חיפוש

להתכנס יחד זו התחלה. להישאר יחד זו התקדמות. לעבוד יחד זו הצלחה

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה

גיליון 05/19

כיצד מכריעים בין טיפול פרטני לטיפול קבוצתי? | הכשל האמפתי בטיפול קבוצתי | כישלונות בהתפתחו מרחב פוטנציאלי בקבוצה | הדרכה קבוצתית תוך שימוש בזיכרונות מוקדמים בקבוצת עמיתים אדלריאנית

להתכנס יחד זו התחלה. להישאר יחד זו התקדמות.
לעבוד יחד זו הצלחה-על כוחו של הטיפול הקבוצתי

ארווין יאלום, האב הרוחני של הפסיכותרפיה הקבוצתית, מרבה לומר כי הרגע בו אדם חושף את מלוא העצמי שלו בפני האחר ומגלה כי הוא עדיין נותר בעיניו ראוי ואהוב, הוא לב ליבו של הטיפול הפסיכולוגי. עכשיו, נסו לדמיין את התחושה הזו ניבטת מעיניהם של עשרה אנשים; זהו כוחו של הטיפול הקבוצתי. אם כך, מדוע ממשיכה לזכות הפסיכותרפיה הקבוצתית לפופולריות כה נמוכה בעולם? בגיליון זה אספנו עבורכם קובץ מאמרים מרתק אודות התיאוריה והפרקטיקה של הטיפול הקבוצתי, אשר מזמין אותנו לפתוח את הראש (ואולי גם את דלת הקליניקה) לעולם שלם של אפשרויות טיפוליות יעילות ומטיבות.
נתחיל בראיון מוקלט עם ד"ר ארנון רולניק וד"ר חיים וינברג, אשר מבקשים להתחקות אחר חידת מעמדו של הטיפול הקבוצתי. בין היתר, דנים השנים בהרחבה במעמדו של הטיפול הקבוצתי, בהתפתחותו לאורך השנים (בניתוק שלו מעבודת CBT קבוצתית שהיא דווקא מתפתחת בעולם) ובמקומות בהם ניתן לרכוש ידע מקצועי בנושא.

עוד נשאלת השאלה כיצד מכריעים בין טיפול פרטני לטיפול קבוצתי? על כך ניתן לקרוא במאמרם המקיף של ענת פלג ועמית וולק, אשר סוקרים את הרקע ההיסטורי של הטיפול הקבוצתי בילדים, ומציעים קריטריונים ברורים שיסייעו בהתאמת המסגרת הטיפולית לקשיים של הילד, ליכולותיו ולאופיו.

התערבויות קבוצתיות הינן יעילות ביותר, דווקא משום שנוטות לעורר במשתתפים רגשות עוצמתיים. אלה מהוות אתגר משמעותי למנחה הקבוצה, ליכולת ההחזקה שלו ולדיוק הפרשני. בתהליכים מרתקים אלה ניתן להעמיק בפרק מספרה של איבון טייטל הכשל האמפתי בטיפול קבוצתי, אשר מתייחס לסיכון אך גם לפוטנציאל הטמונים בסיטואציות של עימות ומאבק.

אתגר נוסף העומד בפני המטפל הקבוצתי נוגע ליצירה של מרחב בטוח, מחזיק, גמיש ומותאם דיו לכל אחד מהמשתתפים. אנו מזמינים אתכם לעיין בסיכום מאמרו של ד"ר ארל-ברודצקי אודות כישלונות בהתפתחות מרחב פוטנציאלי בקבוצה, אשר עוסק בייחודה של הפסיכופתולוגיה במרחב הקבוצתי ובאפשרות לחולל בה שינוי.

ואולי גם אנחנו, המטפלים, יכולים להרוויח מעקרונותיו של הטיפול הקבוצתי? על כך במאמרם המשותף של שירה רות הרפז, נועה שריג, אורית אופיר אדלר, גדי פייזר, אודרי ליימן, זיוה גינזבורג, אלה קון, יעל כרם וד"ר איריס לבון, בו הם מתארים הדרכה קבוצתית תוך שימוש בזיכרונות מוקדמים בקבוצת עמיתים אדלריאנית. מומלץ בחום!