חיפוש
  • דף הבית
  • מאמרים
  • הורות בת זמננו: צילומים מהכנס מהמודל האינטרסובייקטיבי לפרקטיקת הורות

הורות בת זמננו: צילומים מהכנס מהמודל האינטרסובייקטיבי לפרקטיקת הורות

פורסם על ידי בטיפולנט

כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה, גיליון 21/19

הורות בת זמננו : צילומי הרצאות מהכנס "מהמודל האינטרסובייקטיבי לפרקטיקה של טיפול בילד באמצעות הדרכת ההורה-שיטת אַיֶּכָּה"

תהליכי שינוי ואתגרים של הורות עכשווית | שיטת אַיֶּכָּה והמענה שלה לאתגרים הוריים | המעבר מהכלה להכרה הדדית במפגש 'מורה-ילד' | מה עושים עם הסמכות ההורית? הרהורים על הורות ואי-וודאות במאה ה-21

 

הורות בת זמננו : צילומים מהכנס "מהמודל האינטרסובייקטיבי לפרקטיקה של טיפול בילד באמצעות הדרכת ההורה"

אנו חיים בתקופה בה תפיסות תיאורטיות ומבנים חברתיים משתנים בקצב מהיר. מודלים של זוגיות, קריירה ומשפחה, לא נראים כפי שנראו עד לפני כמה שנים. על רקע זה ומתוך התבוננות על הקשר 'הורה-ילד', נערך בחודש מרץ האחרון יום עיון במכון מפרשים אשר עסק באתגרי ההורות בת זמננו. בדברי הפתיחה ליום, נטען כי בעבר רווחה האמונה שגידול ילדים, פירושו למשמע אותם ולהביא אותם להרוויח את לחמם. בניגוד לכך, כיום הורות נתפסת כמסגרת של קשר יציב וחיובי, אשר בתוכה ניתן להקנות ערכים ומיומנויות. שיטת אַיֶּכָּה, שעמדה במרכזו של יום העיון, מתבססת על תפיסות אינטרסובייקטיביות ומתוכן בוחנת כיצד יש לבנות את אותה מסגרת קשר מיוחדת בין הורה לילד. בגילון הנוכחי, הבאנו הרצאות מיום העיון לצד מאמרים בנושא הורות בת זמננו.  

נפתח עם הרצאתה של ד"ר טל קרתי אשר סקרה תהליכי שינוי בשדה הפסיכולוגי אל מול שינויים ואתגרים בהורות, לאורך המאה האחרונה. ד"ר קרתי התייחסה לדפוסים הוריים המתאפיינים בבלבול, גוננות יתר וביטול עצמי. לדבריה, דפוסים אלו מייצרים סביבה התפתחותית בעלת השפעה שלילית עבור ילדים והם אף עשויים להוות הסבר לקשיי הסתגלות שכיחים שנוטים להופיע אצל ילדים בגילאים שונים. 

הרצאת ההמשך של ד"ר איתן לבוב הציגה את שיטת אַיֶּכָּה והמענה שלה לאתגרים הוריים. ד"ר לבוב הציג את ההשקפה לפיה היווצרותה של הפרעה רגשית, עשויה להיות תוצאה של אובדן דרך או כיוון. מתוך כך, שיטת אַיֶּכָּה שואפת לעבוד עם הורים על המשוב, דפוסי התקשורת והמידע שהם מעבירים לילדיהם, כמו גם על האופן בו מוקנות מיומנויות למימוש הפוטנציאל של הילד.

נמשיך עם הרצאתה של הילה אלקיים אודות המעבר מ"הכלה" ל"הכרה הדדית" במפגש 'מורה-ילד'. אלקיים טענה כי בעוד שבעבר מושג ההכלה היווה ייצוג מורכב למענה רגשי בתוך קשר, כיום הוא נוטה להיות מובן ומיושם כדרישה לקבלה מוחלטת וטוטאלית. מתוך חשיבתם של ויניקוט וביון, היא הציעה התבוננות על מושג ההכלה כהזמנה של הילד לפתח אצלו יכולת אשר חסרה בו בשלב הנוכחי.


נסיים עם מאמר נוסף העוסק בתחום מאת איריס רילוב, "מה עושים עם הסמכות ההורית? הרהורים על הורות ואי-וודאות במאה ה-21". במאמר מבקשת רילוב לבחון, דרך חמישה תיאורי מקרה, את השאלות המורכבות שעומדות בפני הורים בימינו. היא מתייחסת למושג 'סמכות מאפשרת' שפירושו, מצד אחד לוותר על עמדת סמכות יודעת-כל ומצד שני, להתייצב לצד הילדים ולא מעליהם, בליווי תהליך ההתפתחות האישי שלהם.