תפריט נגישות

יעילות הדרכת הורים התנהגותית - סיכום מטא-אנליזה של לי ועמיתיו

צוות בטיפולנט

הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות נפוצות אשר מלוות פעמים רבות בקשיים לא רק בתחום הלימודי אלא גם בתחום ההתנהגותי, הרגשי והבין אישי. בהתאם, רבים מההורים הפונים לקבלת סיוע במסגרת הדרכת הורים הם הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ובפרט הפרעות קשב וריכוז המלוות בהיפר אקטיביות. במטא אנליזה שפורסמה בשנת 2012 - A meta-analysis of behavioral parenttraining for children with attention deficit hyperactivity disorder מציגים Lee et al את הממצאים הנוגעים ליעילותה של הדרכת הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז.

Lee et al מציינים כי מחקרים שעסקו באינטראקציה בין הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז זיהו עלייה בכמות הקונפליקטים והלחץ ההורי ופחות פרקטיקות הוריות חיוביות.

טיפול התנהגותי הוא טיפול יעיל לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, אך מעורבות ההורים, במקביל לטיפול בילד או בנפרד ממנו, הינה קריטית לקידום שינוי. הדרכת ההורים בגישה התנהגותית ממוקדת בצמצום דפוסי אינטראקציית הורה-ילד מלחיצים. מוקד ההדרכה הוא במתן חיזוקים חיוביים לילד על התנהגויות פרו-חברתיות, והתעלמות או הענשה על התנהגות שלילית, באמצעות מתודות לא אלימות כמניעת פריבילגיות ו"פסק זמן". זאת, במטרה לשפר את טיב ההתאמה בין הילד להורה.

במסגרת מטא האנליזה הנוכחית נסקרו ארבעים מחקרים שבחנו את השפעת הדרכת ההורים ההתנהגותית. נמצא אפקט כללי מתון התומך בתרומת הדרכת ההורים כאמצעי יעיל לשיפור התנהגות הילד וההורה, ולשיפור תפיסת ההורה לגבי ההורות. האפקט החיובי נשמר לאורך זמן (כשלוש שנים), אך עוצמתו פחתה. באופן ספציפי יותר, השיפור בהתנהגות הילדים היה מתון ונחלש בצורה משמעותית לאורך זמן, ואילו השיפור בתפיסת ההורה את ההורות היה משמעותי, ולאורך זמן הפך למתון.

יש לציין כי יעילות הדרכת ההורים פחתה עבור ילדים אשר סבלו מהפרעת התנגדות ובעיות התנהגות משמעותיות אחרות. במקרים אלו, מומלצת התערבות מקיפה יותר הכוללת טיפול בילד ועבודה מערכתית, הכוללת גם את מעורבות המערכת החינוכית בה הילד לומד. כמו כן, המחברים ממליצים על בניית התערבות טיפולית המותאמת לקשיים הספציפיים לילד ולהוריו.

ביבליוגרפיה

A meta-analysis of behavioral parenttraining for children with attention deficit hyperactivity disorder. Lee, Pei-chin; Niew, Wern-ing; Yang, Hao-jan; Chen, Vincent Chin-hung; Lin, Keh-chung. Research in Developmental Disabilities, Vol 33(6), Nov-Dec 2012, 2040-2049.

הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
17.10.25 | יום שישי | 08:30-14:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
משבר לאיחוי ומטראומה לחוסן במרחבים קבוצתיים
כיצד מנחים קבוצות בתוך איזור של מלחמה מתמשכת? איך להבין דינמיקות קבוצתיות כשהשבר קולקטיבי? מוזמנים ליום של למידה והשראה מהניסיון המצטבר של מנחי קבוצות מגוונות: טיפוליות, קהילתיות ופסיכו-חינוכיות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מרכז חוסן שדרות | 22.10.2025 | יום רביעי | 08:30-15:30
חקירת עומקי המחשבה הביוניאנית: ערב עם ג'וזפה צ'יביטרזה
הערב יתמקד בחקירה של נקודות הדמיון, ההשקה וההבדלים בין תיאורית השדה הביוניאני של הזוג בראנגר, התפיסה האינטרסובייקטיבית של אוגדן, והגישה ההתייחסותית. בהשתתפות: פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון בשפה האנגלית | 02.11.25 | יום ראשון | 19:30-21:00
זקנה, טראומה וחוסן
בהרצאה נכיר איך טראומה נראית אצל זקנים והשפעתה הייחודית על חייהם. נעסוק בנושאי הליבה של הזיקנה; אובדנים, איבוד משמעות, בדידות, שינויים פיזיים ושינויים חברתיים ומשפחתיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 03.11.2025 | יום שני | 19:30-21:00
הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
17.10.25 | יום שישי | 08:30-14:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
משבר לאיחוי ומטראומה לחוסן במרחבים קבוצתיים
כיצד מנחים קבוצות בתוך איזור של מלחמה מתמשכת? איך להבין דינמיקות קבוצתיות כשהשבר קולקטיבי? מוזמנים ליום של למידה והשראה מהניסיון המצטבר של מנחי קבוצות מגוונות: טיפוליות, קהילתיות ופסיכו-חינוכיות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מרכז חוסן שדרות | 22.10.2025 | יום רביעי | 08:30-15:30
חקירת עומקי המחשבה הביוניאנית: ערב עם ג'וזפה צ'יביטרזה
הערב יתמקד בחקירה של נקודות הדמיון, ההשקה וההבדלים בין תיאורית השדה הביוניאני של הזוג בראנגר, התפיסה האינטרסובייקטיבית של אוגדן, והגישה ההתייחסותית. בהשתתפות: פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון בשפה האנגלית | 02.11.25 | יום ראשון | 19:30-21:00
זקנה, טראומה וחוסן
בהרצאה נכיר איך טראומה נראית אצל זקנים והשפעתה הייחודית על חייהם. נעסוק בנושאי הליבה של הזיקנה; אובדנים, איבוד משמעות, בדידות, שינויים פיזיים ושינויים חברתיים ומשפחתיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 03.11.2025 | יום שני | 19:30-21:00