנליזה לשפה. מאז ועד היום, מילים הן הכלי המרכזי והראשוני ביותר המצוי בידיו של הפסיכולוג. לא בכדי עסקו הוגים רבים בתהליך רכישת השפה, המהווה את אחד האתגרים ההתפתחותיים המורכבים ביותר של האדם. בכתב-העת הנוכחי, ביקשנו להעמיק במאפייניה של השפה – המילולית, הסימבולית, הנפשית והטיפולית, אשר מכוננת את העולם הרגשי והמקצועי של כולנו.

טעימה ראשונית ממערכת היחסים ההדוקה שבין השפה לפסיכואנליזה ניתן למצוא בסקירה של כתב העת מארג – כרך ו' (2017), אותה הביא עודד מאיו. כחלק מאסופה מרתקת של טקסטים העוסקים בשפה הטיפולית על שלל גווניה, מבקשים הכותבים להתייחס דווקא אל מה שחורג מגבולות הדיבור – מעבר למילים, לייצוג ולחוויה. בין היתר, ניתן למצוא את מאמריהם של אפרת אבן צור, ד"ר דנה אמיר, יוחאי עתריה, שמואל גרזי, ד"ר מירב רוט ואירית קליין, הפורמים בעדינות רבה את השפה הייחודית של חיי הנפש.

פרשנות נוספת לאופייה הקסום של השפה הנפשית ניתן למצוא בסקירת המערכת לספרה של ד"ר רוית ראופמן "שתי השפות של האדם": מילים וחוויה בטיפול הפסיכודינמי (2015). ראופמן מבקשת לטעון כי סימפטומים התנהגותיים רבים ניתנים להבנה על רקע היחסים המורכבים שבין השפה המילולית-סימבולית, המשמשת לנו לתקשורת היומיומית, לבין השפה הראשונית-תחושתית, השלטת בלא מודע. בפרט, היא מייחסת כוח לשימוש של מטופלים במטבעות לשון, אשר נמצאים על קו התפר שבין שתי השפות. אלה מתעוררים לחיים בקליניקה ויוצרים גשר בין המילולי לגופני. להעמקה נוספת, ניתן לפנות אל מדור הספרים שלנו, שם תוכלו למצוא את הפרק הרביעי בספר – "מילים בטיפול", המובא במלואו באדיבות הוצאת מודן.

העיסוק בשפה מוביל באופן טבעי גם אל עולם המילה הכתובה, המהווה זירה נוספת בהן מתבטא כוחן המכשף של המילים. מחשבות על הדמיון שבין חוויית הקריאה לבין הטיפול הנפשי ניתן למצוא בסקירה מרתקת שכתבה אור ב. שמש לרגל צאת ספרה החדש של ד"ר מירב רוט "מה קורא לקורא: התבוננות פסיכואנליטית בקריאת ספרות" (2017). רוט מבקשת להתחקות אחר מצב התודעה המיוחד של הקורא, המאפשר לו לחרוג מהמציאות של קיומו ולהתנסות בעולם של חירות נפשית.

קסמה של חוויה זו מוכר לנו גם מתחום ספרות הילדים, בו השפה מזמינה אותנו להרפתקה של ממש. עוד על החוויה הפנטסטית של הקורא הצעיר ניתן ללמוד ממאמר נוסף של ד"ר מירב רוט על התהליכים הנפשיים המעורבים בקריאת ספרות בילדות (2017). בשיח תיאורטי עשיר הנע בין פרויד לסארטר, מנתחת רוט את סיפור הילדים "עילי והסוס המתאים" מאת הפסיכואנליטיקאית אילנה לאור, המדגים את כוחן הטרנסצנדנטי של המילים.

לסיום, נקנח בשירה היפהפה של יונה וולך "תן למילים לעשות בך", אשר מנכיח את הכוח העצום הטמון במילה:

תֵּן לַמִּלִּים לַעֲשׂוֹת בְּךָ
תֵּן לָהֶם הֱיֵה חֹפְשִי
אֵלּוּ תִּכָּנַסְנָה בְּךָ תָּבֹאנָה פְּנִימָה
עוֹשֵׂי צוּרוֹת עַל צוּרוֹת
יְחוֹלְלוּ בְּךֳ אוֹתָה חֳוָיָה
תֵּן לַמִּלִים לַעֲשׂוֹת בְּךֳ
אֵלוּ תַּעֲשֶׂינָה בְּךֳ כִּרְצוֹנָן
עוֹשֶׂה צוּרוֹת מֵחָדָשׁ בַּדָּבָר
תַעֲשֶינָה בַּדָּבָר שֶלְךָ
אוֹתוֹ הַדָבָר בְּדִיוּק
כִּי הֵן דָּבָר אוֹתוֹ תַעֲשֶינָה
הָבֵן תָבִין כִּי אֵלוּ תְּחַיֶינָה
לְךָ אוֹתָה חֳוָיָה וּפֵרוּשָׁהּ כְּטֶבַע
כִּי הֵן טֶבַע וְלֹא הַמְצָאָה
וְלֹא גִלוּי כִּי כֵּן טֶבַע
תַעֲשֶינָה טֵבַע דָּבָר בְּךָ
כְּמוֹ שֶתֵּן מִין חַיִים לַמִּלָה
תֵּן לַמִּלִים לַעֲשוֹת בְּךָ

