תפריט נגישות

העברה בטיפול בילדים- מאמר מערכת

צוות בטיפולנט

ההעברה, אשר נתפסה על ידי פרויד תחילה כמכשול ולאחר מכן כליבת האנליזה במבוגרים, היוותה מוקד עניין ומחלוקת מרכזי לא פחות בטיפול בילדים. במוקד המחלוקת עמדה ההשוואה בין תפיסותיהן של מאלני קליין ואנה פרויד אשר ביטאה שוני מהותי בתפיסת ההתפתחות הנפשית, העולם הפנימי, מבנה האישיות והטכניקה האנליטית. כדי להבין את המחלוקת בנוגע להעברה, יש להתייחס למספר תפיסות שונות אשר אפיינו את עבודתן של פרויד וקליין.

הפנטזיה ותפיסת המציאות

אנה פרויד, אשר השתייכה לזרם פסיכולוגיית האגו, הניחה כי הילד מגיע לעולם עם אגו שלם ובעל "חלקים משוחררים מקונפליקט" וראתה את הפנטזיה כאמצעי התמודדות עם תסכולי המציאות. לפי תפיסה זו, תפיסת המציאות של התינוק הרך בשלה יחסית ואילו הפנטזיה מבטאת תפקוד משני הדורש תפקודי אגו מתקדמים יחסית (Vorus, 2006). לעומתה, הגישה הקלייניאנית, ובפרט Isaacs (1948) במאמרה על תפקודי הפנטזיה הבלתי מודעת, ראתה את תפיסת המציאות של התינוק כמבוססת תחילה על פנטזיות לא מודעות הקיימות מרגע הלידה ומייצגות את ביטויי דחפי החיים והמוות. רק בשלבים מאוחרים יותר הולכת ומתבססת תפיסת מציאות בשלה ומותאמת יותר (Vorus, 2006).

תפיסת העולם הפנימי

קליין ופרויד תפסו באופן שונה את עולמו הפנימי של הילד ואת עושרו. קליין ראתה את עולמו הפנימי של הילד, ולמעשה גם של התינוק, כעשירים בפנטזיות לא מודעות ובהשלכות על אובייקטים חיצוניים. אנה פרויד, לעומתה, הניחה כי עולמו הפנימי של הילד והתהליכים הלא מודעים המתרחשים בו עדיין אינם מפותחים דיים ולכן פונקציות השלכתיות, למשל, עדיין אינן רלוונטיות (Salomonsson, 1997). תפיסות שונות אלו היוו את הבסיס לתפיסות השונות של הטיפול האנליטי, תפקיד האנליטיקאי ותפקיד המשחק.

תפקיד הטיפול והטכניקה האנליטית

קליין הניחה כי אנליזת ילדים דומה באופן יחסי לאנליזת מבוגרים: המטופל מעלה אסוציאציות חופשיות, או מבטא אותן במשחק במקרה של ילד, והמטפל מפרש את האופן בו הן מבטאות את החרדה והקונפליקט המרכזי. אנה פרויד, לעומת זאת, התמקדה בתפקיד החינוכי של האנליזה ובאופן בו על המטפל להוות מודל לחיקוי אשר יסייע לילד ברכישת יכולות ויסות רגשי ודחפי (Bronstein, 2001).

תפקיד המשחק

מלאני קליין תפסה את המשחק כמקבילה לאסוציאציות החופשיות המבטאת את הקונפליקטים והחרדות של הילד ואילו אנה פרויד, שהתנגדה לתפיסה זו, הניחה כי המשחק הוא ביטוי לחיפוש עונג והמנעות מהמציאות (Salomonsson, 1997).

