תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך לבחור את הטיפול המתאים לי?

איך לבחור את הטיפול המתאים לי?

צוות בטיפולנט

אם הגעת לכאן, כנראה שחיפשת טיפול נפשי, אבל קשה לך לדעת באיזה סוג טיפול לבחור, ובצדק. כיון שיש בשוק מגוון שיטות טיפול אדיר, שיכול לסייע בהתאמה לכל מצוקה ולכל אדם, בכל מצב כלכלי ומצוקה. אבל המגוון עלול לבלבל מאוד שכן קשה מאוד לדעת (במיוחד אם אינך איש או אשת מקצוע מתחום הטיפול הנפשי) מה בדיוק מתאים למצב שלך ואיזה סוג טיפול יעזור לך. 

בדיוק לשם כך אספנו עבורך 4 סוגיות מרכזיות שצריך להתייחס אליהן בבחירת הטיפול:

מה הן המסגרות המציעות טיפול וייעוץ?

בחירת מקום ומסגרת הטיפול מבוססת על קריטריונים כדחיפות הפנייה, חומרת המצב הנפשי ומצבו הכלכלי של הפונה. בהתאם לקריטריונים אלו ניתן לבחור האם לפנות לחדר מיון פסיכיאטרי, מרפאות ציבוריות או תחנות לבריאות הנפש, מכוני טיפול פרטיים או קליניקות פרטיות. כמו כן, ניתן לבחור במרכז טיפולי המתמקד בקשיים הספיציפיים שהביאו לפנייה לטיפול, כפנייה למרכז לטיפול בטראומה, בפגיעה מינית, בהתמכרויות וכן הלאה.

לאיזה סוג שירות טיפולי אני זקוק?

סוגי השירותים הטיפוליים מתייחסים לסוגי הטיפולים השונים אשר באמצעותם ניתן לטפל בקשיים, המשברים והמצוקות המביאים לפנייה לטיפול. כיום קיים מגוון גדול של אמצעי טיפול והבחירה באמצעי טיפול מסוים, או בשילוב בין מספר אמצעים, נקבע בהתאם לאופי הקשיים, העדפותיו של המטופל וחומרת מצבו. אמצעי הטיפול הקיימים היום כוללים טיפולים תרופתיים, טיפולים פסיכותרפויטים מסוגים שונים (למשל, טיפול פסיכולוגי, טיפול מיני, טיפולים באומנויות), אימון, גישור, טיפולים באמצעות ריפוי בעיסוק וקלינאות תקשורת ועוד. הטיפולים עשויים להינתן בפורמטים שונים כטיפול פרטני, זוגי, משפחתי או קבוצתי.

על איזו גישת טיפול מסתמך המטפל?

גישת הטיפול מתייחסת לגישה התאורטית עליה מתבסס המטפל בעבודתו. גישת המטפל משפיעה על אופי הטיפול והטכניקות בהן הוא משתמש, אך מרבית המטפלים פועלים כיום בגישה אקלקטית המבוססת על הכרות עם מספר זרמים תאורטיים. כיום קיימות שש גישות טיפול מרכזיות אשר מתפצלות לתתי זרמים תיאורטיים: הגישה הפסיכודינמית, הגישה הקוגניטיבית, הגישה ההתנהגותית, הגישה האקזיסטנציאליסטית, הגישה ההומניסטית והגישה המערכתית. חשוב לשים לב כי מטפלים מגישות תיאורטיות שונות עשויים להשתמש באמצעי טיפול שונים: מטפל דינמי ומטפל התנהגותי עשויים להציע הן טיפולים קבוצתיים והן דינמיים; טיפול זוגי עשוי להינתן הן ע"י מטפל הומניסטי והן ע"י מטפל אקזיסטנציאליסטי.

באיזו טכניקת טיפול לבחור?

טכניקת הטיפול מתייחסת לשיטת הטיפול בה משתמש המטפל בעבודתו עם סוגי קשיים, הפרעות או בעיות מסוימות. חלק משיטות הטיפול הן טכניקות כוללניות המשמשות לטיפול במגוון קשיים (למשל, טיפול קוגניטיבי התנהגותי מאפשר לטפל גם בחרדה וגם בדיכאון, אימון יכול להביא לשינוי בתחום העסקי, המשפחתי והזוגי); טכניקות טיפוליות אחרות הן טכניקות שפותחו לטיפול בהפרעה או קושי ספציפיים, כטיפול הדיאלקטי המתאים לטיפול בהפרעת אישיות גבולית וטיפול בחשיפה ממושכת המתאים לטיפול בטראומה.

