תפריט נגישות

חדשות מהשדה: האם ניתן לאבחן הפרעת אישיות נרקסיסטית כבר בילדות?

צוות בטיפולנט

הפרעות אישיות מוגדרות ב-DSM כדפוסי אישיות נוקשים ובלתי מסתגלים המתקיימים לאורך זמן ומזוהים, בדרך כלל, כבר בהתבגרות או קודם לכן. למרות זאת, האפשרות לאבחן הפרעות אישיות רק בגילאי הבגרות שנויה במחלוקת, וחלק מן הקלינאים טוענים כי ניתן לזהותן כבר בילדות ובהתבגרות. זאת, במידה והדפוסים/תכונות מתקיימים במשך למעלה משנה ואינם קשורים בשלב התפתחותי ספיציפי.

במחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Psychiatric Annals הציעה המחברת, Bardenstein (2009) סקירת ממצאים אשר תומכים בקיומם של קווים אישיותיים נרקסיסטיים בולטים כבר בגילאי הילדות המוקדמת. כמו כן, מוצגים דפוסים הוריים ונסיבות חיים אשר מגדילים את הסיכון לפיתוח ההפרעה הנרקסיסטית ומתודולוגיות לאבחונה בילדות.

נרקסיזם נורמלי ופתולוגי בגילאי הילדות וההתבגרות

שלבים מסוימים בילדות וההתבגרות מאופיינים בנטיות נרקסיסטיות נורמטיביות- החל מהנרקסיזם הינקותי והיעדר היכולת לאמפתיה, ועד לאגוצנטריות המאפיינת את גילאי ההתבגרות. נטיות נרקסיסטיות אלו מהוות שלב התפתחותי טבעי, אך Bardenstein מציעה במאמרה מספר קריטריונים המבחינים בין נרקסיזם נורמטיבי לנרקסיזם פתולוגי. קריטריונים אלו זוהו והוגדרו על ידי תיאורטיקנים שונים:

פנטזיות נרקסיסטיות- ילדים רבים מחזיקים בפנטזיות גרנדיוזיות ומדמיינים עצמם כגיבורי על, שליטים וכן הלאה. אלא שבעוד שהילד הרגיל יכיר בכך שמדובר בפנטזיה וכי גם אחרים עשויים להיות מיוחדים- הילד הנרקסיסטי יחוש כי הוא אכן ניחן ביכולות מיוחדות ויביע קנאה עזה בהצלחתם של אחרים.

חווית ערך עצמי רציפה ויכולת לקבל פגמים וכשלונות- חווית הערך העצמי של מרבית הילדים היא יציבה באופן יחסי. יכולתם לחוש אמפתיה לאחרים ולקבל את עצמם מאפשרת להם להינות מקשרים בין אישיים משמעותיים גם כשאלו באים, כביכול, על חשבון צורכיהם הנרקסיסטיים. ילדים נרקסיסטיים, לעומת זאת, יחוו כל כישלון או הפסד בתחרות עם אדם אחר כפגיעה משמעותית בערכם ועשויים להגיב בזעם או הרסנות. בהתאם, ילדים אלו עשויים להתקשות להתמיד בפעילויות הדורשות מהם מאמץ ומעמתות אותם עם הסיכוי לכישלון.

קושי לחוות אשמה או חרטה על פגיעה באחרים
נטייה להאשים אחרים ולסרב לקחת אחריות על כשלונות או קשיים
אמונה בקיומן של זכויות יתר וזכאות לניצול אחרים
קושי בהבעת אמפתיה, הכרת תודה ועניין באחרים
קשרים בין אישיים שטחיים המאופיינים בניצול, מניפולטיביות והיעדר אמפתיה
יכולת מוגבלת להיעזר וללמוד מאחרים


מקורות הנרקסיזם הפתולוגי בילדות

באופן טבעי, נרקסיזם בגילאי הילדות מתפתח בתגובה לנסיבות החיים ודפוס היחסים עם ההורים. במאמרה, סוקרת Bardenstein את הדינמיקות המשפחתיות והנסיבות המגבירים את פגיעותו של הילד לפיתוח אישיות נרקסיסטית בילדות.

