תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

משחקיות בעידן הקורונה - האם זה הזמן לאפשר לילד הפנימי שלכם לשחק?

משחקיות בעידן הקורונה - האם זה הזמן לאפשר לילד הפנימי שלכם לשחק?

תורגם על-ידי דנה וישינסקי

מגפת הקורונה היא אירוע בלתי צפוי בקנה מידה עולמי העתיד להיכנס לספרי ההיסטוריה. לצערנו, זוהי לא המגפה היחידה שאנו מתמודדים איתה. בין היתר, מתלוות אליה מגפות נוספות כמו 'מגפת הבדידות' ו'מגפת השעמום'. החדשות הרעות, המצב הכלכלי ונתוני התחלואה המאיימים שמקיפים אותנו מכל עבר, מקשים על חלקנו לשמור על גישה חיובית והופכים אותנו לעיתים חסרי מנוחה וציניים. דרך אחת להתמודד עם כל אלו היא באמצעות משהו שכולנו ידענו לעשות פעם – לשחק. ייתכן והילד הפנימי בתוכנו עדיין זוכר כיצד להשתמש ביכולת החשובה הזו.

אז כיצד יכולים מבוגרים וילדים לשחק בבטחה בזמן מגפת הקורונה? קיימים מגוון של משחקים שאתם יכולים לשחק בעצמכם שיהוו עבורכם אתנחתא כיפית מן המציאות היומיומית – החל מקובייה הונגרית וכלה במשחק 'Candy Crush'. אתם יכולים לנסות גם אופציות נוסטלגיות יותר כמו 'סוליטייר', תשחצים או פאזלים. יש לציין, כי פאזלים מהווים דרך נהדרת לאמן את המוח והם יכולים לעזור לנו להישאב למשחק ולשכוח לרגע את הדאגות שלנו, מבלי שנרגיש שהזמן חולף.

אז למה כדאי לנו לשחק?

הפגת הבדידות

משחקים הכוללים שיתוף פעולה עם אנשים נוספים מהווים דרך מצוינת לערוך אינטראקציה חברתית מהנה. משחקים תחרותיים אונליין למשל, יכולים לאפשר לכם לשחק עם חברים שלא פגשתם זמן רב בגלל המגפה. אתם יכולים גם לבחור במשחקים קלאסיים יותר כמו משחקי קופסה או קלפים ולגלות בעצמכם צדדים ספונטניים ויצירתיים שאולי לא פגשתם זמן רב.

אפשרות ללמוד בשפה של ילדכם

כעת כשהילדים ללא מסגרות קבועות ונמצאים זמן רב בבתים, שימושי במיוחד להשתמש במשחקים (כמו לדוגמא משחקי זיכרון) היכולים לפתח אותם וללמדם דברים חדשים על העולם. משחק עם ילדיכם מאפשר לכם לעסוק יחד איתם בפעילות כיפית ומלמדת ובו זמנית, לתגמל את הילד הפנימי שבכם.

תרפיה במשחק

הגדרה רחבה יותר של המושג ״משחק״ יכולה לכלול לא רק משחקים של ממש, אלא עיסוק בפעילות יצירתית בכלל. החל ממוזיקה ועד אמנות, ישנן דרכים רבות לעסוק בפעילויות יצירתיות ומהנות. כשאנחנו עוסקים בפעילות יצירתית אנחנו נכנסים למצב מחשבתי שנקרא ״Flow State״, כלומר מצב בו אנו כל כולנו מרוכזים במשחק ונשאבים לתוכו. המצב הזה גורם להפרשה בריאה של דופמין, שהוא כידוע הורמון אשר נקשר במצב רוח חיובי.

אימון התפקוד המוחי

השמירה על ריחוק חברתי יכולה להקשות עלינו לשחק משחקים כמו פלונטר או תופסת, אבל אל תהססו לשחק במשחקי וידאו – מחקר שנערך בגרמניה מצא מתאם בין שימוש במשחקי וידאו לבין עלייה בחומר האפור במוח. כלומר, השימוש במשחקי וידאו נקשר באחוז גבוה יותר של נוירונים במוח. משחקי וידאו, ממש כמו נגינה או התעמלות, מאמנים חלקים חשובים במוח שלנו. כשאנחנו משחקים אנחנו מתחרים, מתמודדים עם פתרון בעיות ומאמנים את המוטוריקה העדינה שלנו. משחקי וידאו יכולים לעזור לנו לאמן את יכולת הזיכרון שלנו, את התפיסה המרחבית, את יכולת עיבוד המידע ואת הויסות רגשי. יותר מכל, משחקים פשוט עושים לנו כיף! וכשאנחנו נהנים אנחנו מרגישים טוב יותר.

אז מה המסר?

הקשיבו לילד הפנימי שלכם, קחו הפסקה מדי פעם ותשחקו. סביר מאוד שתהיה לכך השפעה חיובית על המחשבות, על מצב הרוח ועל התחושה הגופנית שלכם. יחד עם זאת, חשוב לזכור שמשחקים מסוימים כוללים גם אלימות ותכנים שאינם מתאימים לילדים, ולכן יש להקפיד על השגחה הורית ועל מינון מתאים. משחק יכול להוות עבורנו הפסקה בריאה מהשגרה המלחיצה, אבל הוא גם עשוי להיות ממכר. לכן, היעזרו במשחקים, אבל הקפידו על מינון בריא. תיהנו!

מקורות

תקציר מאמר שפורסם ב- Psychology Today על ידי Jeffrey Pickens Ph.D. 26 ביולי 2020

www.psychologytoday.com/us/blog/psychology-through-technology/202007/playfulness-during-pandemic

תחומי מומחיות:
טיפול נפשי ,פסיכותרפיה

אנשי מקצוע בתחום

פסיכותרפיה

עוד מאמרים שיעניינו אותך