תפריט נגישות

תפילה זכה- רשימה בהשפעת יום הכיפורים

יהושע לביא

תפילה זכה- מתוך מחזור תפילה ליום הכיפורים
רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים אַב הָרַחֲמִים וְהַסְּלִיחוֹת אֲשֶר יְמִינְךָ פְּשׁוּטָה לְקַבֵּל שָׁבִים. וְאַתָּה בָּרָאתָ אֶת הָאָדָם לְהֵיטִיב לוֹ בְּאַחֲרִיתֹו. וּבָרָאתָ לוֹ שְנֵי יְצָרִים יֵצֶר טוֹב וְיֵֵצֶר רָע, כְּדֵי שֶׁתִּהְיֶה הַבְּחִירָה בְּיָדוֹ לִבְחׂר בְּטוֹב אוֹ בְרָע... וְעַתָּה אֱלוֹהַי, לׂא שָׁמַעְתִּי לְקוֹלְךָ וְהָלַכְתִי בַּעֲצַת הַיֵּצֶר הָרָע וּבְדַרְכֵי לִיבִּי, וּמָאַסְתִּי בְּטוֹב וּבָחַרְתִּי בְּרָע. וְלׂא דַי לִי שֶׁלׂא קִדַשְׁתִּי אֶת אֵבַָרַי אֶלָּא טִמֵּאתִי אוֹתָם...

וְלִהְיוֹת שֶׁיָּדַעְתִי שֶכִּמְעַט אֵין צָדִּיק בָּאָרֶץ אֲשֶׁר לׂא יֶחֱטָא בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ בְּמָמוֹן אוֹ בְּגוּפוֹ, בְּמַעֲשֶׁה אוֹ בְּדִיבּוּר פּה. וְעַל זֶה דָוֶה לִיבִּי בְּקִרְבִּי כִּי עַל חֵטְא שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ אֵין יוֹם הַכִּיפּורִים מְכַפֵּר עַד שֶׁיְּרַצֶּה אֶת חֲבֵרוֹ... וְהִנְנִי מוֹחֵל בִּמְחִילָה גְמוּרָה לְכָל מִי שֶׁחָטָא נֶגְדִּי. בֵּין בְּגוּפוֹ וּבֵין בְּמָמוֹנוֹ. אוֹ שֶׁדִּיבֶּר עָלַי לָשוֹן הָרָע. וַאֲפִילּוּ הוֹצָאַת שֵׁם רָע. וְכֵן לְכָל מִי שֶׁהִזִיק לִי בְּגוּפִי אוֹ בְּמָמוֹנִי. וּלְכָל חַטּׂאת הָאָדָם אֲשֶׁר בֵּין אָדָם לְחֲבֵרוֹ. חוּץ מִמָּמוֹן אֲשֶׁר אוּכַל לְהוֹצִיא עַל פִּי דִין. וְחוּץ מִי שֶחוֹטֵא כְּנֶגְדִּי וְאוֹמֵר אֶחֱטָא לוֹ וְהוּא יִמְחַל לִי. וְחוּץ מֵאֵלּוּ אֲנִי מוֹחֵל בִּמְחִילָה גְמוּרָה וְלׂא יֵעָנֵש שׁוּם אָדָם בְּסִיבָּתִי. וֹכְשֵׁם שֶאֲנִי מוֹחֵל לְכָל אָדָם כִּן תִּיתֵּן אֶת חִנִּי בְּעֵינֵי כָל אָדָם שְיִמְחֲלוּ לִי בִּמְחִילָה גְמוּרָה.

התייחסות לטקסט:

'תפילה זכה' היא התפילה שמקדימה את תפילת 'כל נדרי'. בתחילתה עושה האדם חשבון נפש לגבי בחירותיו שהונחו על ידי יצר הרע, ועל ידי יצר הפגיעה העצמית בגוף ובנפש. אחר כך מציין הטקסט שחטאים "בין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו". ולפיכך מכוון הטקסט את כלל ציבור המתפללים/המאמינים לבקש סליחה כולם מכולם, ולחמול כולם על כולם. עד כאן פועל עיקרון ההדדיות בבחינת כל ישראל חוטאים וערבים זה לזה. אלא שכאן באה הפואנטה שברצוני להדגיש: לכולם, מכולם, מגיעה מחילה "חוּץ מִי שֶחוֹטֵא כְּנֶגְדִי וְאוֹמֵר אֶחֱטָא לוֹ וְהוּא יִמְחַל לִי".