הורים נרקסיסטיים, באופן לא מפתיע, מהווים גורם מרכזי בהתפתחות האישיות הנרקסיסטית בילדות. זאת, באמצעות העברת מסר לילד לפיו הוא עליון ומיוחד ומניעתו מהתמודדות עם ביקורת, כשלון ואכזבה. כך, למשל, מתארת המחברת זוג הורים אשר העבירו את ילדם מספר בתי ספר מאחר ואלו "לא היו לרמתו", תוך שהם מתעלמים מתלונות הצוות על התנהגותו האלימה. כאשר התקבלו תוצאות מבחני האינטליגנציה שלו, אשר הצביעו על רמת IQ ממוצעת, התלוננו ההורים על חוסר מקצועיותו של הבוחן. גם ילדים להורים עשירים במיוחד, אשר נמנעת מהם התמודדות עם תסכולים ואכזבות וזוכים לחיזוקים על שליטה והפגנת כוח, מפנימים אמונות לפיהם הם עליונים ובעלי זכויות יתר.

ילדים מאומצים עשויים להיות פגיעים במיוחד לאימוץ תסריטים ואמונות נרקסיסטיות הן מתוך צורך בפיצוי על נטישת ההורה הביולוגי, והן בגלל התנהגויות מאדירות של ההורים המנסים לפצות את הילד על כך שאינו ילדם האמיתי. גם ילדים להורים גרושים הנאבקים על אהבתו והעדפתו של הילד עשויים "לזכות" בפינוק יתר ולפתח תחושת חשיבות עצמית מוגזמת ואמונה בזכאותם לזכויות יתר.

ההפרעה הנרקסיסטית בילדות- השלכות, אבחון והתערבות טיפולית

התקבעות דפוס אישיותי נרקסיסטי בילדות פוגע בתפקודו של הילד ומונע ממנו להשלים משימות התפתחותיות רלוונטיות לגילו בתחום הרגשי, החברתי והקוגניטיבי. ילדים נרקסיסטיים עשויים להתקשות ביצירת קשרים בין אישיים ובהתאם להפסיד הזדמנויות לרכישת כישורים ומיומנויות חברתיות; המנעותם מהתמודדות עם כשלונות וביקורת (באמצעות הסרת אחריות או הגנת ההורים) אינה מאפשרת להם לרכוש את היכולת להתמודדות עם תסכול ואכזבה; למרות כישוריהם, ילדים נרקסיסטיים רבים עשויים להיכשל בבית הספר עקב סירובם להתאמץ לאורך זמן, להשתמש באחרים כמקור ידע ולקבל את סמכותו של הצוות החינוכי.

השפעות וקשיים אלו מדגישים את הצורך בכלים אבחוניים אשר יסייעו בזיהוי ההפרעה בשלב מוקדם ככל האפשר. בשנים האחרונות התפתחו אבחונים המבוססים על תצפיות התנהגותיות, שאלונים ושימוש בטכניקות הערכה השלכתיות (רורשאך, TAT). תצפיות אלו מאפשרות לזהות את הסגנון האישיותי המאופיין בתפיסה לקויה של קשרים בין אישיים, נטייה לגלוש לפנטזיה על חשבון התמודדות עם סיטואציות לא נעימות ותפיסת עצמי מעוותת.

האפשרות לזהות דפוסים נרקסיסטיים בגילאי מוקדמים מאפשרת לילד ומשפחתו להיות מעורבים בתהליכים טיפוליים אשר עשויים לסייע הן במניעת בעיות התנהגות הפוגעות בתפקוד התקין והן, במידת האפשר, ברכישת תפיסה ריאלית יותר של העצמי והאחר. עם זאת, יש לציין כי טבעה של ההפרעה הנרקסיסטית מקשה על הטיפול בה: הורים נרקסיסטיים עשויים להתקשות להכיר בצורך של ילדם בטיפול, והילדים עצמם אים חווים בדרך כלל רצון ומוטיבציה לשינוי.

