תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

חג החירות: 5 עובדות על משמעותו הנפשית של החופש

חג החירות: 5 עובדות על משמעותו הנפשית של החופש

צוות בטיפולנט

סיפור יציאת מצרים עורר את סקרנותם של היסטוריונים וחוקרי מקרא רבים, אשר עד היום מנסים לאשש או להפריך את אמיתותו. בין אם התרחשה ובין אם לא, יציאת מצרים מסמלת את הכמיהה האנושית והאוניברסלית לחירות.

החופש לאושר: הקשר בין חופש לרווחה נפשית

לא סתם אנחנו חוגגים את חג החירות - מחקרים אשר עוסקים במשמעות החופש האישי מצביעים על תרומתו לאושר והרווחה הנפשית. לדוגמא, מחקר ממושך אשר נערך בין השנים 1981-2007 בחן שינויים במידת האושר במדינות שונות. ממצאי המחקר הצביעו על כך שהגדלת החופש האישי והבחירה החופשית הביאו לעלייה ברמת האושר של האוכלוסייה: שינויים כהגדלת החופש הכלכלי, ביסוס שלטון דמוקרטי ועלייה בסובלנות לקבוצות מיעוט נמצאו קשורים בשינוי זה. בדומה, מחקר אשר עסק בחוויה פנימית של חופש הצביע על הקשר בין חווית החופש לירידה בסימפטומים של חרדה ודיכאון ועלייה בתחושת הרווחה הנפשית.

מעבדות לחירות: לא כל כך פשוט

כל שבוי מלחמה, אסיר בבית כלא ועם כבוש חולמים על היום בו יצאו לחופשי. עם זאת, מסתבר שהיציאה לחופש אינה תהליך פשוט. במהלך תקופות של שבי נמצא השבוי תחת שליטת השובה ומאבד את האוטונומיה שלו: אין הוא אחראי עוד לסדר יומו ולבחירות והחלטות אותן היה רגיל לקבל באופן יומיומי לפני שנכלא. מצב זה דורש הסתגלות נפשית אשר כרוכה פעמים רבות בצמצום הרצון האישי באופן שיאפשר לשרוד את תנאי השבי. עם היציאה לחופשי נאלץ השבוי או האסיר לשעבר להתרגל שנית לחיים של אוטונומיה ועצמאות, אך לאחר שנים של כליאה מדובר בתהליך קשה ביותר: אחוז גבוה של אסירים משוחררים ושבויים שיצאו לחופשי מתקשים להסתגל לחיי החופש ובוחרים לסיים את חייהם דווקא לאחר השגת השחרור המיוחל.

יש מחיר לחופש: השפעת עידן האפשרויות הבלתי מוגבלות

אחד ההיבטים המרכזיים של המונח 'חופש' הוא היכולת לבחור, והעולם המערבי מציע לנו שפע של אפשרויות בחירה: החל מעשרות סוגי השוקולד ומעדני החלב בסופר (כלומר, באחת מחמש רשתות הסופר מרקט בה בחרנו לקנות) ועד למגוון אפשרויות הקריירה הניצבות בפנינו (במילון המקצועות הרשמי קיימים אלפי מקצועות). על אף היתרון הברור הטמון בקיומן של אפשרויות בחירה רבות, מצביעים אנשי מקצוע גם על מחירו של מצב זה: הצורך לבחור בין מגוון עצום של אפשרויות מקשה על זיהוי אלטרנטיבה מתאימה ולעיתים מקשה על היכולת להשקיע ולהתמסר למטרה שנבחרה. דוגמא נפוצה למצב זה היא התחום הזוגי: בעוד שבעבר האפשרות להכיר ו'להשתדך' היו מוגבלות, היום קיימת חוויה של שפע בלתי מוגבל (אינטרנט, פאבים). במקרים רבים מביאה חווית השפע להארכת החיפוש ותחושה שאין טעם להשקיע בקשר, כי בוודאי ניתן למצא פרטנר מוצלח יותר, ממש מעבר לפינה של אתר ההכרויות הבא.

חופש? לא תודה. מדוע אנחנו מפחדים להיות חופשיים?

ב-1941 יצא לאור ספרו המפורסם של האנליטיקאי אריך פרום, 'מנוס מחופש'. פרום הצביע על כך שהמאה ה-20 מאופיינת בהתרחבות החופש האישי והתנתקות ממבנים סמכותיים כמוסדות דת ומשטרים היררכיים. האדם, לדבריו, מוצא עצמו אחראי לגורלו באופן מוחלט ותחושת החופש הבלתי מוגבל מעוררת חרדה ועומס נפשי. לכן, אנשים רבים מעדיפים שלא להתמודד עם משמעויות החופש אלא להמנע ממנו באמצעות שלוש דרכים מרכזיות:

סמכותיות - האדם מתמסר לאנשים חזקים ממנו ומוותר על עצמאותו לטובתם או לחלופין, מייצר לעצמו עמדת כוח משמעותית ומנצל ומשעבד אנשים אחרים. נטייה זו, לדברי פרום, מסבירה את עלייתם של משטרים טוטליטריים ואלימים כנאציזם והפאשיזם.

הרסנות - האדם מעדיף להרוס את גורמי החופש במקום להתמודד איתם, ופעמים רבות מופנית ההרסנות דווקא כלפי עצמו ומביאה להתמכרויות לסמים ואלכוהול.

קונפורמיות אוטומטית - האדם מתאים עצמו באופן מלא לדרישות הסביבה והנורמות החברתיות, תוך ביטול והתעלמות מצרכיו ורצונותיו הייחודיים ואימוץ עמדה כנועה ומרצה.

זהירות, מוות מעבודת יתר: חשיבות החופשה, ולא רק החופש

נכון שלא לחופשה מהעבודה מתייחסת הגדת הפסח, אבל גם לה נודעת חשיבות לא מעטה: מספר מחקרים הצביעו על חשיבות החופשה במניעת שחיקה בתחום הקריירה ועל עלייה במוטיבציה ותחושת הסיפוק מהעבודה לאחר חופשות. לעומת זאת, הקודים החברתיים ביפן אינם מאפשרים לעובדים לנצל את ימי החופש שלהם והיא אחת המדינות היחידות בה מוכרת תופעת ה'קארושי': נטייה לעודף עבודה וויתור על שעות וימי חופש, המביאה לפגיעה בריאותית חריפה ובמקרים קיצוניים אף למוות. חומר למחשבה - בחופשה הבאה.

ביבליוגרפיה:


טראומה והחלמה/ ג'ודית לואיס הרמן, ספרית אופקים הוצאת עם עובד


Development, Freedom, and Rising Happiness: A Global Perspective (1981-2007),
Inglehart,Foa, Peterson, Welzel, Perspectives on Psychological Science 1745-6916 vol: 3 (4) 2008 p:264-285.

Freedom-related variables and psychological well-being, Enns, Kenneth Loewen, Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering. 56(7-B), Jan 1996, pp. 4059.

Moderating effects of vacation on reactions to work and domestic stress, Strauss-Blasche, Gerhard; Ekmekcioglu, Cem; Marktl, Wolfgang, Leisure, Sciences. Vol 24(2), Apr-Jun 2002, 237-249

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכולוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך