חיפוש

מה קרה לילד שדיבר אל כוכבים? סוגיות אבחון וטיפול בילדים ונוער

בטיפולנט

כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 33/18

תסמונת הקשת האוטיסטית - אבחון וטיפול בגיל הרך | אוטיזם - תמורות בטיפול, חינוך ומחקר | חרדה חברתית בילדים ומתבגרים | הפרעת קשב: אבחנה מבדלת, תחלואה נלווית והטיפול בה

אבחון וטיפול בילדים ונוער


"מה קרה לילד שדיבר אל כוכבים
שהמתיק סודות עם סביונים ושחפים
שספר כל נמש חרש ובחול נרדם -
מה קרה לו יום אחד שקם ונעלם?"
-אהוד מנור-

תינוק נוצר הרבה לפני לידתו - עוד בדמיון ובחלומות של הוריו אודותיו. לאורך ההיריון, הוא מתחיל לקבל צורה יותר ויותר ברורה, עד הלידה - בה הוא מגיח לעולם. התנועה הזאת, בין הפוטנציאלי לבין הממשי, היא תעלומה מרתקת, אך כרוכה באופן בלתי נמנע בויתורים ובאבל, שעשויים להחריף במידה והילד מתמודד עם קשיים אורגניים, התפתחותיים ורגשיים. כהורים, וכמטפלים, עלינו להיות גמישים ולנוע מהיאחזות בילד שבדמיוננו "דיבר אל כוכבים", לעבר מענה מותאם לילד בשר-ודם עם הייחודיות והמגבלות שלו. בגיליון זה נביא בפניכם מקבץ סקירות של כנסים וימי עיון בנושא אבחון וטיפול בילדים ונוער, שמתמודדים עם קשיים שונים.

הפרעת קשב היא אחת ההפרעות היותר מתוקשרות בימינו. כיצד מאבחנים הפרעת קשב? וכיצד ניתן להתמודד עימה כך שהילד יוכל לממש את הפוטנציאל שלו, על אף (ואולי בזכות) אופן החשיבה שלו? תוכלו ללמוד על כך יותר מסקירתה של ג'ני גוטמן את הכנס - סוגיות באבחון ובטיפול של הפרעות קשב מזוויות רפואיות שונות. בכנס, שהתקיים בביה"ח תל השומר, השתתפו: פרופ' יהודה אדלר, פרופ' דורון גוטהלף, ד"ר אריה אשכנזי, ד"ר עינת יערי, ד"ר מרטין עפרון, ד"ר יעל שרגא לוי, ד"ר גל דובנוב וד"ר יונתן קושניר.

מה הבסיסי הביולוגי לתסמונת הקשת האוטיסטית (ASD)? והאם אבחון מוקדם הוא אפשרי?בסקירתה של מאיה חייק-ארוך את יום העיון - תסמונת הקשת האוטיסטית - אבחון וטיפול בגיל הרך - ניתן למצוא סיכום של הרצאות מעניינות על מחקר, אבחון והתערבויות עם ילדים עם ASD ובני משפחותיהם. יום העיון התקיים במרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה (מל"א) בשיתוף הסתדרות הפסיכולוגים בישראל (הפ"י), ובו השתתפו: פרופ' יונתה לוי, ד"ר אורית סטולר, פרופ' דיצה צחור, ד"ר אריאלה עילם, פרופ' רחל לוי-שיף, פרופ' נירית באומינגר-צביאלי, אופירה רג'ואן, דגנית איתן ושגית הושמנד.

כהמשך לכך, אנו ממליצים לעיין בסקירתה המרתקת של גליה חנניה את הכנס המקיף - מדברים אוטיזם 2017: תמורות בטיפול, חינוך ומחקר - שנערך בחסות החוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת תל-אביב. הכנס רחב-היריעה, כלל התייחסות לסוגיות חשובות בנושא תסמונת הקשת האוטיסטית במגוון גילאים, והשתתפו בו מיטב החוקרים והקלינאים בתחום. מובאים כאן רשמים מהרצאותיהם של גילה סאק ועמית ברטוב, ד"ר יערה ליבנה, אביגיל דר ולינור מזריאר-רוזברג. מומלץ!

מה הסמנים שיעזרו לנו להבחין בין מצבים בהם נסיגה חברתית קשורה לחרדה חברתית ולא ל-ASD או קשיים אחרים? תוכלו לקרוא על כך יותר בסקירתה של לי ליבר את הכנס - חרדה חברתית בילדים ומתבגרים - היבטים חינוכיים, טיפוליים וחברתיים. בכנס זה, שהתקיים באוניברסיטת חיפה ביוזמת עמותת 'רקפת' והמעבדה לפסיכופתולוגיה התפתחותית, השתתפו: אבנר דפני, ד"ר עידן אדרקה ופרופ' תומר שכנר.