על בסיס תפיסות שונות אלו של הילד, עולמו הפנימי והאופן בו הוא מבטא או לא מבטא אותו בטיפול האנליטי, התבססו תפיסות שונות מאוד של ההעברה בטיפול בילדים. Salomonsson (1997) מצביעה על מספר הבדלים מהותיים באופן בו תפסו קליין ואנה פרויד את ההעברה בטיפול בילדים, ועל ההשלכות הטכניות של השוני ביניהן:

העברה על פי מלאני קליין

קליין הניחה כי פנטזיות לא מודעות מאכלסות את עולמו של הילד הצעיר וכי פנטזיות אלו תמיד כוללות התייחסות לאובייקטים וליחסים איתם. הילד מפתח העברה למטפל דרכה הוא חושף את יחסיו בהווה המיידי ואת הפנטזיות הלא מודעות שלו בהתייחס לאובייקטים הנמצאים בחייו. לטענתה של קליין, לא רק שהילד מפתח העברה באופן מיידי אלא שכל מימד בטיפול מבטא את ההעברה שלו כלפי המטפל/ת. במובן זה, קליין התייחסה להעברה כ"סיטואציה טואטלית" (Joseph, 1986): העברה מתבטאת בכל פעולה או אמירה של הילד ולא רק באלו המתייחסות לאנליטיקאי באופן ישיר, והיא משחזרת לא רק את הדחפים כלפי האובייקטים (בהתאם לגישה הפרוידיאנית) אלא גם את הקונפליקט המרכזי ביחסים אלו, החרדה הנלווית לקונפליקט וההגנות המתעוררות בתגובה לחרדה (למשל, פיצול בתגובה לחרדות סכיזו-פרנואידיות).

העברה על פי אנה פרויד

אנה פרויד הציגה גישה שונה מהותית להבנת ההעברה באנליזת ילדים. לטענתה, חוסר הבשלות של הילד והעובדה שהוא עדיין נמצא בקשר עם האובייקטים המשמעותיים שלו מונעים את התפתחות ההעברה. מאחר והתנגדה לתפיסת המשחק כמקבילה לאסוציאציות חופשיות, היא אף הניחה כי לאנליטיקאי אין גישה לחומרים העברתיים. העובדה שהילד פועל ולא מעלה אסוציאציות מביאה לביטוי אספקטים תוקפניים על חשבון אספקטים ליבידינליים ובכך מערפלת את הבנת ההעברה. אנה פרויד טענה כי על אף שקיימות "תגובות העברה", הילד לא מפתח נוירוזת העברה, והבחינה בין ארבעה סוגי העברה אותם דירגה על פי מידת קרבתם לנוירוזת העברה:

העברה כאופנת התקשרות שגרתית: דרך התייחסות למגוון רחב של סיטואציות, מעין "העברה של אופי".
העברה של יחסים עכשוויים: היחס למטפל מבטא התקה או הרחבה של יחסים בהווה של הילד.
העברה של חוויות עבר
נוירוזת העברה: ייצוג הקונפליקט הפנימי באופן שמביא אותו לידי ביטוי בקשר עם המטפל. לטענתה של אנה פרויד, נוירוזת העברה מתרחשת לתקופות קצרות ובשלב מאוחר יחסית של אנליזת ילדים.

בהתאם לשוני בתפיסות ההעברה, קליין ואנה פרויד הציעו טכניקות עבודה שונות בנוגע לקשר המטפל-מטופל.

אנה פרויד הדגישה את חשיבותו של יצירת ברית טיפולית וקשר חיובי עם הילד אשר יאפשר עבודה טיפולית-חינוכית מיטבית. קליין ראתה תפיסה זו כשגויה במהותה מאחר וראתה בה שיתוף פעולה עם מנגנוני הפיצול של הילד והתעלמות מהפנטזיות ההרסניות המהוות חלק מהותי בעולמו של הילד ובפתולוגיה שלו. בהתאם, היא הציבה במוקד הטיפול את פירושי ההעברה והניחה כי הם שעומדים בבסיס האפשרות ליצירת סביבה אנליטית וקשר משמעותי עם המטפל (Salomonsson, 1997).

