תפריט נגישות

כשפרויד פגש את אדלר: עקרונות הגישה האדלריאנית

צוות בטיפולנט

הזמן: ראשית המאה ה-20. המקום: וינה. בעוד שזיגמונד פרויד הולך ומפתח את התיאוריה והטיפול הפסיכואנליטי הממוקד בהיבטים התוך נפשיים של נפש האדם, מפתח אלפרד אדלר תפיסה הנוגעת דווקא להיבטים הבין אישיים-חברתיים אשר ממנה מתפתחת תפיסה הורית-חינוכית מקיפה. דור הררי, פסיכולוג חינוכי ומרצה בכיר במכון אדלר, מתאר את עקרונות היסוד של התיאוריה האדלריאנית ביחס לעקרונות התיאוריה הפרוידיאנית, ואת הגישה הטיפולית הנובעת מהם.

"בראשית דרכו היה אדלר עמית מקצועי וידיד קרוב של פרויד", מתאר הררי. "ב-1904 פרויד הזמין את אדלר להגות ולדון עמו בפסיכולוגיה המודרנית, ואדלר שימש בתפקידי מפתח באגודה הפסיכואנליטית ואף כיהן כנשיאה. אלא עם הזמן החל אדלר להציע רעיונות אשר לא תאמו את התפיסה הפרוידיאנית, וב-1911 הוא פרש מהאגודה והתמקד בפיתוח הפסיכולוגיה האדלריאנית, אשר לימים נתפסה כמבשרת הזרם ההומניסטי. סלע המחלוקת העיקרי בין פרויד לאדלר לא היה רעיון הלא-מודע אשר היה מקובל גם על אדלר, אלא תפיסתם השונה את מניעי ההתנהגות האנושית. בעוד שפרויד הדגיש את דחפי המין והתוקפנות המפעילים את האדם, אדלר הדגיש את הצורך בתחושת השייכות כצורך בסיסי. כך, בעוד שפרויד גיבש תיאוריה המתמקדת בהיבט התוך-אישי, אדלר התמקד במימד הבין אישי. עם זאת, חשוב להדגיש כי התיאוריה של אדלר אינה תיאוריה חברתית, כפי שנהוג לעיתים לחשוב, אלא תיאוריה העוסקת ביחיד בשדה החברתי-בין אישי בו הוא פועל: כל המבנים וההתנהגות האנושית, לתפיסתו של אדלר, נגזרים מהצורך בתחושת שייכות".

חמשת העקרונות המרכזיים העומדים בבסיס הגישה האדלריאנית הם הצורך בשייכות, חופש הבחירה, הוליזם, סובייקטיביות ומטרתיות. הררי מציע התבוננות בעקרונות אלו בהתייחס לשונותם מהעקרונות הפרוידיאנים אשר הפכו לזרם המוביל בפסיכולוגיה:

דחפים פנימיים מול הצורך בשייכות: כאמור, בעוד שפרויד תיאר את ההתנהגות האנושית כמונעת מצורך בסיפוק דחפי המין והתוקפנות, אדלר הניח כי כל התנהגות מכוונת ליצירת או חיזוק תחושת השייכות.

דטרמיניזם מול רצון חופשי: גישתו של פרויד היתה דטרמיניסטית והדגישה את השפעת העבר, הדחפים והלא מודע על התנהגות האדם. אדלר, לעומת זאת, הדגיש את קיומו של רצון חופשי ואת יכולותו של האדם לערוך בחירות ולקבל החלטות גם כאשר אפשרויות הבחירה מצומצמות באופן יחסי.

תפיסה אנליטית מול הוליזם: פרויד הציע גישה אשר "מפרקת" את האישיות לחלקים ומבנים (מודע, פרה מודע ומודע; איד אגו וסופר אגו), והדגיש את הקונפליקטים והיחסים המתקיימים בין חלקי הנפש השונים. אדלר, לעומת זאת, ראה את האדם כישות הוליסטית והתמקד ביחסים בין אנשים.

אובייקטיביות מול סובייקטיביות: הגישה הפרוידיאנית היתה גישה 'מדעית' אשר הציעה חשיבה פוזיטיביסטית ואובייקטיבית - המטפל נתפס כצופה אשר יכול להתבונן בנפש האדם באופן אובייקטיבי ולקבוע את המתרחש בה. הגישה האדלריאנית הציעה דגש חוויתי, פנומנולוגי, המתמקד באופן בו חווה האדם ותופס את עצמו, את האחרים סביבו ואת האירועים הקורים לו.

