תפריט נגישות

התמודדות עם שנאה בהעברה: המלצות קליניות לפי מאמרו של גאבארד

צוות בטיפולנט

ב-1915 הכריז פרויד כי המכשול המשמעותי היחידי לטיפול הוא זה הנובע מהתמודדות עם ניהול ההעברה. מי שהתמודד עם שנאתם העזה של מטופולים בעלי הפרעת אישיות גבולית יוכל להזדהות עם קביעה זו בקלות, טוען גאגארד במאמרו 'גישות טכניות לשנאת העברה באנליזות של מטופלים גבוליים', ומציע מספר המלצות קליניות להתמודדות עם השנאה.

שנאה בהעברה, בשונה מזעם, מבוססת על קיום אובייקט פנימי בו המטופל אוחז באופן בלתי סלחני, המכוון להרס ונקמה באובייקט (המטפל). מטופלים בעלי אישיות גבולית בדרך כלל מתקשים באינטגרציה בין היבטים אהובים של האובייקט לבין היבטיו המתסכלים, המאכזבים והבלתי מספקים ולכן חווים אותם כנפרדים זה מזה ובהתאם- עשויים לחוות שנאה עזה ומציפה כלפי המטפל. במונחיה של מלאני קליין, מטופלים אלו תקועים בעמדה סכיזואידית-פרנואידית ללא יכולת לנוע לעמדה דפרסיבית הכוללת תפיסה אינטגרטיבית ומציאותית, ולכן גם אמביוולנטית יותר כלפי המטפל. כמובן, חווית השנאה אינה מוגבלת למטופלים גבוליים אך מופיעה אצלם בשכיחות גבוהה יחסית.

גאבארד, במאמרו משנת 1991 המסוכם במאמר זה, מבחין בין שנאה אגו-דיסטונית המתייחסת למצב בו המטופל חווה את שנאתו למטפל כשחזור של יחסים מוקדמים ומסוגל להתבונן בה כמושא לחקירה אנליטית ולשמר את הברית הטיפולית, לבין שנאה אגו-סינטונית בה השנאה נחווית כ"אמיתית", מוצדקת ומתקיימת בהווה ללא קשר לעבר. באופן טבעי, שנאה אגו-סינטונית קשה הרבה יותר לניהול מאחר והיא פוגעת בברית הטיפולית, מצמצמת את האפשרות להשתמש בטיפול כמרחב להתבוננות פנימית ומהווה בדרך כלל עדות לכוחות האגו הלקויים של המטופל/ת.

הקושי המרכזי העומד בפני שנאה אגו-סינטונית בהעברה הוא צמצום המרחב הטיפולי המכוון לחקירה והתבוננות פנימית והיעדר היכולת לדבר על חווית השנאה כחלק מהעולם הפנימי: המטפל הוא רע באופן אובייקטיבי ומוחלט. חוויה זו מגבילה את יכולתנו לעבוד בכלים הרגילים שלנו, הכוללים התבוננות משותפת המכוונת להכרות עם הרגשות והשגת תובנה לגביהם. כיצד, אם כן, ניתן להתמודד עם השנאה ההרסנית והמכלה המתעוררת לעיתים בטיפול, לעיתים עם תחילתו ולעיתים אחרי תקופה ממושכת של עבודה טיפולית?

גאבארד משווה את העבודה עם השנאה למפגש עם דב גריזלי: בריחה ממנו תביא להגברת הרדיפה וניסיון להתעמת איתו ישירות עשויה להסתיים ברע, בלשון המעטה. עמידה במקום, לעומת זאת, תביא במרבית המקרים לכך שהדב יחוש פחות מאוים ויוותר על כוונת התקיפה שלו. בהתאם, מציע גאבארד מספר המלצות:

  • המנעות מפעולה- הקושי העצום שמעוררת שנאה בהעברה מעורר הן במטפל והן במטופל את הדחף לפעול: לסיים את הטיפול, לדלל את מספר הפגישות וכן הלאה, אך הפעולה מצמצמת עוד יותר את מרחב החשיבה הטיפולי ולכן מקטינה את הסיכוי לשרוד אותה.

