תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Guided Imagery - דמיון מודרך

כמה פעמים, לאחרונה, מצאת את עצמך שקוע בחלומות בהקיץ באמצע ישיבה או שיעור משמימים? סביר להניח שמיהרת "לקרוא את עצמך לסדר", אך עבור אנשי מקצוע משמש הדמיון ככלי טיפולי יעיל להתמודדות עם מגוון מצבי חיים וקשיים נפשיים ורגשיים.

מהו דמיון מודרך?

דמיון מודרך הוא שיטת טיפול קוגניטיבית אשר משמשת ככלי להרפיה נפשית עמוקה, שליטה בתגובות פיסיולוגיות, ואמצעי ל"תרגול" מנטלי של מצבים והתנהגויות אשר למטופל יש קושי ליישם אותם בחיי היום יום.

במהלך הדמיון המודרך מונחה המטופל להחיות באופן ויזואלי תמונות ומצבים, תוך ניסיון לדמיין אותם באופן החי והממשי ביותר. תפקידו של המנחה הוא לסייע למטופל לשקוע בדמיון המודרך ללא הפרעה. כדי לאפשר זאת, נעשה שימוש בטכניקות הרפיה, מדיטציה, נשימה נכונה וכן הלאה.

במהלך הדמיון המודרך המטפל מעודד את המטופל להגשים משאלות או לשלוט בדחפים וברגשות שלילים. האדם אשר עובר את הטיפול רשאי לבחור את הזמן, המקום, המטרה והתוכן הכללי של הדמיון המודרך, בהתאם לצרכיו. בהתאם, ניתן לעשות בדמיון המודרך שימוש במגוון רחב של מצבי חיים: החל כאמצעי להתמודדות עם כאב כרוני, מחלות, מתחים וחרדות ועד להתבוננות פנימית וחיזוק ושיפור מיומנויות חברתיות ואישיות.

שימושי הדמיון המודרך

השימוש בדמיון ככלי הרפיה והרגעה עצמית מבוסס על ההנחה שלפעולת הדמיון יש מרכיבים פיסיולוגיים. אדם המדמיין את עצמו רץ, לדוגמא, יפעיל באופן בלתי מורגש את אותם השרירים המשמשים לשם ריצה. תופעה זו, הנוצרת לעיתים קרובות בעת הדמיון המודרך, נקראת "התופעה האידיו מוטורית": הדמיון והמחשבה (האידיו) משפיעים על פעילותן של מערכות הגוף (מוטוריקה).

את התופעה ניתן לנצל לשם השגת רגיעה: אדם אינו צריך לחוות חופשה ממשית בחיק הטבע על-מנת להרגיש רגוע- עצם המחשבה על החופשה מביאה לרגיעה גופנית, ירידת לחץ הדם וכניסה למצב של שקט נפשי ורוגע גופני.

באופן דומה, השימוש בדמיון מודרך מסייע לאנשים המתמודדים עם כאבים כרוניים ומחלות. מספר מחקרים הצביעו על יעילות הדמיון המודרך בהפחתת אי הנוחות והחרדה של חולים אשר טופלו באמצעות כימותרפיה, באופן שתורם לחיזוק המערכת החיסונית. כמו כן, נמצא כי חולי פיברומיאלגיה אשר השתתפו בסדנאת דמיון מודרך רכשו מיומנויות טובות יותר להתמודדות עם כאבים.

הדמיון המודרך מאפשר גם למידה על נפשו של המשתמש בו. מאחר והדמיון המודרך הוא תהליך מודע, בניגוד לחלימה בעת שינה, ניתן ללמוד על תהליכים בלתי מודעים ולפתור בעיות בדרך אשר שונה מהרהור רגיל לגבי הבעיה. המטופל יוצר בדמיונו התרחשות מפורטת כלשהי, אשר חסרים בה יסודות חיוניים מסוימים המושלמים על-ידי התת-מודע. כך, ניתן לזהות לאן ובאיזה אופן מובל המטופל בדמיונותיו וללמוד מכך על רגשותיו ועל קונפליקטים אשר לא בהכרח חשופים למודעותו. כמו כן, המטופל מונחה לדמיין פתרונות ודרכי התמודדות עם סיטואציות יומיומיות, באופן שמאפשר לו להיחשף לפתרונות חדשים. כך, למשל, בשימוש בדמיון מודרך לילדים, המטפל עשוי להנחות ילד לדמיין כיצד ילד אחר היה מגיב בסיטואציה של מריבה עם ילד אחר; דמיון זה יאפשר לו "להיזכר" באסטרטגיות התמודדות המוכרות לו אך אינן זמינות לו בחיי היום יום, כפנייה למורה במקום הכאה של אותו ילד.

למי מתאים הדמיון המודרך?

הדמיון המודרך הוא טכניקה המתאימה הן לאנשים שאינם מתמודדים עם קשיים פיסיים ורגשיים והן לאנשים המתמודדים עם בעיות רגשיות ונפשיות. תרגילי דמיון מודרך עשויים להרגיע ולהקל על השגרה היומיומית העמוסה ויש הממליצים להשתמש בהם באופן יומיומי. הדמיון המודרך עשוי לשמש ככלי יעיל גם להתמודדות עם קשיים רגשיים בולטים יותר. אדם הסובל מתחושות של פוביה, לדוגמא, יונחה לדמיין את מושא הפוביה כאשר הוא נמצא במצב רגיעה. עם הזמן, תפחת החרדה הכרוכה בדמיון האובייקט במאיים והאדם יחוש מוכן להתמודד עמו גם במציאות.

השימוש בדמיון מודרך נמצא כמסייע גם להתמודדותם של אנשים הסובלים מתחושות של דיכאון, חרדות והתמכרויות לחומרים פסיכואקטיביים.

דמיון מודרך לילדים נמצא אף הוא כיעיל ותורם למגוון התמודדויות. ילדים אשר סובלים ממחלות כרוניות ומאסתמה עשויים להיעזר בו לרגיעה ושליטה בכאב, וילדים המתמודדים עם מצבי מתח או חרדה עשויים להיתרם ממנו באופן דומה לאופן בו נעזרים בו מבוגרים. כמו כן, כאמור, דמיון מודרך לילדים עשוי לסייע בתרגול מיומנויות ודרכי פתרון בעיות בהם מתקשה הילד בחיי היום יום.

את טכניקות הדמיון המודרך ניתן לרכוש באמצעות קורס דמיון מודרך או סדנאות דמיון מודרך הניתנות באופן קבוצתי. עם זאת, תרגילי דמיון מודרך עצמאיים, הכוללים הרפיה גופנית, נשימה עמוקה ודמיון של סצינה נעימה (אני שוכב על חוף הים, השמש מלטפת את גופי...) - עשויים גם הם לתרום ולהיות בעלי אפקט מרגיע.


ביבליוגרפיה

ברקן-כהן, ס. (1997). השפעת השימוש בהרפיה ,דמיון מודרך והומור על המשמעות והריכוז בכיתה. חיבור לשם קבלת תואר מוסמך, אוניברסיטת תל- אביב.

Kaplan H.I, Sadock B.J, Grebb J.A. (2003). Synopsis of psychiatry, Behavioral sciences, Clinical Psychiatry, ninth edition. Philadelphia: Lippincott Williams& Willkins

A Systematic Review of Guided Imagery as an Adjuvant Cancer Therapy,Roffe, Liz; Schmidt, Katja; Ernst, Edzard, Psycho-Oncology. Vol 14(8), Aug 2005, 607-617

Relaxation and guided imagery in Hispanic persons diagnosed with fibromyalgia: A pilot study, Menzies, Victoria; Kim, Sunny, Family & Community Health. Vol 31(3), Jul-Sep 2008, 204-212

אנשי מקצוע בתחום

דמיון מודרך