סיבתיות מול מטרתיות: התבוננותו של פרויד בהתנהגות האדם היתה לינארית, והוא התמקד בנסיבות העבר אשר הביאו להתנהגות או הסימפטומים בהווה. אדלר, לעומתו, הניח כי כל התנהגות היא התנהגות מכוונת מטרה, כאשר המטרה המרכזית היא השגת תחושת השייכות. כך, לדוגמא, התנהגות תלותית של אדם בוגר תוסבר בגישה הפרוידיאנית באמצעות פיקסציה בשלבי האישיות המוקדמים, בעוד שגישה אדלריאנית תבדוק כיצד משמרת התלות את תחושת השייכות.

"עקרונות אלו", מסכם הררי, "הציעו תפיסה של האדם כיצור חושב, פועל ובעל מטרה ורצונות, ולא כיצור הנשלט על ידי דחפיו הפנימיים. גישה זו מחזירה לאדם את האחריות וחופש הבחירה, ומתוך תפיסה זו פיתח אדלר גישה המתמקדת במניעה ולא בטיפול. אדלר הציע מודל חינוכי המכוון לעבודה עם אנשים בריאים, המבוססת על שימוש ב'היגיון בריא' ועל האפשרות לגדל ילדים נורמטיביים. גישתו של אדלר מציעה התבוננות 'בגובה העיניים' בה המטפל מתמקד בהיבטים קוגניטיביים (תפיסות, אמונות) ובמודע, והתבוננותו במימד הלא מודע מכוונת לא לאירועי העבר והקונפליקטים המודחקים, אלא לאופן בו האדם בוחר ולמטרות המכוונות את התנהגותו".

דור הררי הוא פסיכולוג חינוכי ומרצה בכיר במכון אדלר.

הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
17.10.25 | יום שישי | 08:30-14:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
משבר לאיחוי ומטראומה לחוסן במרחבים קבוצתיים
כיצד מנחים קבוצות בתוך איזור של מלחמה מתמשכת? איך להבין דינמיקות קבוצתיות כשהשבר קולקטיבי? מוזמנים ליום של למידה והשראה מהניסיון המצטבר של מנחי קבוצות מגוונות: טיפוליות, קהילתיות ופסיכו-חינוכיות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מרכז חוסן שדרות | 22.10.2025 | יום רביעי | 08:30-15:30
חקירת עומקי המחשבה הביוניאנית: ערב עם ג'וזפה צ'יביטרזה
הערב יתמקד בחקירה של נקודות הדמיון, ההשקה וההבדלים בין תיאורית השדה הביוניאני של הזוג בראנגר, התפיסה האינטרסובייקטיבית של אוגדן, והגישה ההתייחסותית. בהשתתפות: פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון בשפה האנגלית | 02.11.25 | יום ראשון | 19:30-21:00
זקנה, טראומה וחוסן
בהרצאה נכיר איך טראומה נראית אצל זקנים והשפעתה הייחודית על חייהם. נעסוק בנושאי הליבה של הזיקנה; אובדנים, איבוד משמעות, בדידות, שינויים פיזיים ושינויים חברתיים ומשפחתיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 03.11.2025 | יום שני | 19:30-21:00
הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
17.10.25 | יום שישי | 08:30-14:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
משבר לאיחוי ומטראומה לחוסן במרחבים קבוצתיים
כיצד מנחים קבוצות בתוך איזור של מלחמה מתמשכת? איך להבין דינמיקות קבוצתיות כשהשבר קולקטיבי? מוזמנים ליום של למידה והשראה מהניסיון המצטבר של מנחי קבוצות מגוונות: טיפוליות, קהילתיות ופסיכו-חינוכיות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מרכז חוסן שדרות | 22.10.2025 | יום רביעי | 08:30-15:30
חקירת עומקי המחשבה הביוניאנית: ערב עם ג'וזפה צ'יביטרזה
הערב יתמקד בחקירה של נקודות הדמיון, ההשקה וההבדלים בין תיאורית השדה הביוניאני של הזוג בראנגר, התפיסה האינטרסובייקטיבית של אוגדן, והגישה ההתייחסותית. בהשתתפות: פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון בשפה האנגלית | 02.11.25 | יום ראשון | 19:30-21:00
זקנה, טראומה וחוסן
בהרצאה נכיר איך טראומה נראית אצל זקנים והשפעתה הייחודית על חייהם. נעסוק בנושאי הליבה של הזיקנה; אובדנים, איבוד משמעות, בדידות, שינויים פיזיים ושינויים חברתיים ומשפחתיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 03.11.2025 | יום שני | 19:30-21:00