תפריט נגישות

המרחב החינוכי כעוגן נפשי: בין מלחמה לשגרה

  • 29/8/25

  • ד"ר ריבי פריי-לנדאו | ד"ר שמרית תלרז כהן | רחל אברהם | ד"ר אלה שראל-מחלב | איילת גלעדי | ד"ר חוה פרידמן | מיכל אנגלרט | ד"ר ליאור סומך | ד"ר דנה דהן

  • המרחב החינוכי כעוגן נפשי: בין מלחמה לשגרה
    כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 33/25
  • בעוד כשבוע יחזרו הילדים ובני הנוער אל ספסל הלימודים, וזאת בתוך מציאות נפשית וחברתית מורכבת ומתמשכת. לרגל פתיחת שנת הלימודים, בחרנו להקדיש את הגיליון הנוכחי לאופן בו המרחב החינוכי עשוי לקדם חוסן ולהציע משענת נפשית חשובה עבור התלמידים והתלמידות.

    המאמרים וההרצאות שלפניכם, מבקשים להאיר את האתגרים הנפשיים עימם מתמודדים תלמידים רבים כל כך, החל מקשיים רגשיים והתנהגותיים המלווים את שגרת היום-יום, ועד לחוויות של טראומה ואובדן אשר למרבה הצער כה שכיחות במציאות הביטחונית הנוכחית.



  • נפתח עם מאמרה של ד"ר ריבי פריי-לנדאו – "מי אמור לתמוך בתלמידים שחוו אובדן? מאמר דעה מבוסס מחקר מנקודת המבט של ויניקוט". המחברת דנה בצורך להכשיר מורים לתמיכה בתלמידים המתמודדים עם אבל ואובדן בעקבות המלחמה הנוכחית. במאמרה, מציעה ד"ר פריי-לנדאו המשגה עדכנית להבניית תפקידם של מורים, יועצים ופסיכולוגים חינוכיים למול אתגר ייחודי זה, תוך התבססות על הגותו של ויניקוט ועל ידע אמפירי שנצבר במחקר.


  • נמשיך עם מאמר מאת ד"ר שמרית תלרז כהן – "חיזוק החוסן הנפשי של ילדים: חשיבותה של למידה חברתית רגשית במערכת החינוך". במאמרה, מבקשת תלרז כהן להתמקד בתפקיד המכריע שיש לצוותים חינוכיים בבניית חוסן נפשי בקרב ילדים ונוער, ובמיוחד בעקבות מאורעות השבעה באוקטובר. בתוך כך, מתייחסת המחברת לחשיבות הפניית משאבים גם לתמיכה במורות ומורים וכן בתפקידם כדמות מגבירת חוסן נפשי עבור ילדים החווים משבר.


  • נעבור להרצאתן של רחל אברהם וד"ר אלה שראל-מחלב – "התשמע קולי – נוכחות חינוכית רגשית: נקודת מבטם של מורים על תפקידם הייחודי במניעת התאבדות" אשר ניתנה במסגרת "הכנס השנתי לחקר האובדנות בישראל: להבין בכדי למנוע 6", מטעם המרכז האקדמי רופין והמכללה האקדמית ת"א-יפו ובשיתוף עמותת "בשביל החיים". בהרצאתן, הציגו הדוברות תכנית הכשרה מטעם משרד החינוך שמטרתה להכשיר מורים להעניק תמיכה ומענה לתלמידים המתמודדים עם אובדנות.

  •  

  • נמשיך עם פרק מאת איילת גלעדי – "הטרדה מינית בקרב ילדים וילדות צעירים" מתוך ספרה "הטרדה מינית – לא משחק ילדים" בהוצאת רסלינג. בספר זה, עוסקת המחברת בתופעת ההטרדות המיניות בקרב ילדים ונוער במערכת החינוך ובקהילה, כאשר בפרק המובא לפניכם מוצגת סקירה ספרותית על מיניות ומגדר בקרב ילדים, תיאורי מקרה וכן דיון באופן בו על הצוות החינוכי להגיב למקרים של הטרדות מיניות והקנטות במסגרת בית הספר.


  • נסיים עם הרצאתם של ד"ר חוה פרידמן, מיכל אנגלרט, ד"ר ליאור סומך וד"ר דנה דהן – "תוכניות התקשרו"ת: התערבות מוקדמת למניעת בעיות התנהגות ולמידה רגשית-חברתית" אשר ניתנה בהנחייתו של פרופ' יואל אליצור במסגרת יום העיון "מקונפליקט לשיתוף פעולה: תרומת הגישה המשפחתית-מערכתית" מטעם בית הספר לחינוך על שם סימור פוקס באוניברסיטה העברית. מבעד לזוויות שונות, דנו הדוברים בתכנית התקשרו"ת שפיתח פרופ' אליצור, אשר נועדה למנוע בעיות התנהגות בקרב ילדים במסגרות החינוך לגיל הרך.

  •