אני חוזר ומדגיש: "חוּץ מִי שֶׁחוטֵא כְּנֶגְדִּי וְאוֹמֵר אֶחֱטָא לוֹ וְהוּא יִמְחַל לִי". מרתק להיווכח שהטקסט של 'תפילה זכה' מצביע על סיטואציה שבה מתרחשת מניפולציה שעלולה לאפשר פגיעה חוזרת ונשנית, ועל כן מורה ומצווה שעל סיטואציה כזאת אין האדם רשאי למחול לחברו. המצב בו חוטא/פושע פוגע באדם אחר ומנצל את העובדה שהנפגע ימחל לו, פותח בעצם בפני הפוגע את האופציה להמשיך לפגוע ו"לרחוץ בניקיון כפיו"... במצב עניינים זה הכתוב אוסר מחילה!!

מצבים כאלה של פגיעה מכוונת, פגיעה מניפולטיבית, שמסתמכת על כך שהנפגע יסלח וימחל לפוגע, שכיחה ביותר בקרב ילדים שעברו פגיעה והתעללות, או בפגיעה והתעללות של גורמי סמכות אחרים באלה שנתונים למרותם (מעסיקים בעובדיהם, מורים ומדריכים בתלמידותיהם), ובייחוד ניכרת בפגיעות מיניות בילדים שמבוצעות על ידי בני משפחה ו/או דמויות סמכות קרובות אחרות. מפליא לראות עד כמה הטקסט של 'תפילה זכה' חכם ואף מתוחכם (!), בכך שהוא מכוון למניעת סוגים שונים של מניפולציות של פוגעים על נפגעים.

למשל, לא אחת אנחנו רואים שהאדם הנפגע סולח ומוחל לפוגע, לא רק בשל היותו דמות סמכות שאמורה להיות מיטיבה, אלא גם בשל העובדה שלא אחת הנפגע - מתוך כאב ועלבון - מתגונן במחאה וזעם מול התוקף; והתוקף הופך את הקערה על פיה ותובע את "עלבונו" מהנפגע, בכך שהוא מחייב אותו להתנצל ולכפר על הפגיעה בו, בבחינת "הקוזק הנגזל". למעשה אנחנו מקבלים כאן תוצאה שניתן להגדירה בפסוק "הרצחת וגם ירשת". 'תפילה זכה' שומרת עלינו מפני מצבים אלה.

הטקסט של תפילה זכה אינו מכוון לפיתרון ספציפי למגוון המצבים שבהם מופיעות מניפולציות כאלה, שניתן לאפיינם במושגים מודרניים גם כפסיכופאתיות, קרי: פגיעה מכוונת שמחלישה מאוד את השיפוט של הקורבן, סולחת ומוחלת לתוקפן ואף הופכת אותו לדמות מוערצת, כמו ב'תסמונת שטוקהולם', שבה הקורבנות מבטאים כלפי התוקפים המקרבנים אמפתיה ורגשות חיוביים, לפעמים עד לנקודה בה הם אפילו מעריצים אותם ומגנים עליהם.

אולם, יש לשים לב שלפני המשפט "חוץ מי שחוטא כנגדי ואומר אחטא לו והוא ימחל לי", מופיע גם המשפט: "חוץ מממון אשר אוכל להוציא עַל פִּי דִין". אני מדגיש בדגש חזק: "על פי דין". במשפט זה מצווה הכתוב ומכוון לכך, שגם כלפי "החוטא כנגדי ואומר אחטא לו והוא ימחל לי", אנחנו אמורים להתייחס על פי דין (!), לא למחול לו ולא לסלוח לו.

