תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך מטפלים בחרדה?

איך מטפלים בחרדה?

צוות בטיפולנט

חרדה היא מצד אחד תגובה רגשית טבעית ונורמלית, ומצד שני, כשהיא לא פרופורציונלית, יכולה לגרום למצוקה ולפגוע מאוד באיכות החיים, עד לקיחת כדורים נגד חרדה. אז איך יודעים האם החרדה שלי נורמלית או שצריך לטפל בה? בהמשך נכיר את החרדה על מאפייניה השונים, ההבדל בינה לבין פחד, איך מזהים ומהו טיפול בחרדה.

מהי חרדה?

חרדה היא תגובה רגשית אשר מתעוררת בציפייה לגירוי שנתפס כמאיים. לפעמים היא מרגישה כמו פחד, אך יש ביניהן הבדל משמעותי - פחד מתעורר מול סכנה בהווה, וחרדה מול סכנה אפשרית עתידית.

חרדה יכולה לעזור לנו להתכונן טוב יותר לאתגרי החיים. למשל, חרדה לקראת מבחן גדול תעזור לנו להקדיש עוד שעה ללמידה גם כשייגמר לנו הכוח. אך כאשר במקום לאותת לנו על סיטואציות מלחיצות הצריכות את תשומת ליבנו, החרדה משתקת אותנו ואף גורמת לנו להימנע מאותם דברים, אנחנו נמצאים בעולם הפרעות החרדה.

הפרעות חרדה הן למעשה קבוצה רחבה ושכיחה של מצבים נפשיים המאופיינים בחוויה של דאגה ופחד מוגזמים. יש כל מיני סוגי חרדות, וביניהן אפשר למצוא פוביות, הפרעת פאניקה, חרדה חברתית ועוד.

איך מזהים? חרדה - תסמינים

לחרדה יש מאפיינים רגשיים, קוגניטיביים, פיזיולוגיים והתנהגותיים, כאשר אופי החרדה משתנה בהתאם לאדם ולמצב: חלק חווים חרדה ותסמינים מתונים יחסית, במצבי לחץ ומשבר קיצוניים, ועבור אחרים החרדה פוגעת באופן משמעותי ביכולתם לתפקד בסיטואציות תעסוקתיות וחברתיות.

הסובל מהפרעת חרדה יעשה הרבה בשביל להימנע ממגע עם גירויים מאיימים, בין אם על ידי הימנעות מטיסות, מאירועים חברתיים או אפילו לקיחת כדורים נגד חרדה באופן מניעתי. בכל המקרים האלו, להימנעות תפקיד מרכזי בשימור החרדה ולמעשה מרחיקה מהתמודדות (גם אם עוזרת בטווח הקצר).

מה גורם לחרדה?

הגורמים להפרעות חרדה מגוונים ונובעים בדרך כלל משילוב בין גורמים מולדים המתבטאים בפגיעות מולדת גבוהה לחרדה, לבין גורמים פסיכוסוציאליים הקשורים בנסיבות החיים ומבנה האישיות של האדם. חרדה יכולה להתעורר כתוצאה ממפגש טראומתי עם גירויים מאיימים, המכתיבים את האופן בו נגיב לגירויים כאלו גם בהמשך (ופעמים רבות עוברים הכללה לגירויים מסוגים שונים). לעיתים, חרדה מעידה על משאלות ודחפים מאיימים ולא מודעים, אשר לובשים צורה של חרדה מגירויים שונים.

איך מטפלים בחרדה?

עקב שכיחותן הגבוהה, ריבוי סוגי חרדות, המצוקה שהן גורמות והפגיעה התפקודית הנלווית להן, הפרעות חרדה זכו לתשומת לב רבה ועם השנים התפתחו שיטות טיפול שונות.

פסיכותרפיה דינמית – הגישה יוצאת מהנחה כי חרדה נובעת מגורמים לא מודעים המתבטאים בסימפטומים החרדתיים. לפיכך, מרכיב מרכזי בהצלחה בטיפול הינו היכולת להכיר בדחפים הלא מודעים, ובמנגנוני ההגנה בהם נעזרים כדי להתמודד איתם. טיפול דינמי במצבי חרדה יתמקד בזיהוי הגורמים הלא מודעים לסימפטומים ועיבודם, פיתוח אסטרטגיות התמודדות וחיזוק המבנה הנפשי.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) – על פי הגישה, חרדה היא תוצר של הפנמת דפוסי חשיבה והתנהגות אשר מעוררים חרדה ומקבעים אותה. בהמשך לכך, הטיפול יתמקד בזיהוי ונטרול דפוסים אלו, וכן בפיתוח יכולות ואסטרטגיות לנשיאת חרדה, שיכוכה והתמודדות עמה. היכולת "לשרוד" חרדה, על ידי חשיפה הדרגתית לגירויים מאיימים, תאפשר לגלות שהנורא מכל לא קרה, ובעקבות זאת עם הזמן מושגת הפחתה בעוצמת החרדה והתסמינים. מעבר לגישות CBT קלאסיות, גישות הגל השלישי ב-CBT, כמו ACT (טיפול בקבלה ומחויבות) או MBSR (טיפול מבוסס מיינדפולנס להפחתת דחק) נמצאו כיעילות במיוחד לטיפול בהפרעות חרדה.

טיפול תרופתי – מסייע בוויסות ושיכוך רמות גבוהות של חרדה באמצעות איזון חומרים נוירו-כימיים המופרשים במוח באופן בלתי מבוקר. כדורים נגד חרדה נמצאו יעילים מאוד לטיפול בחרדה, אך חשוב לזכור שתרופות מפחיתות את החרדה באופן נקודתי, מבלי להוביל לשינוי ארוך טווח בחשיבה או בהתנהגות. לעיתים, טיפול תרופתי מסייע לשמר את החרדה בכך שהוא מונע את האפשרות להתמודד עימה ולגלות שהדבר אפשרי. לכן, פעמים רבות יעילות הטיפול התרופתי גוברת לצד טיפול פסיכולוגי המשכלל את מיומנויות ההתמודדות עם נסיבות חיים מלחיצות ועם תחושות של חרדה.

איך בוחרים?

עבור חלק מיינדפולנס נשמע נפלא, אחר יעדיף טיפול עמוק היורד לשורשים, ואדם שלישי יעדיף בכלל להתחיל בטיפול תרופתי. אז איך בוחרים בין כל הגישות מה הכי מתאים לי?

במידה והחרדה משבשת את השגרה, מגבילה מלחיות את החיים במלואם ומעוררת מצוקה לעיתים קרובות, בהחלט כדאי לפנות לאיש מקצוע מוסמך, בעל ניסיון בתחום טיפול בחרדה. תהליך ההערכה יאפשר להבין את עוצמת החרדה, מאפייניה, וגם את גישת הטיפול המתאימה. בכל מקרה, חשוב לזכור שחרדה היא הפרעה נפוצה מאוד, אשר בהחלט ניתן להתמודד איתה ולהביא לשיפור משמעותי במקרים רבים. לעיתים עצם הפנייה לטיפול יכולה לעורר חרדה, אך לאור הידע והניסיון שהצטבר בטיפול בחרדה - בהחלט שווה לנסות.

תחומי מומחיות:
חרדה

אנשי מקצוע בתחום

חרדה

עוד מאמרים שיעניינו אותך