תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Object Permanence - קביעות אובייקט

קביעות האובייקט מתייחסת להבנה שאובייקטים ממשיכים להתקיים גם כשהם אינם בטווח הראיה. כשאנו מתבוננים בחפצים ואנשים אנו יודעים שיש להם קיום מתמשך גם מעבר לתפיסתנו אותם. הבנה זו היא מרכזית בהבנת העולם של אדם בוגר, וקשורה להבנה שאנו עצמנו מובחנים מאנשים אחרים ומחפצים. הפסיכולוג פיאז'ה, שחקר את מושג האובייקט אצל תינוקות וילדים, טען שלתינוקות צעירים אין מושג מתמשך של קיום האובייקט- ככל ידיעותיו של התינוק גם הבנה זו מתפתחת עם הזמן.

לפי השלבים ההתפתחותיים של פיאז'ה, במהלך התקופה הסנסו-מוטורית (מהלידה ועד גיל שנתיים) ילדים רוכשים בהדרגה הבנה בשלה של קביעות האובייקט: עד גיל 4 חודשים תינוק עוקב במבטו אחר אובייקטים, ואף מושיט לעברם יד אם הם קרובים דיים. אם האובייקט מוסתר בחלקו, או נעלם לרגע, התינוק יאבד עניין בו. בשלב הבא, בין 4 ל 8 חודשים, התינוק יתעניין גם באובייקט מוסתר חלקית, אך אם מכסים את האובייקט כולו העניין יחדל, והתינוק יחפש עניין אחר. בשלב הסנסומוטורי הרביעי מגיל 8 חודשים עד שנה התינוק כבר מחפש אחר אובייקטים מוסתרים. שלב זה מאופיין בתיאום של התנהגויות לכיוון מטרה, אם נכסה צעצוע בשמיכה התינוק יזיז אותה על מנת למצוא את הצעצוע. אך הבנת קביעות האובייקט כנראה עדיין לא שלמה, משום שהתינוק ימשיך לחפש צעצוע במקום בו הוא רגיל למצוא אותו, גם אם יראה אותנו מחביאים אותו הפעם במקום אחר. הטעות הזו מתוקנת בשלב הבא, בין גיל שנה לשנה וחצי. בשלב זה הפעוט יעדיף לחפש את האובייקט במקום בו ראה אותו לאחרונה, אך עדיין אין הבנה של מה שיכול לקרות לאובייקט כשהוא מחוץ לטווח הראייה. אם פעוט בגילאים אלה יראה אותנו מחביאים כדור מאחורי הספה הוא יחפש את הכדור במקום בו הוא ראה אותנו מניחים אותו, אך אם הוא לא יהיה שם התינוק יפסיק לחפש, ולעיתים קרובות יגיב בכעס או אכזבה. עד גיל שנתיים, במהלך השלב הסנסומוטורי השישי והאחרון, הילד רוכש הבנה מלאה של קביעות האובייקט. הוא יכול לדמיין תנועה של אובייקט גם כשהוא נסתר מעיניו, ולהרחיב את החיפוש אחר האובייקט שנעלם.

חוקרים מאוחרים יותר אישרו את השלבים שתיאר פיאז'ה, אם כי חלקם תיארו לוח זמנים מוקדם יותר להתפתחות מושג האובייקט. יש גם חוקרים שמטילים ספק בפרשנויותיו של פיאז'ה, וטוענים שעד גיל שנה תינוקות עשויים להבין שאובייקטים הם קבועים, אלא שאין להם מיומנויות יעילות לחפש אחריהם או לקבוע היכן הם נמצאים.


ביבליוגרפיה

א.סרוף, ר.קופר, ג.דהארט (1998) התפתחות הילד טבעה ומהלכה, האוניברסיטה הפתוחה.

אפטר, א.הטב, י.ויצמן, א.טיאנו, ש. (1998), פסיכיאטריה של הילד והמתבגר. הוצאת דיונון- אוניברסיטת תל-אביב.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול רגשי לילדים