ביבליוגרפיה

1. The cracked mirror: Features of narcissistic personality disorder in children, Bardenstein, Karen Kernberg, Psychiatric Annals. Vol 39(3), Mar 2009, 147-155.

קורס מוקלט | הפסיכולוגיה של הכאב: בין גוף לנפש, בין עבר להווה, בין טראומה ליצוג
הקורס משלב תיאוריה, מחקר ויישום בגישות מתקדמות לטיפול פסיכולוגי בכאב כרוני וטראומה מתוך נסיון לטפח חשיבה והבנה בעולם המורכב של כאב כרוני.
4 הרצאות מוקלטות | משך כל הרצאה - שעה | גישה לספרית חומרים עשירה
מרצה: יואב בר יוסף
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה – לימודי CBT למטפלים
מכון פסגות - פרונטלית בכרמיאל
דר’ הליין סימקה-וולך, מנהלת את התוכנית ביחד עם צוות מרצים בעלי ניסיון של עשרות שנים בהוראה, מחקר וטיפול.
מפגשים פסיכואנליטיים
המחזור העשירי של התוכנית "מפגשים פסיכואנליטיים – סמינרים קליניים ותאורטיים בפסיכותרפיה פסיכואנליטית" יוצא לדרך. התוכנית מציעה למטפלים בכל מקצועות בריאות הנפש להעמיק בחשיבה הפסיכואנליטית וליישמה בעבודתם הקלינית. המפגשים נערכים בקבוצות קטנות, בקליניקות של המנחים. סמינר מקוון אחד.
מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו
נפתחה ההרשמה לשנת הלימודים 2026-2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר. קול שמזמין אותנו לשוב אל קשר מגדל, מחזיק ורואה. ​
יום שישי | 17.10.25 | 08:30-14:00 המכללה האקדמית תל אביב יפו
ד״ר שרון זיו ביימן - מנהלת מכון מפרשים גב' רונית בן דב חנוך - מנכ״לית משותפת אייכה
הדרכת הורים לילדים עם צרכים ייחודיים - תוכנית הסמכה לאנשי מקצוע בתחום החינוך המיוחד
התוכנית מיועדת לאנשי מקצוע מתחום הטיפול, החינוך והייעוץ, והמקצועות הפרא - רפואיים המעוניינים להעמיק את הידע בתחום ולהגדיל את ארגז הכלים שלהם למתן מענה ייעוצי והדרכתי להורים בכלל, ולהורים לילדים עם צרכים ייחודים בפרט.
מפגשי הלימוד יתקיימו בימי ראשון, בשעות 15:30 - 19:30, החל מ- 9 בנובמבר 2025, בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה, רמת אביב, תל אבי
רכזת התוכנית: ד"ר עירית יניר
בשביל התקווה הבית להכשרה בטיפול רגיש טראומה
קורס - טיפול רגיש טראומה הכשרת מטפלים.ות בטיפול רגיש טראומה תוך הקניית ידע תיאורטי וקליני אודות טראומה והטיפול בה.
מקום ההכשרה: יבנה (מכון שילובים) – ימי חמישי 14:00-18:30
להגשת מועמדות: יש להגיש טופס הרשמה וקורות חיים בקישור הבא עד לתאריך: 1/9/25
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי הוא הזדמנות ללמידה, העשרה, היכרות מקצועית ומפגש קהילתי. יום עשיר ומגוון, בו אפשרויות רבות להיכרות, העמקה או התרחבות עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
יום שני | 08.09.25 | 13:00-20:30 | המכללה האקדמית ת"א יפו
פרטים והרשמה בקרוב
"ספר לי את עצמי " מזמינים אתכם ליום עיון של אור שלום
המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23 "ספר לי את עצמי" עדות וסיפור חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום שני | 15.09.2025 | 09:00-15:00 | האקדמית תל אביב יפו
