תפריט נגישות

יעילות הדרכת הורים התנהגותית - סיכום מטא-אנליזה של לי ועמיתיו

צוות בטיפולנט

הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות נפוצות אשר מלוות פעמים רבות בקשיים לא רק בתחום הלימודי אלא גם בתחום ההתנהגותי, הרגשי והבין אישי. בהתאם, רבים מההורים הפונים לקבלת סיוע במסגרת הדרכת הורים הם הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ובפרט הפרעות קשב וריכוז המלוות בהיפר אקטיביות. במטא אנליזה שפורסמה בשנת 2012 - A meta-analysis of behavioral parenttraining for children with attention deficit hyperactivity disorder מציגים Lee et al את הממצאים הנוגעים ליעילותה של הדרכת הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז.

Lee et al מציינים כי מחקרים שעסקו באינטראקציה בין הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז זיהו עלייה בכמות הקונפליקטים והלחץ ההורי ופחות פרקטיקות הוריות חיוביות.

טיפול התנהגותי הוא טיפול יעיל לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, אך מעורבות ההורים, במקביל לטיפול בילד או בנפרד ממנו, הינה קריטית לקידום שינוי. הדרכת ההורים בגישה התנהגותית ממוקדת בצמצום דפוסי אינטראקציית הורה-ילד מלחיצים. מוקד ההדרכה הוא במתן חיזוקים חיוביים לילד על התנהגויות פרו-חברתיות, והתעלמות או הענשה על התנהגות שלילית, באמצעות מתודות לא אלימות כמניעת פריבילגיות ו"פסק זמן". זאת, במטרה לשפר את טיב ההתאמה בין הילד להורה.

במסגרת מטא האנליזה הנוכחית נסקרו ארבעים מחקרים שבחנו את השפעת הדרכת ההורים ההתנהגותית. נמצא אפקט כללי מתון התומך בתרומת הדרכת ההורים כאמצעי יעיל לשיפור התנהגות הילד וההורה, ולשיפור תפיסת ההורה לגבי ההורות. האפקט החיובי נשמר לאורך זמן (כשלוש שנים), אך עוצמתו פחתה. באופן ספציפי יותר, השיפור בהתנהגות הילדים היה מתון ונחלש בצורה משמעותית לאורך זמן, ואילו השיפור בתפיסת ההורה את ההורות היה משמעותי, ולאורך זמן הפך למתון.

יש לציין כי יעילות הדרכת ההורים פחתה עבור ילדים אשר סבלו מהפרעת התנגדות ובעיות התנהגות משמעותיות אחרות. במקרים אלו, מומלצת התערבות מקיפה יותר הכוללת טיפול בילד ועבודה מערכתית, הכוללת גם את מעורבות המערכת החינוכית בה הילד לומד. כמו כן, המחברים ממליצים על בניית התערבות טיפולית המותאמת לקשיים הספציפיים לילד ולהוריו.

ביבליוגרפיה

A meta-analysis of behavioral parenttraining for children with attention deficit hyperactivity disorder. Lee, Pei-chin; Niew, Wern-ing; Yang, Hao-jan; Chen, Vincent Chin-hung; Lin, Keh-chung. Research in Developmental Disabilities, Vol 33(6), Nov-Dec 2012, 2040-2049.

התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה – לימודי CBT למטפלים
מכון פסגות - פרונטלית בכרמיאל
דר’ הליין סימקה-וולך, מנהלת את התוכנית ביחד עם צוות מרצים בעלי ניסיון של עשרות שנים בהוראה, מחקר וטיפול.
מפגשים פסיכואנליטיים
המחזור העשירי של התוכנית "מפגשים פסיכואנליטיים – סמינרים קליניים ותאורטיים בפסיכותרפיה פסיכואנליטית" יוצא לדרך. התוכנית מציעה למטפלים בכל מקצועות בריאות הנפש להעמיק בחשיבה הפסיכואנליטית וליישמה בעבודתם הקלינית. המפגשים נערכים בקבוצות קטנות, בקליניקות של המנחים. סמינר מקוון אחד.
מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו
נפתחה ההרשמה לשנת הלימודים 2026-2025
על מילואים ומעברים מהקליניקה בשדרות במלחמת חרבות ברזל
המפגש יעסוק באתגרי המעבר שחווים מטופלים מהמערך הלוחם, תושבי שדרות, אשר נעים בין מרחבים של איום, אחריות, חוסן ומשפחתיות
יום רביעי | 06.08.25 | 19:30-21:00 | מקוון
מרצה: ליאור לנדר מצוות מרכז חוסן שדרות בהנחיית ד"ר שרון זיו-ביימן
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר. קול שמזמין אותנו לשוב אל קשר מגדל, מחזיק ורואה. ​
יום שישי | 17.10.25 | 08:30-14:00 המכללה האקדמית תל אביב יפו
ד״ר שרון זיו ביימן - מנהלת מכון מפרשים גב' רונית בן דב חנוך - מנכ״לית משותפת אייכה
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי הוא הזדמנות ללמידה, העשרה, היכרות מקצועית ומפגש קהילתי. יום עשיר ומגוון, בו אפשרויות רבות להיכרות, העמקה או התרחבות עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
יום שני | 08.09.25 | 13:00-20:30 | המכללה האקדמית ת"א יפו
פרטים והרשמה בקרוב
"ספר לי את עצמי " מזמינים אתכם ליום עיון של אור שלום
המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23 "ספר לי את עצמי" עדות וסיפור חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום שני | 15.09.2025 | 09:00-15:00 | האקדמית תל אביב יפו
15/9/2025
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה – לימודי CBT למטפלים
מכון פסגות - פרונטלית בכרמיאל
דר’ הליין סימקה-וולך, מנהלת את התוכנית ביחד עם צוות מרצים בעלי ניסיון של עשרות שנים בהוראה, מחקר וטיפול.
מפגשים פסיכואנליטיים
המחזור העשירי של התוכנית "מפגשים פסיכואנליטיים – סמינרים קליניים ותאורטיים בפסיכותרפיה פסיכואנליטית" יוצא לדרך. התוכנית מציעה למטפלים בכל מקצועות בריאות הנפש להעמיק בחשיבה הפסיכואנליטית וליישמה בעבודתם הקלינית. המפגשים נערכים בקבוצות קטנות, בקליניקות של המנחים. סמינר מקוון אחד.
מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו
נפתחה ההרשמה לשנת הלימודים 2026-2025
על מילואים ומעברים מהקליניקה בשדרות במלחמת חרבות ברזל
המפגש יעסוק באתגרי המעבר שחווים מטופלים מהמערך הלוחם, תושבי שדרות, אשר נעים בין מרחבים של איום, אחריות, חוסן ומשפחתיות
יום רביעי | 06.08.25 | 19:30-21:00 | מקוון
מרצה: ליאור לנדר מצוות מרכז חוסן שדרות בהנחיית ד"ר שרון זיו-ביימן
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר. קול שמזמין אותנו לשוב אל קשר מגדל, מחזיק ורואה. ​
יום שישי | 17.10.25 | 08:30-14:00 המכללה האקדמית תל אביב יפו
ד״ר שרון זיו ביימן - מנהלת מכון מפרשים גב' רונית בן דב חנוך - מנכ״לית משותפת אייכה
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי הוא הזדמנות ללמידה, העשרה, היכרות מקצועית ומפגש קהילתי. יום עשיר ומגוון, בו אפשרויות רבות להיכרות, העמקה או התרחבות עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
יום שני | 08.09.25 | 13:00-20:30 | המכללה האקדמית ת"א יפו
פרטים והרשמה בקרוב
"ספר לי את עצמי " מזמינים אתכם ליום עיון של אור שלום
המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23 "ספר לי את עצמי" עדות וסיפור חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום שני | 15.09.2025 | 09:00-15:00 | האקדמית תל אביב יפו
15/9/2025