חיפוש

הדמות מאחורי המראה: סקירת ספרו של מנשה כהן בצירוף פרק לקריאה

פורסם על ידי ד"ר אסנת שוורץ סתו

הקדמה

קראתי את ספרו של מנשה כהן, "הדמות מאחורי המראה: נרקיסיזם והבלתי-נראות של ילדים ובני-זוג", בשקיקה וכהרף עין. הספר מתמקד במטופלים הפונים לטיפול עקב מערכת יחסים קרובה וכואבת עם הורה או בן זוג נרקיסיסט. ככזה, הוא עוסק בתופעה קשה, לעיתים קרובות חמקמקה ונסתרת, ולעיתים בוטה וגסה, אך ללא יוצא מן הכלל מפרקת ומפורקת, הן לסובל ממנה והן לסביבתו. כתיבתו של כהן יפה, זורמת וברורה, ומעלה את הרושם של היכרות קרובה עם הנושאים, תוך הבנה רגשית וידע מעמיק בתחום. הספר כתוב בשפה מובנת ומקצועית, ועם זאת כזו שלא דורשת פענוח ובכך מאפשרת להתקדם דרך הספר מבלי לשקוע תחת כובד הנושא או ההסברים.

ילדים להורים נרקיסיסטיים

בספרו, כהן מצייר את עולמם מלא הסבל של אלו הגדלים תחת הדיקטטורה האלימה של ההורות הנרקיסיסטית, ומוביל את הקורא לתוצאה ההרסנית של אותה הורות - שבר כבד, אשמה גדולה ופחד תמידי. הוא פותח בהתבוננות אמפתית, קרובת חוויה, כלפי ילדים-מבוגרים שגדלו בצל ההורות הנרקיסיסטית. בתוך כך, כהן מתבונן בילד הגדל בהעדר נפש הורית שתאפשר החזקה, התפתחות וקרבה; ילד שגדל בבדידות ובחוסר שייכות, בדיכאון וחרדה, ללא מילים שיתארו את מצבו וכאבו.

ההתבוננות בילדים אלה מלווה ברכות את מכלול זוויות החוויה שלהם, כאשר כל רגש או התנסות מקבלים משמעות והסבר. התיאור נע בין הדמות הנרקיסיסטית והבנת הדינמיקה שהיא חווה ויוצרת, לבין הצל הכבד שהתרחשות נפשית זו מטילה על הילד שמבקש להתקיים בזרועותיה. בכך, כהן מנסה ליצור חיבורים שמעולם לא התקיימו באופן מיטיב לילד ולצורך התפתחותו, ובו בזמן לתאר ולהחזיק את השבר עבור הקורא. למעשה, הדבר מאפשר תיקון כפול – פעם אחת עבור ילדים שחוו מצבים אלו ויכולים לקבל באמצעות הספר שיום ותיקוף לחווייתם; ופעם שנייה בהצעת המשגה והרחבת ההבנה הטיפולית של התופעה עבור מטפלים הקוראים את הספר.

לקריאת הפרק "מסרים גורליים: מסרים של הורים ככתב-חידה לילד" מתוך הספר לחצו כאן

דמותו של הנרקיסיסט

בעוד שרובו של הספר מתאר את סבלו של האדם התלוי ומצוי בנוכחות נרקיסיסטית, כהן מביא גם את נקודת המבט של האישיות הנרקיסיסטית עצמה. הוא מתאר את המנגנונים הפוגעניים מנקודת מבט אמפתית, הרואה את הסבל והפגיעות של אדם המתמודד עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית. כמו כן, לאורך הספר הכותב מתווה, לעיתים במרומז ולעיתים בבירור, אפשרות הרסנית להעברה בין-דורית, דרכה כל קורבן עלול למצוא את עצמו פוגע באותו אופן באלה התלויים בו.

בכדי להבין את חריפות התופעה ואת מורכבותה, כהן מנתח לאורך הספר את הפרעת הנרקיסיזם דרך דמויות בולטות בספרות, בהן דוריאן גריי של אוסקר ויילד, וכן ירומיל ואימו, גיבורי הרומן "החיים במקום אחר" של מילן קונדרה. דרך שתי יצירות מופת אלו, מוסברת לנו לפיתתה של האישיות הנרקיסיסטית המועברת מדור לדור, דרך החיפוש הנואש לקשר והחזקה של שתי הדמויות בדיאדת הורה-ילד. לצד התיאור החי, כהן מספק דיון תיאורטי עשיר ומסביר את התופעה בפרספקטיבות ובגישות שונות. הדיון עובר דרך פרויד, קוהוט, קרנברג, גרין ועוד, לצד גישות משפחתיות ופילוסופיות. כל זאת באופן הרמוני והמשכי, ללא הפיצולים שכל כך מאפיינים את התופעה המדוברת.

לבסוף, כהן מביא סיפור מקרה של בחור שגדל בצל אימא נרקיסיסטית. התיאור עדין ולא משתלח, ומוצג באופן חי ורגשי מילדות לזקנה. הוא מראה כיצד הצורך הנרקיסיסטי של ההורה מוצא משכן בנפשו של הילד ומעצב את חייו, נפשו ואף את גופו.

סיכום

"הדמות מאחורי המראה" מתאר ברגישות ובבהירות את הנוכחות המתפתחת בצל אישיות נרקיסיסטית. הספר מתבונן לעומק החוויה והשלכותיה, אל תוך לפיתת הפתולוגיה והזוועה המתממשת. למרות מורכבות וכבדות הנושא, הספר מצליח להיות מקיף מבלי להאריך במילים, עם הערות והארות מתחומים שונים כמו פסיכולוגיה, פילוסופיה וספרות, הנשזרים באופן בהיר וייחודי לכדי תמונת מבט מעמיקה ומלאת חוויה.

על הכותבת – ד"ר אסנת שוורץ סתו

פסיכולוגית קלינית, מטפלת בנוער ומבוגרים בקליניקה פרטית בתל אביב. קנדידטית בהכשרה אנליטית ב"רוח אדם" - הכשרה ברוח פסיכולוגיית העצמי המלווה בהכשרה בודהיסטית. חוקרת יחסים פרנטליים (יחסי בלבול תפקידים) בין הורים וילדים מנקודת המבט של פסיכולוגיית העצמי.