  • המנעות מתקיפת נגד- גאבארד מצביע על הפיתוי העצום שבמענה תוקפני או שימוש אלים בפירושים בתגובה לשנאה, וכמובן ממליץ להמנע מביטויים אלו. המטופל השונא משליך אל תוך המטפל חלקים שהוא שונא בו עצמו (חוסר יכולת, סאדיזם, חוסר אכפתיות וכד') והתנהגות תוקפנית משיבה חלקים בלתי נסבלים אלו ישירות אל תוך המטופל אשר אין בכוחו לשאת אותם. כמו כן, תקיפות אלו מתקפות את חווית המטופל כי המטפל הוא אובייקט רע ותוקפני.

  • הכלה- כאשר השנאה בעיצומה, המטופל אינו מסוגל להשתמש בפירושים מילוליים: אלו יהפכו נגישים יותר רק לאחר שחווית המטפל כאובייקט חיובי ופחות שנוא תתבסס מחדש. הכלה אין משמעה קבלה פאיסיבת של התוקפנות או כניסה לעמדה מאזוכיסטית אלא שיקוף חוזר ונשנה של המתרחש בנפשו של המטופל ובדיאדה הטיפולית.

  • תשומת לב להכחשת השנאה- שנאת המטופל מעוררת פעמים רבות שנאה אצל המטפל, אך שנאה זו נוטה להיות מוכחשת ולעיתים אף מומרת בהרעפת תשומת לב ואמפתיה מזוייפת, בנסיון "להוכיח" למטופל את היות המטפל "לגמרי טוב" ונטול שנאה. תהליך זה מונע עבודה ישירה על השנאה ואף מותיר את המטופל בתחושה שהוא היחיד החווה רגשות אלו- הוא "לגמרי רע" והמטפל "לגמרי טוב".

  • ניסיון להבין איזה תפקיד ממלאת השנאה- גם לפני שניתן לחשוב עם המטופל על משמעות השנאה שלו, חשוב שהמטפל יעשה זאת בינו לבין עצמו- האם השנאה מבטאת דווקא כמיהה להתקרבות? ביטוי דחף אגרסיבי? הנגדות לעליית חומרים קשים או מודחקים? שחזור יחסים?

  • פירוש- חקירת ופירוש השנאה חיוניים אך רק בשלב מאוחר יותר של הטיפול, כאשר נראה כי המטופל פחות מוצף בשנאה ויותר פנוי להתבונן בה כחלק מחוויתו הסובייקטיבית ולא כאירוע אובייקטיבי (כלומר, סקרנות לגבי 'למה שנאתי כל כך' לעומת 'אני שונא אותך כי אתה מטפל גרוע').

  • פנייה להדרכה- שנאה בהעברה וצמצום המרחב הטיפולי הנלווה לה מהווים התמודדות קשה במיוחד למרבית המטפלים ובמקרים אלו קבלת הדרכה חיונית במיוחד ומסייעת בהבנת מקור השנאה ותפקידה, מניעת הכחשה של הרגשות הקשים המתעוררים אצל המטופל בתגובה אליה ומניעת תקיפה נגדית של המטופל. 

ביבליוגרפיה

Gabbard, G.O. (1991). Technical Approaches to Transference Hate in the Analysis of Borderine personality disorder. Int. J. Psycho-Anal., 72:625-636.