ביבליוגרפיה

1. Vorus, N. (2006). Introduction: Central Concepts of the Freud-Klein Debates. J. Infant Child Adolesc. Psychother., 5:259-267.

insert text insert text insert text insert

2. Isaacs, S. (1948) The nature and function of phantasy. International journal of psychoanalysis. 29: 73-97.

3. Joseph, B. (1985). Transference: the total situation, International journal of psychoanalysis 66: 447-54.

4. ברונסטיין, ק. (2001) מלאני קליין- התחלות. בתוך: התיאורייה הקלייניאנית נקודת מבט בת זמננו. 27-45. הוצאת תולעת ספרים.

5. Salomonsson, M.W (1997). Transference in child analysis: A comparative resding of Anna Freud and Melanie Klein. Scandinavian Psychoanalytic Review, 20: 1-19.

קורס מוקלט | הפסיכולוגיה של הכאב: בין גוף לנפש, בין עבר להווה, בין טראומה ליצוג
הקורס משלב תיאוריה, מחקר ויישום בגישות מתקדמות לטיפול פסיכולוגי בכאב כרוני וטראומה מתוך נסיון לטפח חשיבה והבנה בעולם המורכב של כאב כרוני.
4 הרצאות מוקלטות | משך כל הרצאה - שעה | גישה לספרית חומרים עשירה
מרצה: יואב בר יוסף
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה – לימודי CBT למטפלים
מכון פסגות - פרונטלית בכרמיאל
דר’ הליין סימקה-וולך, מנהלת את התוכנית ביחד עם צוות מרצים בעלי ניסיון של עשרות שנים בהוראה, מחקר וטיפול.
מפגשים פסיכואנליטיים
המחזור העשירי של התוכנית "מפגשים פסיכואנליטיים – סמינרים קליניים ותאורטיים בפסיכותרפיה פסיכואנליטית" יוצא לדרך. התוכנית מציעה למטפלים בכל מקצועות בריאות הנפש להעמיק בחשיבה הפסיכואנליטית וליישמה בעבודתם הקלינית. המפגשים נערכים בקבוצות קטנות, בקליניקות של המנחים. סמינר מקוון אחד.
מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו
נפתחה ההרשמה לשנת הלימודים 2026-2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר. קול שמזמין אותנו לשוב אל קשר מגדל, מחזיק ורואה. ​
יום שישי | 17.10.25 | 08:30-14:00 המכללה האקדמית תל אביב יפו
ד״ר שרון זיו ביימן - מנהלת מכון מפרשים גב' רונית בן דב חנוך - מנכ״לית משותפת אייכה
הדרכת הורים לילדים עם צרכים ייחודיים - תוכנית הסמכה לאנשי מקצוע בתחום החינוך המיוחד
התוכנית מיועדת לאנשי מקצוע מתחום הטיפול, החינוך והייעוץ, והמקצועות הפרא - רפואיים המעוניינים להעמיק את הידע בתחום ולהגדיל את ארגז הכלים שלהם למתן מענה ייעוצי והדרכתי להורים בכלל, ולהורים לילדים עם צרכים ייחודים בפרט.
מפגשי הלימוד יתקיימו בימי ראשון, בשעות 15:30 - 19:30, החל מ- 9 בנובמבר 2025, בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה, רמת אביב, תל אבי
רכזת התוכנית: ד"ר עירית יניר
בשביל התקווה הבית להכשרה בטיפול רגיש טראומה
קורס - טיפול רגיש טראומה הכשרת מטפלים.ות בטיפול רגיש טראומה תוך הקניית ידע תיאורטי וקליני אודות טראומה והטיפול בה.
מקום ההכשרה: יבנה (מכון שילובים) – ימי חמישי 14:00-18:30
להגשת מועמדות: יש להגיש טופס הרשמה וקורות חיים בקישור הבא עד לתאריך: 1/9/25
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי הוא הזדמנות ללמידה, העשרה, היכרות מקצועית ומפגש קהילתי. יום עשיר ומגוון, בו אפשרויות רבות להיכרות, העמקה או התרחבות עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