נשלח ברכה לכל הילדים, שאוטוטו חוזרים לספסל הלימודים - שללא קשר לאבחנה שלהם, או לקושי עימו הם מתמודדים - שיוכלו לקבל הכרה, אהבה ותמיכה מסביבתם וימשיכו לדבר אל כוכבים...

מליווי להתמרה
על עידוד טרנספורמטיבי בקליניקה. מדוע ואיך מאבדים את האומץ? מדוע זה קריטי להחזיר אותו? מדוע כל כך מורכב להחזיר אותו? וכיצד להחזיר אותו (למרות הקושי)? הרצאת מבוא חינמית לקורס "להחזיר את האומץ"
ד"ר אנאבלה שקד, אונליין
22/6/2022
על אהבה ודחייה בטיפול ממוקד - ואף מילה על נרקיס
"מנשקים מנשקים מנשקים - בסוף יוצאת נסיכה". ערב בנצ'מרק על אהבה ודחייה בטיפול ממוקד. במפגש יוצג מקרה טיפולי ולאחריו יתקיים דיון במקרה מזווית של שתי גישות טיפוליות
האגודה הישראלית לפסיכותרפיה ממוקדת, אונליין
9/6/2022
רסיסי שפה: פגיעה עצמית מפרספקטיבה פסיכודינמית
פגיעה עצמית לא אובדנית (self injury) ממלאת מגוון פונקציות פסיכולוגיות שביניהן וויסות רגשי, הפסקת מצבי דיסוציאציה, יצירת תקשורת בין אישית, ייצוג היבטים אישיותיים ועוד. אך מהן הדינמיקות הנפשיות הלא מודעות העומדות בבסיסן של פונקציות אלו? הרצאת זום ללא תשלום
המרכז להתמודדות עם פגיעה עצמית
30/5/2022
DBT 2022 - התחברות והתרחבות
הכנס הראשון מסוגו ובהיקפו לטיפול דיאלקטי התנהגותי, שסוקר התבססות והתרחבות של הטיפול הדיאלקטי התנהגותי בישראל ובעולם. הרצאות מרכזיות של פרופ' ג'יל ראתוס וד"ר יפעת כהן, הרצאות DBTed וסדנאות מקבילות
מכון אופק לטיפול ולימוד DBT ומכון מפרשים
9-10/6/2022
הגיל השלישי עם הפנים קדימה
לבד אך לא בדד
אירוע מקוון,סמינר הקיבוצים
23/5/2022
מליווי להתמרה
על עידוד טרנספורמטיבי בקליניקה. מדוע ואיך מאבדים את האומץ? מדוע זה קריטי להחזיר אותו? מדוע כל כך מורכב להחזיר אותו? וכיצד להחזיר אותו (למרות הקושי)? הרצאת מבוא חינמית לקורס "להחזיר את האומץ"
ד"ר אנאבלה שקד, אונליין
22/6/2022
על אהבה ודחייה בטיפול ממוקד - ואף מילה על נרקיס
"מנשקים מנשקים מנשקים - בסוף יוצאת נסיכה". ערב בנצ'מרק על אהבה ודחייה בטיפול ממוקד. במפגש יוצג מקרה טיפולי ולאחריו יתקיים דיון במקרה מזווית של שתי גישות טיפוליות
האגודה הישראלית לפסיכותרפיה ממוקדת, אונליין
9/6/2022
רסיסי שפה: פגיעה עצמית מפרספקטיבה פסיכודינמית
פגיעה עצמית לא אובדנית (self injury) ממלאת מגוון פונקציות פסיכולוגיות שביניהן וויסות רגשי, הפסקת מצבי דיסוציאציה, יצירת תקשורת בין אישית, ייצוג היבטים אישיותיים ועוד. אך מהן הדינמיקות הנפשיות הלא מודעות העומדות בבסיסן של פונקציות אלו? הרצאת זום ללא תשלום
המרכז להתמודדות עם פגיעה עצמית
30/5/2022
DBT 2022 - התחברות והתרחבות
הכנס הראשון מסוגו ובהיקפו לטיפול דיאלקטי התנהגותי, שסוקר התבססות והתרחבות של הטיפול הדיאלקטי התנהגותי בישראל ובעולם. הרצאות מרכזיות של פרופ' ג'יל ראתוס וד"ר יפעת כהן, הרצאות DBTed וסדנאות מקבילות
מכון אופק לטיפול ולימוד DBT ומכון מפרשים
9-10/6/2022
הגיל השלישי עם הפנים קדימה
לבד אך לא בדד
אירוע מקוון,סמינר הקיבוצים
23/5/2022