ארבעת אלמנטים אלו - מסגרת הטיפול, אמצעי הטיפול, גישת הטיפול וטכניקת הטיפול - מהווים את ארבעת היסודות המרכזיים המעצבים את אופי הטיפול הנפשי ועומדים בבסיס השאלה לאיזה טיפול כדאי לפנות.
עם זאת, גם לאחר בחינה של אלמנטים אלו נותרים מטפלים ושיטות טיפול רבות ביניהם ניתן לבחור. כדי לבחור ניתן להיעזר במספר גורמים:

עצה של מכרים: אנשים רבים פנו במהלך חייהם לקבלת סיוע נפשי ולכן ניתן להיעזר בהמלצות של מכרים ובני משפחה. עם זאת, חשוב לזכור כי מפגש טיפולי הוא קודם כל מפגש בין שני אנשים וייתכן שמטפל עליו קיבלת המלצות חמות פשוט לא יהיה לטעמך.

המלצות מאנשי מקצוע אחרים: אנשי מקצוע רבים כרופאי משפחה, עובדים סוציאליים, יועצים, צוותים חינוכיים ואפילו מטפלים של מכרים וקרובים חשופים למפגשים עם אנשי מקצוע רבים אחרים, ולכן עשויים לעזור בבחירה ולספק המלצות. כמו כן, ניתן לפנות לאנשי מקצוע אלו לייעוץ ראשוני במטרה להגדיר את מוקד הקושי ולאתר את הטיפול המתאים.

פורום: באתר בטיפולנט תוכל למצוא פורום בו יינתן ייעוץ ראשוני לגבי סוג הטיפול, המסגרת הטיפולית, הגישה הטיפולית והטכניקה הטיפולית המתאימה לך. לכניסה לפורום לחץ כאן

שימוש באינדקס בטיפולנט: באינדקס בטיפולנט תוכל לקבל מידע על עשרות מטפלים ולבחור מבין מגוון שיטות טיפוליות את השיטה המתאימה לך ביותר. כמו כן, ניתן לקבל מענה אישי ולהיעזר במוקד ההפניות הטלפוני של בטיפולנט.

דוגמאות לתהליכי בחירת הטיפול

דוגמא ראשונה
לפני חודשיים התגרשנו, אחרי שנים של מריבות וסכסוכים בלתי פוסקים. למרות שבזמנו הרגשתי שלם עם הגירושין, אני מרגיש שעדיין לא חזרתי לעצמי: אני דואג שהקשר עם הילדים יחלש ומרגיש מיואש בכל פעם שאני חוזר אחרי העבודה לבית ריק. אני לא מפסיק לחשוב שאולי עשינו טעות והמחשבה הזאת לא עוזבת אותי ומפריעה לי להתרכז בעבודה. בשבוע האחרון אני מתקשה להרדם והתיאבון שלי נפגע. אני קם בבוקר גמור מעייפות וחברים בעבודה מעירים לי על טעויות שבעבר לעולם לא הייתי עושה.


הפונה המתואר עובר תקופת משבר וחווה קונפליקט פנימי לגבי גירושיו. הטיפול שיכול להועיל לו צריך להתייחס הן למשבר והן לעיבוד הקונפליקט והתבהרותו. במצב זה יכולים לסייע מטפלים המתמחים בטיפול במצבי משבר ומטפלים דינאמיים או קוגניטיביים העוסקים בעיבוד קונפליקטים.

מבין אנשי המקצוע יתאימו ביותר פסיכולוגים קליניים, עובדים סוציאליים, פסיכותרפיסטים, פסיכיאטרים העוסקים בפסיכותרפיה וטיפול במשבר ומטפלים זוגיים. חשוב לבדוק עם איש המקצוע כי יוכל להתייחס לשני הצרכים של הפונה: הטיפול בסימפטומים המשבריים ועיבוד הקונפליקט. לעיתים ניתן לפנות למטפל (פסיכולוג קליני, עובד סוציאלי, פסיכותרפיסט קוגניטיבי התנהגותי או פסיכיאטר) המתמחה במצבי חרדה, דיכאון ומשבר על מנת להתמודד עם הסימפטומים המשבריים ולמטפל דינאמי או קוגניטיבי על מנת לעבד את הקונפליקטים.