קורס מוקלט | הפסיכולוגיה של הכאב: בין גוף לנפש, בין עבר להווה, בין טראומה ליצוג
הקורס משלב תיאוריה, מחקר ויישום בגישות מתקדמות לטיפול פסיכולוגי בכאב כרוני וטראומה מתוך נסיון לטפח חשיבה והבנה בעולם המורכב של כאב כרוני.
4 הרצאות מוקלטות | משך כל הרצאה - שעה | גישה לספרית חומרים עשירה
מרצה: יואב בר יוסף
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה – לימודי CBT למטפלים
מכון פסגות - פרונטלית בכרמיאל
דר’ הליין סימקה-וולך, מנהלת את התוכנית ביחד עם צוות מרצים בעלי ניסיון של עשרות שנים בהוראה, מחקר וטיפול.
מפגשים פסיכואנליטיים
המחזור העשירי של התוכנית "מפגשים פסיכואנליטיים – סמינרים קליניים ותאורטיים בפסיכותרפיה פסיכואנליטית" יוצא לדרך. התוכנית מציעה למטפלים בכל מקצועות בריאות הנפש להעמיק בחשיבה הפסיכואנליטית וליישמה בעבודתם הקלינית. המפגשים נערכים בקבוצות קטנות, בקליניקות של המנחים. סמינר מקוון אחד.
מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו
נפתחה ההרשמה לשנת הלימודים 2026-2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר. קול שמזמין אותנו לשוב אל קשר מגדל, מחזיק ורואה. ​
יום שישי | 17.10.25 | 08:30-14:00 המכללה האקדמית תל אביב יפו
ד״ר שרון זיו ביימן - מנהלת מכון מפרשים גב' רונית בן דב חנוך - מנכ״לית משותפת אייכה
הדרכת הורים לילדים עם צרכים ייחודיים - תוכנית הסמכה לאנשי מקצוע בתחום החינוך המיוחד
התוכנית מיועדת לאנשי מקצוע מתחום הטיפול, החינוך והייעוץ, והמקצועות הפרא - רפואיים המעוניינים להעמיק את הידע בתחום ולהגדיל את ארגז הכלים שלהם למתן מענה ייעוצי והדרכתי להורים בכלל, ולהורים לילדים עם צרכים ייחודים בפרט.
מפגשי הלימוד יתקיימו בימי ראשון, בשעות 15:30 - 19:30, החל מ- 9 בנובמבר 2025, בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה, רמת אביב, תל אבי
רכזת התוכנית: ד"ר עירית יניר
בשביל התקווה הבית להכשרה בטיפול רגיש טראומה
קורס - טיפול רגיש טראומה הכשרת מטפלים.ות בטיפול רגיש טראומה תוך הקניית ידע תיאורטי וקליני אודות טראומה והטיפול בה.
מקום ההכשרה: יבנה (מכון שילובים) – ימי חמישי 14:00-18:30
להגשת מועמדות: יש להגיש טופס הרשמה וקורות חיים בקישור הבא עד לתאריך: 1/9/25
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי הוא הזדמנות ללמידה, העשרה, היכרות מקצועית ומפגש קהילתי. יום עשיר ומגוון, בו אפשרויות רבות להיכרות, העמקה או התרחבות עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
יום שני | 08.09.25 | 13:00-20:30 | המכללה האקדמית ת"א יפו
פרטים והרשמה בקרוב
"ספר לי את עצמי " מזמינים אתכם ליום עיון של אור שלום
המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23 "ספר לי את עצמי" עדות וסיפור חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום שני | 15.09.2025 | 09:00-15:00 | האקדמית תל אביב יפו
15/9/2025
קורס מוקלט | הפסיכולוגיה של הכאב: בין גוף לנפש, בין עבר להווה, בין טראומה ליצוג
הקורס משלב תיאוריה, מחקר ויישום בגישות מתקדמות לטיפול פסיכולוגי בכאב כרוני וטראומה מתוך נסיון לטפח חשיבה והבנה בעולם המורכב של כאב כרוני.
4 הרצאות מוקלטות | משך כל הרצאה - שעה | גישה לספרית חומרים עשירה
מרצה: יואב בר יוסף
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה
התוכנית הצפונית ללימודי CBT לפרט זוג ומשפחה – לימודי CBT למטפלים
מכון פסגות - פרונטלית בכרמיאל
דר’ הליין סימקה-וולך, מנהלת את התוכנית ביחד עם צוות מרצים בעלי ניסיון של עשרות שנים בהוראה, מחקר וטיפול.
מפגשים פסיכואנליטיים
המחזור העשירי של התוכנית "מפגשים פסיכואנליטיים – סמינרים קליניים ותאורטיים בפסיכותרפיה פסיכואנליטית" יוצא לדרך. התוכנית מציעה למטפלים בכל מקצועות בריאות הנפש להעמיק בחשיבה הפסיכואנליטית וליישמה בעבודתם הקלינית. המפגשים נערכים בקבוצות קטנות, בקליניקות של המנחים. סמינר מקוון אחד.
מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו
נפתחה ההרשמה לשנת הלימודים 2026-2025
מתוך השבר לקול חדש אַיֶכָּה – 'הורות מגדלת' בימים של אובדן כיוון
כשהכל אינו כפי שאנו מצפים וכשהדרך מטשטשת נדמה שגם המצפן הפנימי מתפורר. אולם, דווקא מתוך השבר והאובדן, עשוי להיוולד קול חדש – שקט, מדויק ומחובר. קול שמזמין אותנו לשוב אל קשר מגדל, מחזיק ורואה. ​
יום שישי | 17.10.25 | 08:30-14:00 המכללה האקדמית תל אביב יפו
ד״ר שרון זיו ביימן - מנהלת מכון מפרשים גב' רונית בן דב חנוך - מנכ״לית משותפת אייכה
הדרכת הורים לילדים עם צרכים ייחודיים - תוכנית הסמכה לאנשי מקצוע בתחום החינוך המיוחד
התוכנית מיועדת לאנשי מקצוע מתחום הטיפול, החינוך והייעוץ, והמקצועות הפרא - רפואיים המעוניינים להעמיק את הידע בתחום ולהגדיל את ארגז הכלים שלהם למתן מענה ייעוצי והדרכתי להורים בכלל, ולהורים לילדים עם צרכים ייחודים בפרט.
מפגשי הלימוד יתקיימו בימי ראשון, בשעות 15:30 - 19:30, החל מ- 9 בנובמבר 2025, בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה, רמת אביב, תל אבי
רכזת התוכנית: ד"ר עירית יניר
בשביל התקווה הבית להכשרה בטיפול רגיש טראומה
קורס - טיפול רגיש טראומה הכשרת מטפלים.ות בטיפול רגיש טראומה תוך הקניית ידע תיאורטי וקליני אודות טראומה והטיפול בה.
מקום ההכשרה: יבנה (מכון שילובים) – ימי חמישי 14:00-18:30
להגשת מועמדות: יש להגיש טופס הרשמה וקורות חיים בקישור הבא עד לתאריך: 1/9/25
גמישות פסיכולוגית כעוגן בלב הסערה
כנס ACT הישראלי השנתי הוא הזדמנות ללמידה, העשרה, היכרות מקצועית ומפגש קהילתי. יום עשיר ומגוון, בו אפשרויות רבות להיכרות, העמקה או התרחבות עם מודלים, פרספקטיבות וכיוונים שונים הנוגעים כולם בעולם הקונטקסטואלי התנהגותי (CBS).
יום שני | 08.09.25 | 13:00-20:30 | המכללה האקדמית ת"א יפו
פרטים והרשמה בקרוב
"ספר לי את עצמי " מזמינים אתכם ליום עיון של אור שלום
המוקדש לזכרה של לילך קיפניס ז"ל שנרצחה בביתה בבארי ב7.10.23 "ספר לי את עצמי" עדות וסיפור חיים כמשאב להתמודדות עם טראומה ואובדן
יום שני | 15.09.2025 | 09:00-15:00 | האקדמית תל אביב יפו
15/9/2025