תפריט נגישות

פסיכולוגים פועלים למען שיפור התקשורת בין רופאים למטופליהם

קירסטן וייר, בתרגום צוות בטיפולנט

מחקרים מראים כי אנשים רבים לא חשים בנוח כאשר הם פונים לטיפול רפואי. לעיתים הם חשים מאוימים בנוכחות הרופא, וכתוצאה מכך מגלים פחות מעורבות בטיפול שהם מקבלים. הפחד העיקרי הנו מהיווצרות מחלוקת עם הרופא, אשר תשפיע על איכות הטיפול שהוא יעניק. מצב זה עתיד להשתנות, בזכות פסיכולוגים אשר שואפים לשפר את איכות התקשורת בין שני הצדדים.

לאתר ולהתגבר על מכשולים בתקשורת

בכדי לחולל שינוי משמעותי בחדר הטיפולים, יש להתמקד בשיפור התקשורת בין הרופא למטופל. כאן נכנסים לתמונה הפסיכולוגים, אשר משתלבים במערכת הבריאות, במסגרת מגוון יוזמות. אחת הדרכים בהן פסיכולוגים חותרים להביא לשינוי, הנה באמצעות עבודה עם המטופלים. לדוגמא, הכנת המטופלים לקראת פגישתם עם הרופא, ע"י הכנת שאלות לרופא וחקירה משותפת של החששות שעולים לקראת הפגישה. כמו כן, פסיכולוגים עובדים עם הרופאים, לדוגמא עוזרים להם להבין יותר לעומק את הקושי הפסיכולוגי שחווים מטופלים בשיחה עם הרופא. ישנם מטופלים אשר מתקשים בהבנת אינפורמציה אשר נמסרת בע"פ ולא בכתב. אחרים חשים חרדים ולכן נעשים שקטים מאוד, בייחוד כאשר אינם מרגשים טוב מבחינה פיזית. קושי נוסף מתבטא במקרים בהם המטופל פוגש מספר אנשי מקצוע שונים, ולא מפתח קשר רציף עם רופא ספציפי אשר לומד להכירו.

תקשורת טובה כמפתח להצלחת הטיפול

אחת מהסוגיות המרכזיות ביותר במפגש עם רופא, קשורה לחילופי אינפורמציה. כחלק מכך, סיבוכים רפואיים רבים הנם תוצר של בעיות בתקשורת בין הרופא למטופל. לדוגמא, מטופלים רבים חוששים לספר לרופא שהם נוטלים תרופות מתחום הרפואה המשלימה. מידע שכזה הנו הכרחי לרופא, שכן חלק מהטיפולים האלטרנטיביים עשויים להתנגש עם הטיפול הקונבנציונאלי. מחקרים מראים כי ככל שהתקשורת בין הרופא למטופל טובה יותר, כך משתפר מצבו של המטופל, באם זאת בהבנה טובה יותר של אופן נטילת התרופות, שיפור תמונת הסימפטומים, או עלייה בשביעות הרצון של המטופל מהטיפול שקיבל. כמו כן, תקשורת טובה עם הרופא מסייעת למטופלים לבצע בחירות מושכלות יותר בכל הקשור לטיפולים או בדיקות סקר, שאינם בהכרח נחוצים.

לחץ הזמנים בחדר הטיפולים

גורם אשר נפוץ במיוחד ומקשה על התקשורת, הנו לחצי הזמנים בהם נתונים הרופאים. במרבית המוסדות, רופאים מתבקשים להגביל ביקורים ל-10 עד 15 דקות. מדובר במסגרת זמנים לחוצה ולעיתים בלתי אפשרית, בייחוד במקרים של מטופלים עם תמונה בריאותית מורכבת. מסגרת הזמנים מגבילה מאוד, אך קשה לשינוי. לכן, מחקרים ביקשו לבדוק כיצד ניתן לשפר את איכות התקשורת, גם במסגרת מפגשים קצרים מאוד. לדוגמא, ד"ר ארנולד מהאוניברסיטה הרפואית בקנזס, מצא כי כאשר המטופל שוכב, והרופא יושב לצדו, הפגישה נחווית על ידי המטופל כארוכה יותר, לעומת מצבים בהם הרופא נשאר עומד. כמו כן, ד"ר שי ושותפיו מאוניברסיטת וירג'יניה, מצאו כי ישנן מחוות פשוטות שהרופא יכול לבצע, אשר משפיעות מאוד לחיוב על חווית המטופל. לדוגמא, כאשר הרופא מציע למטופל לשתף בשאלות ובדאגות, וכאשר הרופא מלווה את המטופל לדלת בסוף הפגישה, ואף משוחח עמו קצרות במסדרון. נראה כי השקעה במפגשים, גם אם הם קצרים, משתלמת לטווח ארוך, שכן מטופלים אשר יוצאים מהפגישה כשהם מבולבלים, נוטים לחזור ולקבוע יותר פגישות, לעומת מטופלים אשר יוצאים מהפגישה עם תחושה של סיפוק והבנה.