יום שני | 08.09.25 | 13:00-20:30 | המכללה האקדמית ת"א יפו
פרטים והרשמה בקרוב
"ספר לי את עצמי " מזמינים אתכם ליום עיון של אור שלום
המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23 "ספר לי את עצמי" עדות וסיפור חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום שני | 15.09.2025 | 09:00-15:00 | האקדמית תל אביב יפו
15/9/2025
קורס מוקלט | הפסיכולוגיה של הכאב: בין גוף לנפש, בין עבר להווה, בין טראומה ליצוג
הקורס משלב תיאוריה, מחקר ויישום בגישות מתקדמות לטיפול פסיכולוגי בכאב כרוני וטראומה מתוך נסיון לטפח חשיבה והבנה בעולם המורכב של כאב כרוני.
4 הרצאות מוקלטות | משך כל הרצאה - שעה | גישה לספרית חומרים עשירה
מרצה: יואב בר יוסף
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה – לימודי CBT למטפלים
מכון פסגות - פרונטלית בכרמיאל
דר’ הליין סימקה-וולך, מנהלת את התוכנית ביחד עם צוות מרצים בעלי ניסיון של עשרות שנים בהוראה, מחקר וטיפול.
מפגשים פסיכואנליטיים
המחזור העשירי של התוכנית "מפגשים פסיכואנליטיים – סמינרים קליניים ותאורטיים בפסיכותרפיה פסיכואנליטית" יוצא לדרך. התוכנית מציעה למטפלים בכל מקצועות בריאות הנפש להעמיק בחשיבה הפסיכואנליטית וליישמה בעבודתם הקלינית. המפגשים נערכים בקבוצות קטנות, בקליניקות של המנחים. סמינר מקוון אחד.
מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו
נפתחה ההרשמה לשנת הלימודים 2026-2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר. קול שמזמין אותנו לשוב אל קשר מגדל, מחזיק ורואה. ​
יום שישי | 17.10.25 | 08:30-14:00 המכללה האקדמית תל אביב יפו
ד״ר שרון זיו ביימן - מנהלת מכון מפרשים גב' רונית בן דב חנוך - מנכ״לית משותפת אייכה
הדרכת הורים לילדים עם צרכים ייחודיים - תוכנית הסמכה לאנשי מקצוע בתחום החינוך המיוחד
התוכנית מיועדת לאנשי מקצוע מתחום הטיפול, החינוך והייעוץ, והמקצועות הפרא - רפואיים המעוניינים להעמיק את הידע בתחום ולהגדיל את ארגז הכלים שלהם למתן מענה ייעוצי והדרכתי להורים בכלל, ולהורים לילדים עם צרכים ייחודים בפרט.
מפגשי הלימוד יתקיימו בימי ראשון, בשעות 15:30 - 19:30, החל מ- 9 בנובמבר 2025, בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה, רמת אביב, תל אבי
רכזת התוכנית: ד"ר עירית יניר
בשביל התקווה הבית להכשרה בטיפול רגיש טראומה
קורס - טיפול רגיש טראומה הכשרת מטפלים.ות בטיפול רגיש טראומה תוך הקניית ידע תיאורטי וקליני אודות טראומה והטיפול בה.
מקום ההכשרה: יבנה (מכון שילובים) – ימי חמישי 14:00-18:30
להגשת מועמדות: יש להגיש טופס הרשמה וקורות חיים בקישור הבא עד לתאריך: 1/9/25
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי הוא הזדמנות ללמידה, העשרה, היכרות מקצועית ומפגש קהילתי. יום עשיר ומגוון, בו אפשרויות רבות להיכרות, העמקה או התרחבות עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
יום שני | 08.09.25 | 13:00-20:30 | המכללה האקדמית ת"א יפו
פרטים והרשמה בקרוב
"ספר לי את עצמי " מזמינים אתכם ליום עיון של אור שלום
המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23 "ספר לי את עצמי" עדות וסיפור חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום שני | 15.09.2025 | 09:00-15:00 | האקדמית תל אביב יפו
15/9/2025