תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

להשתחרר מהעבר באמצעות EMDR

להשתחרר מהעבר באמצעות EMDR

נעמי בר

אירועים כואבים מותירים חותם עמוק במוחנו. חוויות שהתרחשו בעבר עלולות להשפיע על רגשותינו והתנהגותנו בהווה, כאשר לעיתים זיכרונות החוויה עמוקים עד כדי שיבוש את חיינו. גם מבלי שנחווה אירועים טראומטיים מאסיביים (כגון אונס או פציעה) העלולים להביא להתפתחות תסמונת דחק פוסט-טראומטית (PTSD), כולנו מכירים את התחושה. מי לא חווה נטישה של אהוב/ה, פיטורים או ביקורת מתמשכת מצד אדם קרוב? אנשים רבים חווים לאורך חייהם אירועים כאובדן משרה, תאונות דרכים, גירושים ואפילו פרוצדורות רפואיות או ביקורים אצל רופא המותירים זיכרון מר במוחנו.

סביב אירועי חיים מסוג זה, למרות שברור לנו כי אנו צריכים להניח את העבר בעבר ואין טעם לדוש באירועים שזמנם חלף, רגשותינו ממאנים להקשיב. הם נאחזים בעבר גם לאחר שהתפיסה הרציונאלית לגבי המצב השתנתה. חלקי המח הקוגניטיבי המכילים את כל המידע המתאים אינם מצליחים ליצור מגע עם כל חלקי המח הרגשי - המערכת הלימבית אשר ממשיכה לאותת לנו שסכנה מתקרבת. כאשר המח ההישרדותי שלנו נכנס לפעולה אפשרויות התגובה הן בריחה, תקיפה או קיפאון, וקיים נתק בין ההבנה הקוגניטיבית ש"הכל בסדר" לבין התגובה הרגשית. כך, למשל, אישה שנאנסה בעבר עלולה להמשיך להרגיש חסומה גם כאשר היא נמצאת במיטה עם אהוב לבה ונער עשוי לפחד מכל כלב המופיע בסביבה רק משום שבעבר ננשך על ידי כלב.

כך, תחושות מצוקה מתמשכות וסבל נפשי המתבטא בתחושות של חרדה או דיכאון עשויים להיות תוצאה של חוויות קודמות שעברנו: חוויות ש"נתקעו" במוח הרגשי מאחר והנפש לא הצליחה לסיים את עיבוד החוויה. אחת השיטות לטיפול בחרדה ובדיכאון היא הטיפול ב-EMDR.

טיפול ב-EMDR הוא שיטת תרפיה עוצמתית במיוחד משום שהיא נותנת מענה לניתוק הקיים בין המח הרגשי למח הקוגניטיבי. שיטת ה-EMDR מתבססת על ההנחה כי כאשר מתרחשת חוויה המעוררת מצוקה רבה, מערכת העצבים מוצפת בקלט. במצב זה של הצפה, זיכרון החוויה על כל היבטיו (תמונות, קולות, רגשות, תחושות גוף) נשאר לא מעובד. כתוצאה מכך, הזיכרון מאוחסן באופן נפרד וכל גירוי מעורר ומציף את אותה חוויה מחדש.

הטיפול ב-EMDR זכה להכרה רשמית של ארגון הבריאות העולמי, הסתדרות הפסיכיאטריים האמריקאית, ארגון הבריאות הבריטי והארגון הבינ"ל לחקר הטראומה. כיום EMDR משמש כתרפיה בהתמודדות עם משברי חיים, שחרור מחוויות עבר, שינוי דפוסים התנהגותיים, קושי בנטילת החלטות, התמכרויות, התקפי זעם, כאבי ראש ומיגרנות, נטייה ללחץ ומתח, ניתוק רגשי (דיסוציאציה), טראומות על רקע הזנחה הורית, התעללות פיזית, מינית או רגשית, פוביות, טיפול בחרדה, סיוטים, OCD ופוסט טראומה (PTSD).

מהו טיפול ב-EMDR?

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) הינה שיטת טיפול אשר פותחה ע"י ד"ר שפירו ופרושה הקהיה ועיבוד מחדש של תנועות עיניים. תרפיה זאת מאפשרת להשלים את עיבוד החוויה העומדת בבסיס המצוקה ומאפשרת פיתוח של מנגנוני הגנה מועילים יותר. הטיפול נעשה באמצעות גירוי של שתי ההמיספרות במוח לסירוגין, המח הרגשי (האונה הימנית) והמח הקוגניטיבי (האונה השמאלית). הגירוי נעשה באמצעות מגע, צליל או תנועת עיניים.

