תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

לידה שקטה ואובדן תינוקות רכים: ההתמודדות הנפשית

לידה שקטה ואובדן תינוקות רכים: ההתמודדות הנפשית

צוות בטיפולנט

"את נמצאת בחדר לידה וחווה צירים, המיילדת מבקשת ממך לנשוף ולדחוף, בן הזוג מחזיק לך את היד ורק בסוף אין בכי של התינוק שמגיח לאוויר העולם. יש שקט". במילים אלו תיארה המגישה והדוגמנית ירדן הראל את הלידה השקטה שעברה באפריל של שנה שעברה, בחודש השביעי להריונה. האופן הכנה והחשוף בו תיארה הראל את החוויה הקשה שעברה, מהווה חלק ממגמה רחבה יותר אשר הופכת נפוצה בשנים האחרונות – הוצאת ההתמודדות הרגשית המורכבת אשר נלווית למקרים של לידה שקטה ואובדן הריון מן המחשכים המושתקים אל קדמת הבמה.

כחלק ממגמה זו, חודש אוקטובר מוקדש בעשורים האחרונים להעלאת המודעות לאובדן הריון, לידות שקטות ואובדן תינוקות רכים. נראה כי הבחירה להקדיש מועד מיוחד לנושא נובעת מתוך הבנה הולכת וגוברת כי מדובר באירוע של אובדן ממשי, אשר משפיע לא רק על האם והאב, אלא לעיתים קרובות על כל בני המשפחה.

אובדן לכל דבר

המושג "לידה שקטה" מתאר לידה המתרחשת החל מן השבוע ה-22 להריון, כאשר העובר נולד ללא רוח חיים. לעומת זאת, "אובדן תינוקות רכים" מתייחס לפטירתם של תינוקות בחודש הראשון לחייהם. כאשר קוראים את המשפטים הללו, גם כהגדרות בלבד, קשה שלא להרגיש אותם עמוק בבטן. אובדן עובר או תינוק הוא אירוע מורכב, המעורר מגוון של רגשות קשים ומבלבלים.

לצד תחושה חזקה של אובדן שליטה וחוסר אונים, רבים מן הזוגות אשר חוו אובדן מסוג זה מתארים מעבר חד ביותר מתחושת התקווה והציפייה להתרחבות המשפחה, אל תחושות שונות בתכלית של הלם, כאב ואבל. השינוי הקיצוני שבין שני המצבים הוא בפני עצמו מטלטל, ואל האבל על התינוק מצטרף לרוב גם אבל על ציפיות ומשאלות לעתיד שכבר לא יוכלו להתגשם.

לצד תחושת האבל, לעיתים עשויים ההורים לחוות את הסביבה כמי שלא רואה בחווייתם אובדן של ממש – שכן מדובר בתינוק שטרם נולד, או שלא הספיק לחיות זמן רב. חשוב לציין כי גם במצבים של אובדן הריון, ההורים חווים לעיתים קרובות אובדן של ילד, אליו כבר החלו להיקשר לאורך ההריון. כאשר נוצר פער משמעותי בין החוויה המטלטלת והמוחשית שעוברים ההורים לבין תפיסת הסביבה, הדבר עשוי להגביר את התחושות השליליות ואף להעצים חוויה של בדידות.

לתת מקום לאבל

החוויה של לידה שקטה ואובדן הריון או תינוק עשויה להיות טראומטית עבור הורים ובני משפחה. לכן, בתקופה שלאחר האובדן, חשוב לתקף ולהכיר בחוויית האובדן, לתת מרחב להתאבל ולאפשר את כל טווח הרגשות שמתעורר בעקבות החוויה. כמו כן, חשוב לזכור כי תהליך של אבל הוא דבר שנמשך על פני זמן מה והוא משתנה מאדם לאדם.

בין הרגשות העוצמתיים המתעוררים, ייתכן כי הורים ימצאו עצמם מתמודדים עם שאלות קשות הקשורות בזיכרון התינוק. למשל האם יש להעניק לו שם? או האם ירצו לראותו לאחר הלידה השקטה? על פי מחקרים בנושא, נמצא כי קיום מנהגים המשמרים את זיכרון התינוק תורמים לתחושת לגיטימציה לכאב ולאבל בקרב הורים. כמו כן, גיבוש הזיכרונות מן התינוק נמצא כקשור לתחושת רווחה נפשית בקרב הורים בטווח הארוך.

במצבים מסוג זה, חשוב כי כל משפחה תשקיע מחשבה כיצד לפעול באופן המתאים ביותר עבורה, ובמקרה הצורך אף תפנה להתייעצות עם איש מקצוע. כמו כן, מאחר ובמקרים של אובדן מסוג זה לא ננקטים לרוב מנהגי האבל המקובלים, כמו ישיבת שבעה, חשוב במיוחד כי חברים ובני משפחה יתגייסו במתן התמיכה האפשרי וביצירת מעטפת לתקופת ההסתגלות.

אל תישארו עם זה לבד!

לפני סיום, נדגיש שוב כי אובדן הריון, אובדן תינוק ולידה שקטה הם אירועים אשר מטלטלים את התא המשפחתי ולעיתים הדבר מביא עמו קשיים בתקשורת ובעיבוד הרגשי. הדבר אף עלול ליצור נתק בין בני הזוג בהליך האבל, מה שעשוי להוסיף על המצוקה. לכן, חשוב להיות ערים לדברים, ולפנות לסיוע של טיפול פסיכולוגי או טיפול זוגי, בהתאם לצורך.

טיפול נפשי עשוי להיות מרחב אשר יאפשר לעבד את האובדן, ללוות את תהליך האבל, או במקרה שתהליך הלידה השקטה ידוע מראש, גם להתכונן אליו. מרחב שכזה עשוי לסייע להתמודד עם תחושת ההלם, לחוש שליטה מול קבלת ההחלטות ובעיקר – לא להישאר עם זה לבד.

מקורות

זילברשטיין, מ., לידה שקטה - חוויה מושתקת מקום השתיקה בחוויית האובדן והשכול לאחר לידה שקטה, פסיכואקטואליה - רבעון הסתדרות הפסיכולוגים בישראל, גיליון אפריל 2017, 32-39.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/traumatized/201911/stillbirth-trauma

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במצבי משבר

עוד מאמרים שיעניינו אותך