חיפוש
  • דף הבית
  • מאמרים
  • הליכה מדיטטיבית: תרגול מונחה ע"י אורן להק בכנס השנתי של החטיבה הרפואית

הליכה מדיטטיבית: תרגול מונחה ע"י אורן להק בכנס השנתי של החטיבה הרפואית

פורסם על ידי אורן להק ועדי כהן

דמיינו לכם שאתם בכנס מקצועי, ובמקום לקום בבוקר להרצאה באולם סגור, אתם מתעוררים למשמע קולות ציוץ ציפורים, ויוצאים החוצה לנשום את האוויר הפתוח ולשטוף את עיניכם בצמחייה ירוקה ופסטורלית. זו הייתה החוויה של רבים ממשתתפי היום השני בכנס השנתי של החטיבה הרפואית, שהתקיים ב- 19-20 באוקטובר 2017 במלון ניר עציון. קצת אחרי שבע בבוקר התכנסו כ-30 משתתפים במורדות הכרמל, והחלו, בהנחייתו של הפסיכולוג הרפואי, אורן להק, מנהל מרפאה פסיכולוגית,  לתרגל הליכה מדיטטיבית.

מהי הליכה מדיטטיבית?

הליכה מדיטטיבית הינה תרגול מדיטציה בתנועה, והיא מאפשרת לבסס קשר עם מה שקורה "כאן ועכשיו" בצורה עדינה ונעימה. בשונה ממדיטציה בישיבה, המאופיינת בישיבה בעיניים עצומות כאשר הקשב מופנה לעולם הפנימי, בהליכה מדיטטיבית מתקיימת תנועה ערנית בין העולם הפנימי לעולם החיצוני. כך, הקשב של ההולך המדיטטיבי נע בין מה שמתחולל בתוכו (מחשבות, תחושות, רגשות) לבין מה שנגלה בפניו (שמיים, עצים, ציפורים וכו').

בין פנים לחוץ: מרחב הביניים של ההליכה המדיטטיבית

לדברי להק, מעברים אלו בין הפנים לחוץ עשויים להיטיב עם אלו שמתקשים למקד את ההתבוננות פנימה, כמו למשל במקרים של התמודדות עם כאב כרוני או עם דיכאון. במקרים אלו, ההתמקדות בעולם הפנימי הכאוטי, הביקורתי, הכאוב וכו' עלולה להוביל דווקא להתגברות הכאב, הייאוש וכו'. לעומת זאת, הדיאלקטיקה והתנועה בין העולם הפנימי לעולם שבחוץ, שעומדת בבסיס הליכה מדיטטיבית, עשויה לאפשר מרחב ביניים ותנועתיות.

לא ללכת מ...לא ללכת אל...

הליכה מדיטטיבית יכולה להיטיב עם כולנו. מאחר ורוב הזמן אנו עסוקים במחשבות ובתחושות שלנו, ורגילים ללכת מ...וללכת אל... בהליכה המדיטטיבית אנו מתוודעים לפעמים לראשונה לסוג אחר של נוכחות בהליכה. בהליכה מדיטטיבית איננו הולכים אל עבר יעד מוגדר, ואיננו נעים אל עבר מקום מסוים. זוהי אינה פעילות תכליתית, ואינה מכוונת להשגת מטרות כלשהן, אלא מאפשרת להעמיק את האופן בו אנו נטועים ברגע הזה, בהוויה. כך, אנו בהדרגה מרפים את גופנו, אף שלא כיוונו לשם מלכחתחילה.

מה הקשר בין הליכה מדיטטיבית לפסיכולוגיה רפואית?

הליכה מדיטטיבית מסייעת להעמקת הנוכחות בגופנו ובעולם, להגברת הקשב ולהגמשתו, כמו גם להרפייה של השרירים ושל התודעה. אי לכך, היא מהווה התערבות פסיכו-פיזיולוגית יעילה עבור מטופלים רבים שסובלים מכאב נפשי וגופני. להק מספר כי למד וקבל השראה מהנזיר טיכנהט האן, והוא משלב את ההליכה המדיטטיבית בעבודה הטיפולית עם מטופלים, ואף מנחה אותה כתרגול עם צוות המטפלים ב'מרפאה פסיכולוגית'.

אז...איך הולכים?

