27/6/25
קרוב לשנתיים שהחברה הישראלית שרויה במצב חירום כרוני, אשר בשבועיים האחרונים הגיע לנקודת רתיחה נוספת עם ההסלמה במערכה מול איראן. חוסר הוודאות והמעברים המטלטלים בין שגרת חירום לבין לחימה עצימה, חוזרים ומדגישים את הצורך בביסוס תחושת ביטחון כלשהי למול המציאות הקיצונית המשתנה ללא הרף. זאת, בייחוד עבור ילדים צעירים.
על רקע המצב, נערך ערב מקוון בהשתתפותן של פרופ' אסתר כהן, מיכל זיו, ומיכל ירדני, ממובילות תחום הטיפול בהורות בישראל, ביוזמתן של ד"ר שרון זיו ביימן וד"ר אסתר במברגר ומטעם מכון מפרשים – "לעזור למטפלים לעזור להורים בימי מלחמה עצימים – מנקודת מבט התקשרותית". הדוברות הציעו עקרונות וכלים טיפוליים אשר עשויים לתמוך בעבודה הקלינית עם הורים, כך שיוכלו להוות עוגן לילדיהם בתקופות כה סוערות.
לאחר דברי הפתיחה, אותם נשאה ד"ר שרון זיו ביימן, נפתח הערב עם הרצאתה של פרופ' אסתר כהן – "אתגרי המטפל בהורים במציאות טראומטית משותפת – משאבים ושיקולי דעת בהתאמת התערבויות". בדבריה, התייחסה פרופ' כהן לחשיבותם של תהליכי רפלקציה בעבודה הטיפולית על רקע שגרת החירום הקיצונית הנוכחית. בהמשך לכך, הוצגו התערבויות טיפוליות אשר מותאמות לעת הזו ועשויות לתמוך בתפקוד ההורים כ"בסיס בטוח" עבור ילדיהם.
נמשיך עם הרצאתה של מיכל זיו אשר ניתנה תחת הכותרת, "ויסות והורות – 3 נקודות מבט" ועסקה באופנים השונים בהם מטפלים ומטפלות יכולים לסייע להורים ולילדיהם להתמודד עם האתגרים הכרוכים במציאות טראומטית משותפת. זאת, בראי התיאוריה הפולי-וגאלית, התיאוריה ההתקשרותית וחלון הסיבולת. בתוך כך, התייחסה זיו להיבטים תיאורטיים ופרקטיים גם יחד, אשר עשויים לחזק את הקשר הורה-ילד ולקדם את חוסן התא המשפחתי כולו.
נעבור להרצאתה של מיכל ירדני – "איך לדבר עם ילדים על אירועים קשים", בה הציעה מספר עקרונות וקווים מנחים לאופן בו הורים יכולים לקיים שיח עם ילדיהם על אירועים טראומטיים באופן מותאם ומיטיב. בדבריה, התייחסה לחשיבות של שיח מסוג זה עבור ילדים בגילאים צעירים, וכן לאופן בו ניתן לתמוך בהורים בטיפוח התקשורת עם ילדיהם בימים קשים ומתוחים כמו אלה. בתוך כך, הציגה ירדני את מודל המשולש מתוך גישת ה-CPP.
הערב הסתיים בדיון מסכם בהנחייתה של ד"ר שרון זיו ביימן ובהשתתפותן של שלוש הדוברות – פרופ' אסתר כהן, מיכל זיו ומיכל ירדני. במסגרת הדיון ענו המשתתפות על שאלות מהקהל, אשר עסקו בין היתר באופן בו הכלים הטיפוליים אשר הוצגו בהרצאות עשויים לתמוך בעבודה הקלינית גם במצבים שגרתיים, הן עבור ילדים והן עבור מבוגרים, באפשרות להציע החזקה טיפולית במצבים בהם הסטינג כה מתערער ועוד.
נסיים עם המלצה חמה לבקר באחד ממאגרי האוספים של בטיפולנט, אשר מוקדש לתיאוריות וגישות טיפוליות. בעמוד זה, תמצאו אוספים שונים המכילים מאמרים והרצאות, ומתמקדים כל אחד בתיאוריה או גישה טיפולית אחרת, ביניהן, CPP, גישת הסמכות החדשה וטיפול במשחק, אשר עשויות לסייע בעבודה הטיפולית עם הורים וילדים במצבי חירום ושגרה.