חיפוש

הורים על הספה: היבטים ייחודיים בעבודה עם הורים.

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

מנטליזציה הורית | לתמוך במקום לגונן | התמודדות הורים עם מחלות כרוניות של ילדיהם | מה לעשות כשהדרכת הורים לא עובדת?


הורים על הספה: היבטים ייחודיים בעבודה עם הורים

אנו שמחים לברך את ד"ר אסתר כהן עם צאת ספרה החשוב - "טיפול בהורות: גישה אינטגרטיבית לטיפול בבעיות ילדים באמצעות הוריהם" בהוצאת אח.

בעבודה עם מטופלים שהם הורים, עולים בשיח היבטים הקשורים להורות שלהם, גם אם לא פנו לטיפול על רקע זה. לכן, הכרות עם הספרות והמחקר בתחום נחוצה, גם כשהטיפול לא ממוקד בהורות או בהדרכה על היחסים והתקשורת עם הילד. בגיליון זה, ליקטנו עבורכם מגוון מאמרים ששופכים אור על היבטים ייחודיים בעבודה עם הורים.

אחת היכולות החשובות להורות מיטיבה היא היכולת למנטליזציה, או במילותיו של סטיין (2009) - "היכולת לראות את העצמי מבחוץ ואת האחר מבפנים״. בסקירה המקיפה שערכה מריה איבצ׳נקו (2017) ליום העיון יישומים קליניים של מנטליזציה בעבודה עם הורים וילדים מטעם מכון מפרשים, ניתן למצוא ידע אמפירי וקליני נרחב אודות מנטליזציה הורית תוך הדגמת התערבויות טיפוליות מבוססות מנטליזציה. בסקירה מתואר, בין היתר, כי מנטליזציה הורית חשובה לפיתוח יכולת החשיבה וההסמלה של הילד, ושימור עמדה אמפתית כלפיו תוך פיתוח מסוגלות הורית. ביום העיון השתתפו ד"ר דפנה דולברג, ד"ר סוזאנה מסופוסטובה, ד"ר דנה שי, ד"ר קרן הנץ גמליאל.

כיצד נוכל לעבוד עם הורים באופן שיסייע להם לתמוך בילדיהם בצורה מיטבית? בהקשר זה, אנו מזמינים אתכם לעיין בסקירתה היפה של ג'ני גוטמן (2017) את יום העיון, "לתמוך במקום לגונן" איך הורים יכולים לעזור לילד החרד במקום להעמיק את חרדותיו, שהתקיים במכללה האקדמית ת"א-יפו. ביום העיון, שהונחה ע"י ד"ר סמי חמדאן, הרצה פרופ' חיים עומר אודות מודל הסמכות החדשה וההתנגדות הלא אלימה, והסביר כיצד ניתן לסייע להורים להתמודד עם אתגרי ההורות בימינו ובייחוד בתמיכה בילדים הסובלים מחרדה. בהזדמנות זו, אנו מודים לפרופ' עומר על פעלו החשוב בתחום, ומברכים אותו בחום על צאת גרסה של הספר "עולם של פיתויים" השנה גם בשפה האנגלית: "Parental Vigilant Care" בהוצאת routledge.

מה חשוב לדעת בעבודה עם הורים במצבים מאתגרים כמו התמודדות עם מחלות של ילדיהם?
תוכלו ללמוד על כך יותר ממאמרה של ד"ר עדנה כצנלסון (2009), התמודדות הורים עם מחלות כרוניות של ילדיהם. במאמר, ד"ר כצנלסון מונה את האתגרים הניצבים בפני הורים לילדים חולים, ומתייחסת ברגישות לסוגיות הפסיכולוגיות המתעוררות במצבים אלו. המאמר פורסם באדיבות כוורת - כתב עת.

ולסיום, מה עושים כשהדרכת ההורים "נתקעת"? בתקציר המערכת למאמרם של סקוט ודדס (2009), כשהדרכת הורים לא עובדת, תוכלו להתוודע לתיאוריית הלמידה החברתית וליישומיה בעבודה עם הורים, כמו גם, להכיר מגוון שיטות פרקטיות, שיסייעו לכם לחלץ את ההדרכה ממבוי סתום.