חקר חוויתי של מושגי ביון
סמינר לחקירה חוויתית של מושגיו של ביון, כגון, חלימה, סזורה, טרנספורמציות ב- O, רכיבי ביתא ופונקציית אלפא. לחצו לפרטים נוספים.
מנחה: דר' יקיר קריצ'מן
גבעת ח"ן, ימי שישי 9:00-13:30, 11.7, 25.7, 8.8
״שיטת אַיֶכָּה״ להורות מגדלת: חידושים ויישומים
מושב ראשון: אייכה במבט עכשווי מושב שני: אייכה ממבט אינטגרטיבי מושב שלישי: סדנאות בחירה
המכללה האקדמית תל אביב יפו
13/6/2025
משבר לאיחוי ומטראומה לחוסן במרחבים קבוצתיים
מוזמנים ליום של למידה והשראה מהניסיון המצטבר של מנחי קבוצות מגוונות: טיפוליות, קהילתיות ופסיכו-חינוכיות
מרכז חוסן שדרות ומכון מפרשים המכללה האקדמית תל אביב יפו
יום שלישי | 24.06.25 | 09:00-15:30
לכבוד השקת ספרה של אלינה שלקס
The Dread of Falling רפלקציות על מצבים מנטליים ראשוניים
מכון מפרשים ארוע מקוון
יום ראשון 13.7.25 19:30-21:00
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
ארגון אהב"ה- אדם והתנהגות בתוך הקשר בשיתוף מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה בבית הספר למדעי ההתנהגות, המכללה האקדמית תל אביב יפו מזמינים אתכם לכנס הACT
יום שני | 08.09.25 | 13:00-20:30 | המכללה האקדמית ת"א יפו
פרטים והרשמה בקרוב
"ספר לי את עצמי " מזמינים אתכם ליום עיון של אור שלום
המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23 "ספר לי את עצמי" עדות וסיפור חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום שני | 15.09.2025 | 09:00-15:00 | האקדמית תל אביב יפו
15/9/2025
חקר חוויתי של מושגי ביון
סמינר לחקירה חוויתית של מושגיו של ביון, כגון, חלימה, סזורה, טרנספורמציות ב- O, רכיבי ביתא ופונקציית אלפא. לחצו לפרטים נוספים.
מנחה: דר' יקיר קריצ'מן
גבעת ח"ן, ימי שישי 9:00-13:30, 11.7, 25.7, 8.8
״שיטת אַיֶכָּה״ להורות מגדלת: חידושים ויישומים
מושב ראשון: אייכה במבט עכשווי מושב שני: אייכה ממבט אינטגרטיבי מושב שלישי: סדנאות בחירה
המכללה האקדמית תל אביב יפו
13/6/2025
משבר לאיחוי ומטראומה לחוסן במרחבים קבוצתיים
מוזמנים ליום של למידה והשראה מהניסיון המצטבר של מנחי קבוצות מגוונות: טיפוליות, קהילתיות ופסיכו-חינוכיות
מרכז חוסן שדרות ומכון מפרשים המכללה האקדמית תל אביב יפו
יום שלישי | 24.06.25 | 09:00-15:30
לכבוד השקת ספרה של אלינה שלקס
The Dread of Falling רפלקציות על מצבים מנטליים ראשוניים
מכון מפרשים ארוע מקוון
יום ראשון 13.7.25 19:30-21:00
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
ארגון אהב"ה- אדם והתנהגות בתוך הקשר בשיתוף מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה בבית הספר למדעי ההתנהגות, המכללה האקדמית תל אביב יפו מזמינים אתכם לכנס הACT
יום שני | 08.09.25 | 13:00-20:30 | המכללה האקדמית ת"א יפו
פרטים והרשמה בקרוב
"ספר לי את עצמי " מזמינים אתכם ליום עיון של אור שלום
המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23 "ספר לי את עצמי" עדות וסיפור חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום שני | 15.09.2025 | 09:00-15:00 | האקדמית תל אביב יפו
15/9/2025