15/9/2025
קורס מוקלט | הפסיכולוגיה של הכאב: בין גוף לנפש, בין עבר להווה, בין טראומה ליצוג
הקורס משלב תיאוריה, מחקר ויישום בגישות מתקדמות לטיפול פסיכולוגי בכאב כרוני וטראומה מתוך נסיון לטפח חשיבה והבנה בעולם המורכב של כאב כרוני.
4 הרצאות מוקלטות | משך כל הרצאה - שעה | גישה לספרית חומרים עשירה
מרצה: יואב בר יוסף
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה – לימודי CBT למטפלים
מכון פסגות - פרונטלית בכרמיאל
דר’ הליין סימקה-וולך, מנהלת את התוכנית ביחד עם צוות מרצים בעלי ניסיון של עשרות שנים בהוראה, מחקר וטיפול.
מפגשים פסיכואנליטיים
המחזור העשירי של התוכנית "מפגשים פסיכואנליטיים – סמינרים קליניים ותאורטיים בפסיכותרפיה פסיכואנליטית" יוצא לדרך. התוכנית מציעה למטפלים בכל מקצועות בריאות הנפש להעמיק בחשיבה הפסיכואנליטית וליישמה בעבודתם הקלינית. המפגשים נערכים בקבוצות קטנות, בקליניקות של המנחים. סמינר מקוון אחד.
מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו
נפתחה ההרשמה לשנת הלימודים 2026-2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר. קול שמזמין אותנו לשוב אל קשר מגדל, מחזיק ורואה. ​
יום שישי | 17.10.25 | 08:30-14:00 המכללה האקדמית תל אביב יפו
ד״ר שרון זיו ביימן - מנהלת מכון מפרשים גב' רונית בן דב חנוך - מנכ״לית משותפת אייכה
הדרכת הורים לילדים עם צרכים ייחודיים - תוכנית הסמכה לאנשי מקצוע בתחום החינוך המיוחד
התוכנית מיועדת לאנשי מקצוע מתחום הטיפול, החינוך והייעוץ, והמקצועות הפרא - רפואיים המעוניינים להעמיק את הידע בתחום ולהגדיל את ארגז הכלים שלהם למתן מענה ייעוצי והדרכתי להורים בכלל, ולהורים לילדים עם צרכים ייחודים בפרט.
מפגשי הלימוד יתקיימו בימי ראשון, בשעות 15:30 - 19:30, החל מ- 9 בנובמבר 2025, בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה, רמת אביב, תל אבי
רכזת התוכנית: ד"ר עירית יניר
בשביל התקווה הבית להכשרה בטיפול רגיש טראומה
קורס - טיפול רגיש טראומה הכשרת מטפלים.ות בטיפול רגיש טראומה תוך הקניית ידע תיאורטי וקליני אודות טראומה והטיפול בה.
מקום ההכשרה: יבנה (מכון שילובים) – ימי חמישי 14:00-18:30
להגשת מועמדות: יש להגיש טופס הרשמה וקורות חיים בקישור הבא עד לתאריך: 1/9/25
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי הוא הזדמנות ללמידה, העשרה, היכרות מקצועית ומפגש קהילתי. יום עשיר ומגוון, בו אפשרויות רבות להיכרות, העמקה או התרחבות עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
יום שני | 08.09.25 | 13:00-20:30 | המכללה האקדמית ת"א יפו
פרטים והרשמה בקרוב
"ספר לי את עצמי " מזמינים אתכם ליום עיון של אור שלום
המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23 "ספר לי את עצמי" עדות וסיפור חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום שני | 15.09.2025 | 09:00-15:00 | האקדמית תל אביב יפו
15/9/2025