חיפוש

למשש את הפיל: נקודות עיוורות של מטפלים בגישה הפסיכואנליטית

צוות בטיפולנט

בתאריך ה-16.1.20 נערך ערב השקה לכבוד צאתו של הספר "למשש את הפיל: נקודות עיוורות של מטפלים בגישה הפסיכואנליטית", בעריכתו של ד"ר עמית פכלר. הספר מאגד תשעה טקסטים אשר נכתבו על ידי מטפלים מן הגישה הפסיכואנליטית, כאשר כולם עוסקים בנקודות עיוורון שונות בתחום. בערב העיון הנוכחי, חמישה מתוך כותבי הספר הציגו באופן מתומצת את נקודת המבט הייחודית שלהם על פרקים מתוך הספר שחיברו כותבים אחרים. בפתיחת הערב בירכה ד"ר מירב רוט ובהמשך הרצו ד"ר עמית פכלר, ד"ר עפרה אשל, ד"ר אליס בר נס, ד"ר מור שחורי-סטאל ופרופ' עמנואל ברמן. 

כל גישה פסיכואנליטית ונקודות העיוורון שלה - ד"ר עמית פכלר

במסגרת הרצאתו הציג ד"ר עמית פכלר את הפרקים שנכתבו בספר על ידי ד"ר ערן רולניק ופרופ' עמנואל ברמן. בתחילת דבריו הוא ביקש להתייחס לנושא הראייה באמצעות סיפור "הנסיך הקטן" וסיפור חייו המיתולוגי של אדיפוס, ובהמשך דבריו הדגיש את חשיבותה של צניעות בעבודה הטיפולית.

מיסטיקה ופסיכואנליזה - ד"ר עפרה אשל

בהרצאתה ביקשה ד"ר עפרה אשל לדון בשאלה "המיסטי הפסיכואנליטי - תבונה ורגישות או אנקת גבהים", כפי שעולה מן הפרק שכתבה ד"ר אליס בר נס ומפרקים נוספים. בתוך כך, יצאה אשל מן הדיון העתיק בשאלת מקור כוחו של הטיפול הפסיכואנליטי: האם טמון בתהליך הפירוש והתובנה או בקשר החווייתי הנרקם בין המטפל והמטופל. בהמשך, עברה לראיית המיסטי והטלפתיה כעולם נסתר וסבוך בפסיכואנליזה מאז ימי פרויד, הקשור לסבל עוצמתי מוקדם.

סכסוך בין עמים בחדר הטיפול וסירוב המטפל לקרוא את 'מכתב' המטופל - ד"ר אליס בר נס

בדבריה התייחסה ד"ר אליס בר נס לפרקים שכתבו ד"ר מירב רוט וד"ר מור שחורי-סטאל, והתמקדה בדיונה בשאלת הכאב הנלווה לניסיון לבוא במגע עם אחרוּת בטיפול. בתוך כך, הדגישה ד"ר בר נס את נוכחותה של מורכבות זו הן במפגש טיפולי עם האחר, השואף להיות מפגש אמפטי, והן בתוך נפשו של המטפל במפגש עם הלא מודע שלו עצמו. 

של מי הכשלון הטיפולי? - ד"ר מור שחורי-סטאל

בהרצאתה התמקדה ד״ר מור שחורי-סטאל בפרק שכתבה ד״ר עפרה אשל אשר עוסק בחוויית הכישלון ומתכתב עם פועלם של ויניקוט וביון. בתוך כך, תיארה שחורי-סטאל את תהליך החקירה המרתק שמפתחת אשל בפרק, סביב הפער הבלתי נסבל בין כתיבתו התיאורטית של וילפריד ביון לבין עבודתו הקלינית, ודנה במשמעות ההתפתחותית הכרוכה בהתבוננות בכישלונו של ביון.

אותנטיות וזיוף בחדר הטיפול - פרופ' עמנואל ברמן

במסגרת הרצאתו ביקש פרופ' עמנואל ברמן להתייחס לפרק שכתב ד"ר עמית פכלר ולהביא אסוציאציות ומחשבות נוספות על שאלת האותנטיות בטיפול. בתוך כך, התייחס פרופ' ברמן לפרדוקס המורכב שתיאר סטיבן מיטשל בספר "תקווה ופחד בפסיכואנליזה". הפרדוקס בין הכמיהה של רבים מאיתנו לאותנטיות ובין הדיכוטומיה האשלייתית בין מושג ה'עצמי האמיתי' ומושג ה'עצמי הכוזב'.