שיפור באמצעות שיתוף הדדי

כיום, פסיכולוגים רבים משתלבים בתוכניות הלימוד בבתי ספר לרפואה, במטרה לסייע לרופאים לשכלל את מיומנויות התקשורת שלהם. ד"ר פולונסקי, מייסד עמותה לטיפול בסוכרת, הוא אחד מהם. לאחרונה הרכיב פולונסקי קבוצות ברחבי ארה"ב, הכוללות רופאים ומטופלים הסובלים מסוכרת. תחילה מבקש פולונסקי מחברי הקבוצה לשתף במה שמרגיז אותם בצד השני. מטופלים רבים שיתפו כי הם חשים שהרופאים לא שמים בראש סדר מענייניהם את טובת המטופל, בעוד הרופאים שיתפו כי הם מתוסכלים מכך שהמטופלים לא פועלים לפי ההוראות שלהם. פולונסקי מדווח כי לא פעם מתלקחים בקבוצות ויכוחים סוערים, אך ככל שעובר הזמן, כל צד מתחיל להבין יותר לעומק את נקודות המבט של הצד השני. בסופו של דבר התחושה של שני הצדדים היא זהה "אני מרגיש כאילו אני היחידי שבאמת אכפת לו". תובנה זו מביאה לרוב למפנה דרמטי בקבוצות, אשר עוברות משם לעיסוק בשאלה הבאה - "מה נוכל לעשות כדי לשפר את המצב?". פולונסקי משתף כי כאשר מזהים ומתגברים על המכשולים בתקשורת, ישנה תחושה כי המטפל והרופא פועלים סוף סוף יחד כצוות, לעבר מטרה משותפת.

ביבליוגרפיה

Improving patient-physician communication, Kirsten Weir, Monitor on Psychology, American Psychological Association, November 2012, pp. 37-40.

http://www.apamonitor-digital.org/apamonitor/201211#pg38

הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
17.10.25 | יום שישי | 08:30-14:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
משבר לאיחוי ומטראומה לחוסן במרחבים קבוצתיים
כיצד מנחים קבוצות בתוך איזור של מלחמה מתמשכת? איך להבין דינמיקות קבוצתיות כשהשבר קולקטיבי? מוזמנים ליום של למידה והשראה מהניסיון המצטבר של מנחי קבוצות מגוונות: טיפוליות, קהילתיות ופסיכו-חינוכיות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מרכז חוסן שדרות | 22.10.2025 | יום רביעי | 08:30-15:30
חקירת עומקי המחשבה הביוניאנית: ערב עם ג'וזפה צ'יביטרזה
הערב יתמקד בחקירה של נקודות הדמיון, ההשקה וההבדלים בין תיאורית השדה הביוניאני של הזוג בראנגר, התפיסה האינטרסובייקטיבית של אוגדן, והגישה ההתייחסותית. בהשתתפות: פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון בשפה האנגלית | 02.11.25 | יום ראשון | 19:30-21:00
זקנה, טראומה וחוסן
בהרצאה נכיר איך טראומה נראית אצל זקנים והשפעתה הייחודית על חייהם. נעסוק בנושאי הליבה של הזיקנה; אובדנים, איבוד משמעות, בדידות, שינויים פיזיים ושינויים חברתיים ומשפחתיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 03.11.2025 | יום שני | 19:30-21:00
הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
17.10.25 | יום שישי | 08:30-14:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
משבר לאיחוי ומטראומה לחוסן במרחבים קבוצתיים
כיצד מנחים קבוצות בתוך איזור של מלחמה מתמשכת? איך להבין דינמיקות קבוצתיות כשהשבר קולקטיבי? מוזמנים ליום של למידה והשראה מהניסיון המצטבר של מנחי קבוצות מגוונות: טיפוליות, קהילתיות ופסיכו-חינוכיות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מרכז חוסן שדרות | 22.10.2025 | יום רביעי | 08:30-15:30
חקירת עומקי המחשבה הביוניאנית: ערב עם ג'וזפה צ'יביטרזה
הערב יתמקד בחקירה של נקודות הדמיון, ההשקה וההבדלים בין תיאורית השדה הביוניאני של הזוג בראנגר, התפיסה האינטרסובייקטיבית של אוגדן, והגישה ההתייחסותית. בהשתתפות: פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון בשפה האנגלית | 02.11.25 | יום ראשון | 19:30-21:00
זקנה, טראומה וחוסן
בהרצאה נכיר איך טראומה נראית אצל זקנים והשפעתה הייחודית על חייהם. נעסוק בנושאי הליבה של הזיקנה; אובדנים, איבוד משמעות, בדידות, שינויים פיזיים ושינויים חברתיים ומשפחתיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 03.11.2025 | יום שני | 19:30-21:00