חיפוש

שינוי ואי נחת - קושי בהנעה לשינוי בפסיכותרפיה

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

"שינוי פסיכולוגי הוא תהליך אשר מזמן קושי ומורכבות. במובן מסוים הקושי בהתנעת תהליך השינוי הוא מאפיין בסיסי של כל תהליך פסיכותרפיה באשר הוא. לאורך ההיסטוריה של הטיפול הנפשי, מגוון גישות טיפוליות עסקו בהתמודדות עם הקושי לייצר שינוי פסיכולוגי, החל מרעיון ההתנגדות הפרוידיאני וגלגוליו בפסיכואנליזה בת זמננו, דרך המשימה הקשה של ייצור קבלה ללא תנאי כמפתח לשינוי בגישה ההומניסטית ועד רעיון הוויתור על השליטה כמפתח לשינוי בגישת ACT. חלק מהגישות בתחום אף הפכו את הקושי בשינוי לליבת המודל הטיפולי (פסיכותרפיה ממוקדת פתרון, ראיון מוטיבציוני ועוד)".

ב-9.2.18 התקיים במכון מפרשים יום עיון "שינוי ואי-נחת - קושי בהנעה לשינוי בפסיכותרפיה: התבוננות מפרספקטיבת ACT ופרספקטיבות אחרות". במהלכו, נעשה ניסיון "לקדם את ההבנה של ההתמודדות עם קושי להשתנות בפסיכותרפיה מפרספקטיבת גישת ACT ומפרספקטיבות נוספות".

ביום העיון השתתפו ד"ר רן אלמוג, מר ליאור בירן, גב' ליאור גילעד, ד"ר יונתן הנדלזלץ, ד"ר שרון זיו ביימן, ד"ר יפתח יובל, ד"ר יפעת כהן, גב' אורית קובץ', גב' אירית רווה ברזל. נביא בפניכם את ההרצאות המצולמות באדיבות מכון מפרשים ובהסכמת המרצים.

התנגדות או מחסום: מבט על תמורות בהתייחסות לקושי לייצר שינוי - ד"ר שרון זיו ביימן 

כמה פעמים נתקלתם במטופלים שבאים לטיפול אבל באותה נשימה נראה גם שהם לא רוצים שינוי? ד"ר שרון זיו ביימן מתייחסת לדיאלקטיקה האנושית של לרצות שינוי וגם לפחד משינוי, ומדגימה כיצד היא מומשגת בגישות שונות החל ממושג ההתנגדות של פרויד ועד לגישה ההתייחסותית שעושה מקום לריבוי מצבי עצמי של המטופל. ד"ר זיו ביימן מעלה שאלות לגבי תפקידנו כמטפלים בהקשר לשאלת השינוי - מתי רק נחזיק אותה במודעתנו כמטפלים,  ומתי נתייחס אליה מפורשות בתוך הקשר הטיפולי, ובאיזה אופן? הרצאת פתיחה מעניינת ליום עיון שעוסק בשינוי מפרספקטיבות טיפוליות שונות.

ד"ר שרון זיו ביימן - פסיכולוגית קלינית, חברת סגל בבית הספר למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית תל אביב יפו ומובילה את הקמת מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה, מנהלת "מכון שדות" לשירותים פסיכולוגיים ומנהלת שותפה ב"קבוצת שיח – מכון לפסיכותרפיה התייחסותית", לשעבר יו"ר הפורום הישראלי לפסיכואנליזה ופסיכותרפיה התייחסותית, מטפלת במבוגרים וזוגות. תפיסתה הטיפולית מדגישה אינטגרציה ברוח מודל הגורמים המשותפים. חוקרת את השפעותיה המגוונות של החשיפה העצמית של המטפל על מטופלים שונים בשלבי טיפול שונים ואת השפעת תמהיל המיומנויות של המטפל בשלבי הטיפול השונים על הצלחת הפגישה הטיפולית והטיפול בכללותו אצל מטופלים בעלי מאפיינים שונים.

החשודים המיידים: פרספקטיבה ACTית על מנגנונים אשר מובילים לקושי בשינוי - ד"ר רן אלמוג 

קושי אינה בעיה. בעיה למעשה נוצרת מטיפול כושל בקשיים. בהרצאתו, ד"ר רן אלמוג, מתייחס לשני סוגי שינוי - שינוי ממעלה ראשונה - שינוי בעוצמה, במשך או בתדירות של פתרון ושינוי ממעלה שנייה - שינוי בעצם ההנחות והכללים של מערכת הפתרון. באופן יצירתי, ד"ר אלמוג מראה כיצד מושגים מטיפול קבלה ומחוייבות (ACT) - כמו שינוי קונטקסטואלי, מעבר מהדבקה קוגניטיבית להפרדה קוגניטיבית ואימוץ עמדה של קבלה במקום הימנעות - מדגימים שינוי ממעלה שנייה, ומאפשרים למטופל להתמודד עם קשייו באופן שתורם להפחתת בעיות.

ד"ר רן אלמוג הוא פסיכולוג קליני וד"ר לסוציולוגיה. משתמש ב-ACT כאורינטציה טיפולית המרכזית בעבודתו. מוביל את תוכנית ההכשרה ב- ACT במסגרת תכנית עוגן במכון מפרשים. ממקימי הסניף הישראלי של ACBS (הארגון העולמי של ACT). בעל קליניקה פרטית לטיפול פסיכולוגי. את הכשרתו בגישת ACT רכש בסדנאות עם בכירי מדריכי ACT בעולם.

 לצאת מחול טובעני: על מטאפורות כמחוללות שינוי

על מטאפורות כמחוללות שינוי - בהרצאה זו אדון במטאפורות מתוך זווית הראיה של ACT ובייחוד אנסה להסביר מדוע הן יכולות להיות כלי נגיש ומשמעותי כל כך ליצירת שינוי ותזוזה מתוך תקיעות בטיפול. לצורך כך אנסה להציב בסיס תיאורטי המבוסס על תיאוריות למידה, לצד דוגמאות קליניות הממחישות את התנועה מבוססת המטאפורה בטיפול.

ליאור בירן - פסיכולוג קליני מדריך, עובד במרכז לבריאות הנפש שלוותה ומלמד במסגרות שונות. בשנים האחרונות, חושב, לומד ועובד בעיקר מתוך תפיסת עולם וחשיבה של ACT

שימוש ב"חוסר אונים יצירתי" (Creative Hopelessness) בטיפולי ACT - ד"ר יפתח יובל 

מה המשמעות של "חוסר אונים יצירתי"? ד"ר יפתח יובל מרחיב בנושא, ומראה כיצד טיפול קבלה ומחוייבות (ACT) למעשה נשען על חוסר אונים יצירתי.  ד"ר יפתח מרחיב באופן מקצועי ועם קורטוב הומור על גמישות פסיכולוגית, מודעות וקבלה כמחוללי שינוי התנהגותי בטיפול ACT.

ד"ר יפתח יובל הינו חבר בסגל המרצים של המגמה הקלינית בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. מחקרו עוסק בין השאר בבדיקה של רכיבי טיפול קוגניטיביים התנהגותיים, ובמיוחד אלה הקשורים לגישת ACT ,והוא מלמד באוניברסיטה העברית קורסי מ"א ו-ב"א המתמקדים בגישה זו. 

 .