תפריט נגישות

שיטת אַיֶּכָּה: על אובדן דרך, מתן כיוון וסביבה מגדלת

  • 24/10/25

  • ד"ר איתן לבוב | נעמה גרינולד | הדס זכריה | ד"ר קלאודיה לנג | חני ברוך | גיה בר קופל | ד"ר טל קרתי

  • שיטת אַיֶּכָּה: על אובדן דרך, מתן כיוון וסביבה מגדלת
    כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 43/25
  • שיטת אַיֶּכָּה, אשר פותחה על ידי ד"ר איתן לבוב, מציעה תפיסה טיפולית ייחודית לפיה המענה לקשיים רגשיים והתנהגותיים בקרב ילדים, מוכרח לכלול מתן כיוון התפתחות בהיר לילד מצד סביבתו, ולא רק אמפתיה וחום כפי שהציעו מספר גישות קודמות.

    דרך עבודה עם ההורים, מעניקה השיטה כלי עבודה אפקטיביים ומעשיים עבור אנשי ונשות טיפול, להם הפוטנציאל לייצר סביבה מגדלת עבור הילד כך שיוכל לשוב ולמצוא את דרכו תוך פיתוח אחריות, בשלות וחוסן להתמודדות עם האתגרים העומדים בפניו.

    הגיליון הנוכחי מקבץ מספר חומרים המציגים את עקרונות השיטה, פיתוחה ושילובה עם תיאוריות אחרות ואת יישומיה הקליניים.



  • נפתח עם הרצאתו של ד"ר איתן לבוב, מייסד שיטת אַיֶּכָּה, אשר ניתנה תחת הכותרת – "אתגרי ההורות העכשווית בראי החשיבה האינטרסובייקטיבית ב'" במסגרת יום העיון "מהמודל האינטרסובייקטיבי ללפרקטיקה של טיפול בילד באמצעות הדרכת ההורה" מטעם המכללה האקדמית ת"א-יפו. בהרצאתו, הציג ד"ר לבוב את מודל אַיֶּכָּה והתייחס לאתגרים ההוריים עימם יכול המודל לסייע, וכן לאופן בו השיטה מציעה להבין הפרעות רגשיות בקרב ילדים.

  •  

  • נמשיך עם מאמר מאת נעמה גרינולד והדס זכריה – "אַיֶּכָּה ומנטליזציה יחד: מודל אינטגרטיבי להדרכת הורים וצוותי חינוך". במאמרן, מציגות המחברות מודל חדשני פרי פיתוחן אשר נקרא "המודל האינטגרטיבי מנטליסטי-מגדל", המבוסס על אינטגרציה בין גישת אַיֶּכָּה לתיאוריית מנטליזציה ומשמש לתהליכי טיפול והדרכה העוסקים במצבי תקיעות בקשר בין ההורה או המורה לבין הילד. זאת, תוך שילוב מספר דוגמאות קליניות להמחשה.


  • נעבור להרצאתה של ד"ר קלאודיה לנג – "אַיֶּכָּה – הקשר המגדל: ההורה כמגדלור בתוך סערת גלי ההתבגרות", אשר ניתנה במסגרת יום העיון "לגעת בסערה שבפנים ובסערה שבחוץ – טיפול במתבגרים מעמדה אינטגרטיבית" מטעם מכון מפרשים במכללה האקדמית ת"א-יפו. ד"ר לנג הציגה את העקרונות של גישת אַיֶּכָּה ותיארה את תרומתה הייחודית של הגישה בעבודה עם הורים וילדים. בסיום דבריה, הציגו חני ברוך וגיה בר קופל שני תיאורי מקרה אשר מדגימים את העבודה הטיפולית על פי הגישה.

  •  

  • נסיים עם הרצאתה של ד"ר טל קרתי – "אַיֶּכָּה: אובדן דרך כמטפורה מארגנת, ומתן כיוון כמַפְתֵּחַ להתפתחות מיטבית ולריפוי", אשר ניתנה במסגרת יום העיון "עבודה טיפולית אינטגרטיבית עם הורים" בהנחייתה של פרופ' שרון זיו ביימן ומטעם מסלול ההכשרה לטיפול בילדים, נוער והורות של תכנית עוגן במכון מפרשים, במכללה האקדמית ת"א-יפו. בהרצאתה, בחנה ד"ר קרתי את המטפורה המארגנת של אובדן דרך, העומדת בבסיס גישת אַיֶּכָּה, ותיארה את מוקד העבודה הטיפולית עם ההורים בשילוב תיאור מקרה.

  •