חשוב לשים לב כי המטפל מתאים מבחינת תעריף, נגישות ושעות על מנת להפוך את הטיפול לאפשרי.

תוכל לשאול את איש המקצוע אליו אתה פונה, לאחר ראיון ראשוני שיקיים, כמה זמן להערכתו יערך הטיפול והייעוץ. סביר כי איש המקצוע יציע שהטיפול בסימפטומים יכול להיות ממוקד וקצר מועד יחסית, ואילו עיבוד הקונפליקט והשלכותיו עשויים לארוך יותר זמן.

דוגמא שניה
הילד שלי בן 11 ובחודשים האחרונים חל שינוי משמעותי בהתנהגותו: למרות שבשנתיים האחרונות הוא נשאר לבד בבית לא פעם, בחודשים האחרונים הוא מסרב להישאר לבד וטוען שמפחד שיקרה לו משהו רע בהיעדרנו. צמצמנו את הבילויים הזוגיים בשעות הערב אבל לאחרונה הוא מפחד להישאר לבד גם בשעות אחר הצהריים, ומרבה להתקשר מבית הספר כדי לוודא שהכל בסדר. כאשר ניסינו להציב לו גבול ולהשאיר אותו לבד בבית בכל זאת, הוא התחיל לצעוק ולבכות ואפילו קילל, דבר אשר מעולם לא קרה בעבר. גם כאשר אנחנו שוהים איתו בבית הוא נראה לא רגוע, עצבני וחסר שקט. אנחנו צריכים ללחוץ עליו כדי שיצא להיפגש עם חברים וגם בלימודים חלה ירידה בהישגיו.

נראה כי הילד שהוריו מחפשים כתובת לטיפול סובל מחרדה ההולכת והופכת מוכללת על מצבים רבים. לא ניתן להתרשם בבירור האם היה גורם ברור להתפרצות החרדה או שיש מערכת לחצים ממושכת המשפיעה עליו או שהוא מתמודד עם קשיים ההופכים אותו לפגיע יותר לחרדה.

אבחון מקיף אצל פסיכולוג קליני המתמחה בילדים הוא צעד ראשון הכרחי לפני שנלקחת החלטה על סוג הטיפול. יתכן והפסיכולוג יבקש מההורים לראות גם אנשי מקצוע נוספים לצורך ההערכה.

יתכן וההתרשמות תהיה כי מדובר בעיקר בסינדרום של חרדה, ובמקרה זה חשוב להפנות לטיפול הממוקד בחרדה. בדרך כלל יהיה זה טיפול קוגניטיבי התנהגותי אצל פסיכולוגים, עובדים סוציאליים , פסיכיאטרים ומטפלים באומנות העובדים עם ילדים.

עם זאת, ייתכן וההתרשמות תהיה כי נוסף לחרדה יש קשיים נוספים שחשוב לטפל בהם (דימוי עצמי, דימוי גוף, ויסות רגשי, ויסות התנהגותי, יכולת לעבד רגשות ותחושות). במקרים אלו יומלץ לשלב טיפל המתמקד בחרדה עם טיפול הנוגע למרכיבים האחרים של המצוקה. יש מצבים בהם איש מקצוע אחד יטפל בחרדה ואחר ימשיך לטיפול הרגשי, ויש מצבים בהם אותו איש מקצוע ישלב את שני הטיפולים.

במקרים מסויימים או בהיעדר שיתוף פעולה של הילד עשוי איש המקצוע המאבחן (בדר"כ פסיכולוג קליני) להתרשם כי העזרה צריכה להנתן ישירות להורים ורק בעקיפין לילד. במקרים אלו יבצע או יפנה להדרכת הורים. כמו כן, ייתכן והמטפל ימליץ גם על טיפול משפחתי המערב את כל בני המשפחה.

בהתאם לסוג הטיפול שנבחר ניתן לבחור את המסגרת הטיפולית המתאימה - מרפאה ציבורית, שירות פסיכולוגי חינוכי, מרכזי טיפול במשפחה או מכונים ואנשי טיפול פרטיים.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול נפשי

עוד מאמרים שיעניינו אותך