התפלל, קרא, חשב, התעמק וכתב:
יהושע לביא 26/9/2012

קורס מיינדפולנס ויצירה - כלים מעשיים להתמודדות וצמיחה מטראומה
כיצד ניתן לתמוך בריפוי וצמיחה אחרי טראומה בדרך שמחברת בין קרקוע ליצירתיות? קורס בן 8 מפגשים המציע כלים מעשיים המבוססים על מיינדפולנס ויצירה, תוך ליווי המשתתפים דרך חמישה שלבי מסע הגיבור כמודל טיפולי לעיבוד טראומה.
מכון ארגמן
תל אביב | פברואר 2026 | ימי שלישי | 17:00-19:30
"מקום בו אפשר לנשום": הכנס השנתי של האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי
הכנס הפעם מוקדש לנו, קהילת המטפלות והמטפלים הזוגיים והמשפחתיים, שהתגייסו ומטפלים מאז היום שהפך את חיינו, בשבעה באוקטובר – בזוגות, משפחות וקהילות הנמצאות במעגלי פגיעה וטראומה רחבים ומתמשכים.
האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי
כפר בלום, מלון פסטורל | 3-5.2.2026 | ימים שלישי-שישי
קורס מפת הדרכים לטיפול בטראומה
המציאות בישראל בשנים האחרונות מעצימה עוד יותר את הצורך במטפלים מיומנים, בעלי כלים מעשיים ותשתית תיאורטית יציבה. הקורס "מפת הדרכים לטיפול בטראומה" מבוסס על ניסיון קליני, מחקרי והדרכתי רחב היקף.
מטיב - המרכז הישראלי לפסיכוטראומה
קורס מקוון | מפגש ראשון ב- 1.1.2026 | ימי חמישי 09:00-15:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
זריחות - מבטים עכשוויים בפסיכותרפיה
סדרת מפגשים מקוונים המציעה גישות, מודלים והתערבויות שהתגבשו בשדה הטיפולי במענה למגוון קשיים ומצוקות נפשיות, ומטרתה להנגיש לקהילה המקצועית ידע מקצועי שהתפתח סביב אתגרים טיפוליים ספציפיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 01.12.2025
מהצלה להשבה: עקרונות בטיפול ושיקום נפגעי חטיפה בכלל המעגלים
למעלה משנתיים ארך המסע, שטרם תם, להשבת כל החטופים. השיח בערב זה יציע מבט על התהליכים המתרחשים כעת, על מה נחוץ נכון לעכשיו בכל ההיבטים הקשורים לשיקום החטופים ומשפחותיהם ועל הדילמות המאפיינות את ההתמודדות בעת הזו.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון ללא עלות | 28.12.2025 | יום ראשון | 20:00-21:30
The Evidence For Psychodynamic Psychotherapy: A Contemporary Introduction
ד"ר ליאת ליבוביץ משוחחת עם פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן לכבוד השקת הספר החדש המציג את העושר המחקרי שהצטבר בעשורים האחרונים ומוכיח לא רק שהטיפול הפסיכודינמי יעיל, אלא שבמקרים רבים השפעותיו עמוקות ומתמשכות יותר מגישות אחרות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 25.01.2026 | יום ראשון | 19:30-21:00
מישהו לרוץ איתו
יום העיון של מסלול פסיכותרפיה בילדים נוער והורות בתוכנית "עוגן- תוכנית לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה" יעסוק השנה בנושא: כישורים חברתיים כמקדמי בריאות נפשית וחוסן בילדים ומתבגרים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 30.01.2026 | יום שישי | 08:30-12:30
בית אחד שלוש דלתות - תנועה בין אישי, זוגי ומשפחתי
גישות טיפוליות שונות יצרו הפרדה מלאכותית בין שדות ההתערבות – הפרטני, הזוגי והמשפחתי. גישות אינטגרטיביות עדכניות תומכות בריבוי, גמישות ונוכחות מערכתית. במהלך יום העיון נציג מקרה קליני אחד שיבחן דרך שלוש עדשות טיפוליות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 06.03.2026 | יום שישי | 09:00-13:00