הבסיס לטיפול ב-EMDR הוא ההנחה שלכולנו מנגנון של עיכול טראומות רגשיות המתפקד כמערכת טבעית שמטרתה הסתגלות לעיבוד חדש. לעיתים מערכת זאת עלולה להיות מוצפת, וכוחו של ה-EMDR נובע מכך שהוא מעלה את זיכרון החוויה על מרכיביו השונים: החזותי, הרגשי, הקוגניטיבי והפיזי (תחושות הגוף) ולאחר מכן מגרה את "המערכת ההסתגלותית לעיבוד המידע". ניתן להשוות את תנועות העיניים בטיפול ב-EMDR לאלו שמתרחשות, באופן ספונטני, במהלך שנת חלומות (REM) אשר נמצאה במחקרים כסוג שינה החיוני לתמיכה במערכת הטבעית לריפוי המח ולהשלמת תהליכי עיבוד שלא הושלמו עקב הצפה מידע. כך, תנועות העיניים המגורות במהלך EMDR מהוות מנגנון טבעי המזרז את הטיפול לאחר טראומות פסיכולוגיות.

תוכנית הטיפול ב-EMDR בנויה משלבים כאשר ישנו מיקוד בחוויה, בתחושה או בזיכרון הגורמים למצוקה.
זיהוי כל מרכיבי החוויה הגורמת למצוקה או ההרגל שברצוננו לשנות. שלב זה כולל:
זיהו המאפיינים הסנסורים של החוויה - תמונה, קול, ריח.
זיהוי המאפיינים הרגשיים - מהם הרגשות המתעוררים? האם זאת חרדה? כעס? עצב?
זיהוי המאפיינים הפיזיים - כיווץ גופני, כאב, "גוש בגרון", מתח שרירים.
זיהוי הסוגסטיות השליליות המתלוות לחוויה - "אני חסר אונים", "אני לא בטוח", "אני חייב סיגריה".
בשלב זה, יבקש המטפל מהמטופל לדרג את רמת המצוקה שהוא חש על טווח שבין 0-10.

      • עיגון מקום בטוח.
        בשלב זה, המטפל יבקש מהמטופל להיזכר בחוויה בה הרגיש נינוח ובטוח.
        יצירת חוויה בטוחה ומרגיעה על ידי העלאת זיכרון או דימוי הינה תנאי הכרחי בבואנו לעסוק בטיפול בטראומה. לא בכדי, חוויות המעוררות מצוקה נקראות "מערבולת הטראומה", ועיגון חוויה המעוררת רגשות חיוביים מאפשרת למטופל לחוות יותר שליטה וביטחון בטיפול.
        בשלב זה, המטופל יתבקש לתאר את האירוע מעורר המצוקה על כל מרכיביו, החל מהמראות, הצלילים, הרגשות, המחשבות ועד לתחושות הפיזיות שנלוו לאירוע. במקביל להיזכרות יופעל גירוי חיצוני לשתי אונות המוח לסירוגין. במהלך שלב זה, יתכן כי יעלו אסוציאציות, שברי זיכרונות, תחושות ומראות נשכחים או מודחקים. המטופל יתבקש להפנות את תשומת לבו אל התכנים שעלו ושוב יופעל הגירוי המוחי לסירוגין. שלב זה יחזור על עצמו במפגש אחד או בכמה מפגשים עד שהמטופל ידווח כי רמת המצוקה שלו ירדה משמעותית והיא נעה בין 0-1. שלב זה יכול להימשך מספר מפגשים, עד כי נראה כי החוויה הקשה אינה מעוררת שוב את אותם הרגשות.
      • קישור בין התניה חיובית לחוויה.
        בניית היגד חיובי ("אני מוגן", "אני יכול להתמודד", "אני בטוח") אשר נוגד את ההתניות השליליות שצורפו לחוויה הקשה. התניה זאת נעשית בשלבים והיא מצורפת לפרשנות החדשה בעזרת גירוי מוחי של אונות המח לסירוגין.
      • שיכוך המצוקה הפיזית. חזרה על הגירוי המוחי תוך כדי הפניית תשומת הלב אל הגוף והחוויה הגופנית הנלווית להיזכרות באירוע.
      • סיכום והערכה מחדש של האירוע.

לסיכום נאמר, כי EMDR אמנם התפתח כשיטה לטיפול בהשלכותיהן של טראומות פסיכולוגיות אך עם הזמן נמצא כיעיל גם בהתמודדות עם רגשות שלילים המתקיימים לאורך זמן או בעקבות משברי חיים, או עם תחושה כי ישנם חסמים פנימיים שמעכבים מלפרוץ קדימה, דפוס חוזר של התנהגות או אפילו התמכרות. כך, EMDR מהווה שיטת טיפול המכוונת להשתחררות מהעבר ולעבר תנועה לעתיד משוחרר מחסמים.

על המטפלת - נעמי בר

נעמי בר, פסיכותרפיסטית ומנחת קבוצות מודעות
www.neomibar.com

תחומי מומחיות:
EMDR ,SE - somatic experiencing

אנשי מקצוע בתחום

EMDR

עוד מאמרים שיעניינו אותך