תפריט נגישות

"עין ושן תחת שן"- מחקר חדש בנושא נקמנות

צוות בטיפולנט

נקמה מעסיקה חברות ובני אדם פרטיים משחר ההיסטוריה. כבר בתנ"ך מופיע הביטוי "עין תחת ועין ושן תחת שן" כתגובה לגיטימית לפגיעה, אך כ-2000 שנים לאחר מכן הכריז מרטין לותר קינג כי "עין תחת עין" מותירה את שני הצדדים עיוורים. פסיכולוגים חברתיים וחוקרים אשר עוסקים בנושא הנקמנות מנסים לקבוע מה היא הגישה היעילה יותר. לטענתם, בחברות בהן החקיקה רופפת עשויה הנקמה להיות הדרך היחידה לשרוד. אלא שמחיר הנקמה הוא חוסר היכולת להמשיך הלאה בשגרת החיים.

לדבריו של הפסיכולוג החברתי איאן מק'קי, אנשים המונעים על ידי כוחניות, סמכותנות ורצון להשיג מעמד גבוה יותר נוטים יותר לנקמנות, ונטים להיות פחות סלחניים ונדיבים. מחקרים נוספים מצביעים דווקא על חשיבות הגורמים התרבותיים בקביעת הגורמים מעוררי הנקמנות: סטודנטים אמריקאיים נוטים להפגע יותר כאשר הם חשים שזכויותיהם מופרות, בעוד שסטודנטים קוריאנים נוטים להפגע יותר מאיום על תחושת המחוייבות והשייכות. כלומר, סטודנט אמריקאי ייטה יותר לנקום על פגיעה בזכותו להביע דעה בעוד שקוריאני עשוי לנקום דווקא על פגיעה בכבודו מול קבוצת השייכות שלו. ממצאים נוסף בתחום החברתי-תרבותי מצביעים על כך שקולקטיבים יטו לחפש נקמה יותר מיחידים, וכי קיימים הבדלים ברגשות המעוררים נקמנות: בתרבויות מסוימות יביא כעס לרצון לנקמה, בעוד שבתרבויות אחרות דווקא בושה תהיה הטריגר המשמעותי.

מחקרים שנערכו לאחרונה בתחום הפסיכולוגיה החברתית מצביעים על תופעת 'פרדוקס הנקמה': מרבית האנשים אשר נשאלים על מניעיהם לנקמה מצביעים על רצון לתחושת קטרזיס, אך בפועל מימוש הנקמה מביא דווקא לתחושות שליליות.

במחקר שנערך באוניברסיטה בניו יורק על ידי הפרופ' לפסיכולוגיה חברתית קרלמית', הוזמנו משתתפי הניסוי להשתתף במשחק בו שיתוף פעולה הביא לרווחים כספיים שווים, אך ניתן היה להשיג רווחים גבוהים יותר על חשבון חברי הקבוצה האחרים. הנסיין תפעל את הניסוי כך שאחד המשתתפים הרוויח באופן שגרם לשאר הקבוצה להפסיד. בחלק מן המקרים הציע הנסיין אופציה של השקעת חלק מן הרווחים באופן שיגרום לענישה כספית של המשתתף שגרם להפסד, וכל קבוצה שהוצעה לה האפשרות הסכימה. עם תום הניסוי נמצא כי הקבוצות שנקמו הרגישו פחות טוב מהקבוצות שלא נקמו, אך המשתתפים הנוקמים הניחו כי היו מרגישים רע הרבה יותר אילו לא נקמו.

קרלמית' מסביר ממצאים אלו בכך שכאשר אנו מוותרים על נקמה, אנו מסוגלים להרפות מהאירוע המכעיס: אנו "מסבירים" לעצמנו כי אם לא פעלנו לפי רגשות הנקמנות כנראה שלא מדובר באירוע נוראי ולכן ניתן להמשיך הלאה. לעומת זאת, כאשר אנו נוקמים איננו יכולים להרפות מהאירוע המכעיס ואנו ממשיכים לחשוב עליו ולהרגיש רע.

ביבליוגרפיה

1. New research offers insights into the dish best served cold, Michael Price, Monitor on Psychology, Vol 40 (6), P.35-37.

הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
17.10.25 | יום שישי | 08:30-14:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
משבר לאיחוי ומטראומה לחוסן במרחבים קבוצתיים
כיצד מנחים קבוצות בתוך איזור של מלחמה מתמשכת? איך להבין דינמיקות קבוצתיות כשהשבר קולקטיבי? מוזמנים ליום של למידה והשראה מהניסיון המצטבר של מנחי קבוצות מגוונות: טיפוליות, קהילתיות ופסיכו-חינוכיות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מרכז חוסן שדרות | 22.10.2025 | יום רביעי | 08:30-15:30
חקירת עומקי המחשבה הביוניאנית: ערב עם ג'וזפה צ'יביטרזה
הערב יתמקד בחקירה של נקודות הדמיון, ההשקה וההבדלים בין תיאורית השדה הביוניאני של הזוג בראנגר, התפיסה האינטרסובייקטיבית של אוגדן, והגישה ההתייחסותית. בהשתתפות: פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון בשפה האנגלית | 02.11.25 | יום ראשון | 19:30-21:00
זקנה, טראומה וחוסן
בהרצאה נכיר איך טראומה נראית אצל זקנים והשפעתה הייחודית על חייהם. נעסוק בנושאי הליבה של הזיקנה; אובדנים, איבוד משמעות, בדידות, שינויים פיזיים ושינויים חברתיים ומשפחתיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 03.11.2025 | יום שני | 19:30-21:00
הכשרה פרונטלית ב EMDR – שלב 1+2 בצפון
"מרכז איתן" שמח לבשר על קיומה של הכשרה פרונטלית שתיערך בכפר תבור לאחר חגי תשרי. ההכשרה תועבר ע"י דורית סגל, עורכת שותפה בספר "EMDR- הפסיכותרפיה של המאה ה-21". ההכשרה מוכרת ע"י EMDR אירופה וישראל. בנוסף להכשרת הבסיס תהיה הכשרה בפרטוקול RTEP.
מרכז איתן , כפר תבור
החל מאוקטובר 2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
17.10.25 | יום שישי | 08:30-14:00
מפגשים בין השברים: טראומה, התמודדות ותקווה
מתוך ההתעניינות הרבה שעורר הספר נוצרה סדרת המפגשים הנוכחית אשר מטרתה לייצר ולהציע, מתוך מפגש בין הכותבים השונים, מבטים נוספים על הרעיונות שהוצגו בספר בעקבות הטראומה הקולקטיבית האינטנסיבית שאנו חווים בישראל מאז 7 באוקטובר.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
סדרת מפגשים מקוונת | מפגש ראשון ב- 27.10.2025
משבר לאיחוי ומטראומה לחוסן במרחבים קבוצתיים
כיצד מנחים קבוצות בתוך איזור של מלחמה מתמשכת? איך להבין דינמיקות קבוצתיות כשהשבר קולקטיבי? מוזמנים ליום של למידה והשראה מהניסיון המצטבר של מנחי קבוצות מגוונות: טיפוליות, קהילתיות ופסיכו-חינוכיות.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מרכז חוסן שדרות | 22.10.2025 | יום רביעי | 08:30-15:30
חקירת עומקי המחשבה הביוניאנית: ערב עם ג'וזפה צ'יביטרזה
הערב יתמקד בחקירה של נקודות הדמיון, ההשקה וההבדלים בין תיאורית השדה הביוניאני של הזוג בראנגר, התפיסה האינטרסובייקטיבית של אוגדן, והגישה ההתייחסותית. בהשתתפות: פרופ' ענר גוברין וד"ר שרון זיו ביימן
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון בשפה האנגלית | 02.11.25 | יום ראשון | 19:30-21:00
זקנה, טראומה וחוסן
בהרצאה נכיר איך טראומה נראית אצל זקנים והשפעתה הייחודית על חייהם. נעסוק בנושאי הליבה של הזיקנה; אובדנים, איבוד משמעות, בדידות, שינויים פיזיים ושינויים חברתיים ומשפחתיים.
מכון מפרשים, האקדמית ת"א יפו
מקוון ללא עלות | 03.11.2025 | יום שני | 19:30-21:00