קורס מיינדפולנס ויצירה - כלים מעשיים להתמודדות וצמיחה מטראומה
כיצד ניתן לתמוך בריפוי וצמיחה אחרי טראומה בדרך שמחברת בין קרקוע ליצירתיות? קורס בן 8 מפגשים המציע כלים מעשיים המבוססים על מיינדפולנס ויצירה, תוך ליווי המשתתפים דרך חמישה שלבי מסע הגיבור כמודל טיפולי לעיבוד טראומה.
מכון ארגמן
תל אביב | פברואר 2026 | ימי שלישי | 17:00-19:30
"מקום בו אפשר לנשום": הכנס השנתי של האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי
הכנס הפעם מוקדש לנו, קהילת המטפלות והמטפלים הזוגיים והמשפחתיים, שהתגייסו ומטפלים מאז היום שהפך את חיינו, בשבעה באוקטובר – בזוגות, משפחות וקהילות הנמצאות במעגלי פגיעה וטראומה רחבים ומתמשכים.
האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי
כפר בלום, מלון פסטורל | 3-5.2.2026 | ימים שלישי-שישי
קורס מפת הדרכים לטיפול בטראומה
המציאות בישראל בשנים האחרונות מעצימה עוד יותר את הצורך במטפלים מיומנים, בעלי כלים מעשיים ותשתית תיאורטית יציבה. הקורס "מפת הדרכים לטיפול בטראומה" מבוסס על ניסיון קליני, מחקרי והדרכתי רחב היקף.
מטיב - המרכז הישראלי לפסיכוטראומה
קורס מקוון | מפגש ראשון ב- 1.1.2026 | ימי חמישי 09:00-15:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
זריחות - מבטים עכשוויים בפסיכותרפיה
סדרת מפגשים מקוונים המציעה גישות, מודלים והתערבויות שהתגבשו בשדה הטיפולי במענה למגוון קשיים ומצוקות נפשיות, ומטרתה להנגיש לקהילה המקצועית ידע מקצועי שהתפתח סביב אתגרים טיפוליים ספציפיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 01.12.2025
מהצלה להשבה: עקרונות בטיפול ושיקום נפגעי חטיפה בכלל המעגלים
למעלה משנתיים ארך המסע, שטרם תם, להשבת כל החטופים. השיח בערב זה יציע מבט על התהליכים המתרחשים כעת, על מה נחוץ נכון לעכשיו בכל ההיבטים הקשורים לשיקום החטופים ומשפחותיהם ועל הדילמות המאפיינות את ההתמודדות בעת הזו.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון ללא עלות | 28.12.2025 | יום ראשון | 20:00-21:30
The Evidence For Psychodynamic Psychotherapy: A Contemporary Introduction
ד"ר ליאת ליבוביץ משוחחת עם פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן לכבוד השקת הספר החדש המציג את העושר המחקרי שהצטבר בעשורים האחרונים ומוכיח לא רק שהטיפול הפסיכודינמי יעיל, אלא שבמקרים רבים השפעותיו עמוקות ומתמשכות יותר מגישות אחרות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 25.01.2026 | יום ראשון | 19:30-21:00
מישהו לרוץ איתו
יום העיון של מסלול פסיכותרפיה בילדים נוער והורות בתוכנית "עוגן- תוכנית לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה" יעסוק השנה בנושא: כישורים חברתיים כמקדמי בריאות נפשית וחוסן בילדים ומתבגרים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 30.01.2026 | יום שישי | 08:30-12:30
בית אחד שלוש דלתות - תנועה בין אישי, זוגי ומשפחתי
גישות טיפוליות שונות יצרו הפרדה מלאכותית בין שדות ההתערבות – הפרטני, הזוגי והמשפחתי. גישות אינטגרטיביות עדכניות תומכות בריבוי, גמישות ונוכחות מערכתית. במהלך יום העיון נציג מקרה קליני אחד שיבחן דרך שלוש עדשות טיפוליות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מפגש מקוון | 06.03.2026 | יום שישי | 09:00-13:00