חיפוש

צילומים מהכנס לראות את הילד מבעד למסך ה-ADHD

פורסם על ידי צוות בטיפולנט

ביום שישי, ה-5.4.19, נערך יום העיון "לראות את הילד מבעד למסך ה-ADHD" במכללת ספיר. יום העיון היה פרי יוזמתם המשותפת של המרכז לשירות פסיכולוגי שער הנגב ומרכז מיל"ה והופק ע"י שחר פרי הפקות. ההרצאות ביום העיון ביקשו להביא פרספקטיבות חדשות ורחבות על המושג של ADHD ומתוך פרספקטיבות אלו, להציע מודלים שונים להתערבות וטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז ובבני משפחתם. יום העיון, שלא בכדי נערך בשדרות, הציע גם חשיבה על ADHD ביחס להפרעות פוסט-טראומטיות וביחס למציאות של טראומה מתמשכת. 

דברי פתיחה - אורנית רוזנבלט מנכ"לית המרכז לשירות פסיכולוגי שער הנגב

דברי פתיחה - חנה טל מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים שער הנגב

מה בין ADHD לפוסט טראומה: אתגרים וסוגיות באבחון ADHD בחירום מתמשך - ד"ר גל מאירי

ד"ר מאירי הציג את הנתונים לפיהם ישנה חפיפה גבוהה ומוכרת בין מצבים של ADHD לבין הפרעות נלוות אחרות, אך עם זאת ציין את המחסור בידע לגבי הקומורבידיות של ADHD ו-PTSD. על אף ש-ADHD נתפס כמצב רפואי, נוירו-ביולוגי, ד"ר מאירי מציין שגם כיום האבחון להפרעות קשב וריכוז הוא אבחון קליני שנעשה בסופו של דבר באמצעות ה-DSM ולכן כמובן שחלק מן הקריטריונים לאבחנה זו יכולים לשמש כקריטריונים לאבחנה אחרת כמו למשל בציר של הטראומה. בהרצאה ניסה ד"ר מאירי לסקור את הסימנים למצבים בהם יש חפיפה, או יחסי גומלין מורכבים בין אבחנה של ADHD ואבחנה של PTSD, כמו גם להתייחס להיבטים המורכבים של טיפול תרופתי בשני המצבים. 

ד"ר גל מאירי הוא מנהל היחידה לפסיכיאטריה של הגיל הרך במרכז הרפואי סורוקה.

הסתכלות מחודשת על תפקודי הקשב - מר דורון היימן

היימן הביא בהרצאתו תיאוריה מחקרית שמתייחסת לרשתות עצביות שפועלות סביב תפקודי קשב שונים. לפי תיאוריה זו תפקוד או חוסר תפקוד של רשתות אלו מתבטא אחרת בין ילדים שונים ולפיכך אנו עוברים מחשיבה לפיה יש או אין הפרעת קשב, לחשיבה שמאפיינת קשת של מופעים שנכנסים תחת המטריה של הפרעת קשב. בתוך כך ישנן שלוש רשתות מרכזיות אשר זוהו כקשורות בהפרעות קשב - קושי בקשב סלקטיבי (לכידת גירוי מטרה), אימפולסיביות וקשיים בויסות רגשות. מתוך תיאוריה זו יוצא היימן באמירה שבעת שמאבחנים ילד עם ADHD למעשה יש לשאוף לייצר עבורו ועבור הסביבה שלו, מפת דרכים כיצד יש להתמודד עם המצב. לכן יש לעצב באבחון פרופיל קשבי ייחודי לילד ולא רק לנסות לתת אבחנה של יש או אין הפרעת קשב. 

דורון היימן הוא פסיכולוג חינוכי ומנהל היחידה לאבחון וטיפול ב-ADHD במרכז לשירות פסיכולוגי, שער הנגב.

מיל"ה: מודל ייחודי להתערבות מערכתית - גב' לבנת בירנבאום

בירנבאום הציגה את הפרעת הקשב כהפרעה רב תחומית והביאה בהתאם לכך את האמונה כי המודל הנכון ביותר בטיפול הוא התערבות רב תחומית ורב ממדית. במודל של מרכז מיל"ה הצעד הראשון הוא אינטייק עומק של מספר חודשים אשר מתמקד בניסיון להבין לעומק את הילד בו מטפלים. לאחר שלב ההיכרות נעשה מיפוי של הכוחות והקשיים של כל ילד ולפי מיפוי זה נבנית תוכנית להתערבות במישורים הלימודיים, החברתיים והרגשיים. את התכנית חושפים לסביבתו המשמעותית של הילד ומוצמד למקרה case manager שתפקידו לווסת ולתווך את התהליך לכל הצדדים. בירנבאום הסבירה כיצד ההתערבות מובנית במישורים השונים ואילו שינויים ושיפורים ניתן לייצר בחייו של הילד בעבודה רב ממדית.

לבנת בירנבאום מנהלת מרכז מיל"ה במועצה האזורית שער הנגב.

IPT: התערבות טיפולית לילדים עם ADHD חרדה ודיכאון - גב' הילה ארג'נטרו

ארג'נטרו הציגה את המודל של פסיכותרפיה בין אישית בעבודה עם ילדים שמתמודדים עם לקויות למידה והפרעות קשב. בתוך כך היא הציגה את החשיבות שבמתן מענה טיפולי גם להיבטים רגשיים של ה-ADHD ולא רק להיבטים האקדמיים. על ההיבטים הרגשיים ניתן לדבריה לעבוד באמצעות חיזוק של התפקודים הניהוליים. בהרצאתה ניסתה ארג'נטרו להדגיש את החשיבות שבשילוב בין טיפול תרופתי ובין טיפול רגשי והתפתחותי כאשר מנסים לתת מענה לילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. ההרצאה סקרה את מודל ה-IPT שמתייחס למשולש של כוחות אותם שואפים לחזק על מנת להביא לשיפור במישור הרגשי (מאפייני חרדה ודיכאון) ובמישור האקדמי (ADHD): התמודדות עם למידה, מצב הרוח וקשרים בינאישיים.  

הילה אג'נטרו היא פסיכולוגית חינוכית, ממפתחות פרוטוקול ה-IPT למתבגרים עם לקויות למידה וקשב.

הקול ההורי: הורות לילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז - גב' רונית פלוטניק

פלוטניק הביאה את הפרספקטיבה לפיה ההורים לילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז לעתים בעצמם סובלים ממצבים אלו. הרצאתה ביקשה לענות על השאלה כיצד הדינמיקה המאותגרת המשותפת להורים ולילדים, במישור של התפקודים הניהוליים בפרט, מעצבת את הקשר ואת היכולת ההורית לסייע לילד בהתמודדותו עם קשיים. ביחס לכך הציעה פולטניק שבטיפול עם הורים יש לעבוד עם ההורות הפנימית, שהיא לעתים פגועה ומורכבת, ולא רק עם ההורות המתנהגת שניתן לזהות על פני השטח. פלוטניק הציגה את תפקידיהם הקריטיים של המבוגרים בחייו של הילד המתמודד עם ADHD, במתן 'נוכחות שומרת' ובהטמעת למידה חדשה. 

רונית פלוטניק היא פסיכולוגית חינוכית בכירה, פסיכולוגית התפתחותית מדריכה ומחברת הספר "לגדול אחרת".