להק הנחה את המשתתפים ללכת כאוות נפשם בטבע המזמין של ניר-עציון, ולשים לב למשקל הגוף, לאוויר שנכנס ויוצא מהגוף, לפעילות הנשימה. כמו כן, הציע להחזיק בראש ובלב את היות כל האנשים בני חלוף, לשים לב למאוויים, למוטיבציות ולתשוקות שמתעוררות תוך כדי ההליכה, וכן, לתת מקום לאפשרות להרפות מתוך ואל הקרקע, שכפות הרגליים נושקות לה. להק הנחה בקול נוכח ויציב: "נשימה פנימה צעד לפנים, נשיפה החוצה, אני עדיין הולכת בכוחות עצמי. אני עדיין נושמת, חיה".

ללכת ביחד, ללמוד ביחד

ניתן לתרגל הליכה מדיטטיבית גם לבד, אך תרגול בקבוצה עשוי להעצים את החוויה. ההליכה יחד מאפשרת לאדם ללכת ולהיות קשוב לעצמו בנוכחות אחרים, לשים למה שמתעורר בו במפגש בין הפנים לבין החוץ, שכולל את העולם והאנשים בתוכו. לאחר ההליכה, נעשה שיתוף בין ההולכים, כל אחד לפי רצונו, ובכך ניתנה למשתתפים ללמוד אחד מההתנסות של השנייה, שהרי, בסופו של דבר, אנחנו לומדים עם, מ..ובנוכחות אחרים.

ברוח זו, נביא בפניכם קטע קצר שכתבה פרופ' רבקה יעקובי, פסיכולוגית רפואית וקלינית בכירה, מייסדת ומנהלת התוכנית ללימודי תואר שני בפסיכולוגיה רפואית במכללה האקדמית ת"א-יפו, על החוויה שלה לאחר ההליכה המדיטטיבית, ונודה לה על האפשרות ללמוד ממנה ואיתה:

"הצטרפתי לקבוצת ההליכה המדיטטיבית מתוך סקרנות. ההתנסות הייתה יום לאחר ששמענו הרצאה על שילוב צ'י גונג ומיינדפולנס, והדהדה באזני ההערה שמישהו אמר לגבי מיינדפולנס בתנועה. הלכנו בטור הליכה איטית ושקטה אשר הצריכה ממני בתחילה מאמץ, כי יותר נוח לי ללכת מהר. לאחר שהצלחתי לאזן את עצמי פיזית, התפניתי להיות קשובה למה קורה לי בפנים, כמו גם להאזין לציוץ הצפרים שבחוץ. שני אנשים שמהרו לבית כנסת היוו עבורי תמונה של איך אני ממהרת בדרך כלל מבלי לעסוק בהליכה עצמה. בשלב מסוים החלטתי לתרגל הליכה אותה אני לומדת בפילאטיס, הליכה בה אני לופתת עם כף הרגל את האדמה (הצטערתי שלא תרגלנו יחפים) וחשתי שאני יותר מיוצבת. במהלך ההתנסות שאלתי את עצמי אם אני מעכבת, מבלבלת, את מי שנמצא מאחורי וחשבתי לעצמי שלא ניתן ללכת בטור מבלי לקחת בחשבון את מי שלפניך ואחוריך.ההערה של אורן על אכילה מדיטטיבית מלווה אותי גם לאחר ההתנסות ואני משתדלת ליישם אותה".

לסיכום

הליכה מדיטטיבית היא תרגול מצויין לפיתוח תשומת לב לחוויה ב"כאן ועכשיו" ולהגמשת הקשר בין הפנים והחוץ, ומהווה כלי זמין ויעיל לשילוב בטיפול עם מטופלים המתמודדים עם קשיים רגשיים וגופניים. על כן, חשוב שפסיכולוגים רפואיים יכירו אותו ויעזרו בו בהתאם.

על הכותבים 

אורן להק הוא פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך, מנהל את 'מרפאה פסיכולוגית' - מרכז לטיפול, הדרכה והתמחות בפסיכולוגיה רפואית. מייסד-שותף של האגודה הישראלית לפסיכוסומטיקה.

עדי כהן, פסיכולוגית רפואית, בעלת הכשרה בתרפיה מוכוונת-התמקדות, ולאחר סיום התוכנית התלת שנתית לפסיכותרפיה אינטגרטיבית מזרח-מערב. עובדת לפי מודל של טיפול אינטגרטיבי תוך תשומת לב למרחב בין המילים לגוף בטיפול נפשי. מטפלת במרפאה הפסיכולוגית ובקליניקה פרטית בתל-אביב. עורכת מדעית בבטיפולנט.