דברי פתיחה - ד"ר מירב רוט

קורס הכשרה לתומכי איכות חיים סיוע הוליסטי ורוחני
קורס דו-שנתי לתעודת תומך איכות חיים, בו נלמד על עקרונות הבריאות ההוליסטית , רוחניות, שימוש במיומנויות מערביות בשילוב עם תורות המזרח והבודהיזם, מדיטציות שונות המביאות הקלה וחמלה לאנשים במצבי קושי ומשבר.
אוניברסיטת חיפה, היחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות ומכון "נתיבים משלימים"
שנה"ל תשפ"ב
פסיכותרפיה פסיכודינמית לטיפול בטראומה מינית
מקומות אחרונים בתכנית - אפשרות למלגות לימודים. התכנית חותרת להעמקת הידע התיאורטי, הקליני והמעשי של מטפלות ומטפלים העוסקים בטיפול דינמי, והמעוניינים להתמחות בטיפול בנפגעות ובנפגעי טראומה מינית.
אוניברסיטת בר אילן בשיתוף מרכז הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בתל-אביב
ההרשמה תסתיים ב-1.8.2021
אי-ידיעה בפסיכותרפיה – ביון: עיקרים והרחבות
הקורס סוקר את הממדים השונים של "אי-ידיעה" ובו זמנית מלמד את עיקרי החשיבה של ביון, הנוגעים לנושא זה. בנוסף, הקורס מלמד הרחבות להמשגותיו של ביון שיצרו הפסיכואנליטיקאים תומס אוגדן ומייקל אייגן.
ד"ר יקיר קריצ'מן, אונליין
קורס אונליין ללמידה עצמית
הפרעות התפתחותיות בבריאות הנפש
תכנית להקניית ידע וכלים לאבחון וטיפול באנשים עם הפרעות נוירו- התפתחותיות (כולל מוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם ועוד) ובעיות נפשיות, וחשיפה לאפשרויות השונות לטיפול.
הטכניון, חיפה
שנה"ל תשפ"ב
קורס הכשרה לתומכי איכות חיים סיוע הוליסטי ורוחני
קורס דו-שנתי לתעודת תומך איכות חיים, בו נלמד על עקרונות הבריאות ההוליסטית , רוחניות, שימוש במיומנויות מערביות בשילוב עם תורות המזרח והבודהיזם, מדיטציות שונות המביאות הקלה וחמלה לאנשים במצבי קושי ומשבר.
אוניברסיטת חיפה, היחידה ללימודי המשך, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות ומכון "נתיבים משלימים"
שנה"ל תשפ"ב
פסיכותרפיה פסיכודינמית לטיפול בטראומה מינית
מקומות אחרונים בתכנית - אפשרות למלגות לימודים. התכנית חותרת להעמקת הידע התיאורטי, הקליני והמעשי של מטפלות ומטפלים העוסקים בטיפול דינמי, והמעוניינים להתמחות בטיפול בנפגעות ובנפגעי טראומה מינית.
אוניברסיטת בר אילן בשיתוף מרכז הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בתל-אביב
ההרשמה תסתיים ב-1.8.2021
אי-ידיעה בפסיכותרפיה – ביון: עיקרים והרחבות
הקורס סוקר את הממדים השונים של "אי-ידיעה" ובו זמנית מלמד את עיקרי החשיבה של ביון, הנוגעים לנושא זה. בנוסף, הקורס מלמד הרחבות להמשגותיו של ביון שיצרו הפסיכואנליטיקאים תומס אוגדן ומייקל אייגן.
ד"ר יקיר קריצ'מן, אונליין
קורס אונליין ללמידה עצמית
הפרעות התפתחותיות בבריאות הנפש
תכנית להקניית ידע וכלים לאבחון וטיפול באנשים עם הפרעות נוירו- התפתחותיות (כולל מוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם ועוד) ובעיות נפשיות, וחשיפה לאפשרויות השונות לטיפול.
הטכניון, חיפה
שנה"ל תשפ"ב