תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

כיצד לבחור מטפל?

כיצד לבחור מטפל?

צוות בטיפולנט

בתקופות מסוימות בחיינו רבים מאיתנו עשויים להרגיש מוצפים רגשית ולחוש כי אנו זקוקים לעזרה על מנת להתמודד עם קשיים ואתגרים. על פי המכון הלאומי האמריקאי לבריאות הנפש למשל, למעלה מ-30 מיליון אמריקאים זקוקים לעזרה בהתמודדות עם רגשות שונים או עם בעיות שונות. ביניהן - בעיות בנישואין או בזוגיות, אובדן עבודה, קשיים משפחתיים, מוות של אדם אהוב, דיכאון, לחץ, שחיקה או שימוש בסמים.

שלל גורמי מתח אלו עלולים להיות מתישים ולפעמים עזרה חיצונית מאיש מקצוע מוסמך ומורשה תוכל לעזור לנו להתמודד בצורה טובה ומהירה יותר - אבל מתי פונים ואיך בוחרים?

מתי כדאי לשקול פניה לטיפול?

• אם אתם חשים תחושה ממושכת של חוסר אונים, עצב או אפתיות, וכאשר נראה כי הבעיות שלכם לא משתפרות למרות מאמצים ועזרתם של בני משפחה וחברים.

• אם אתם מתקשים לבצע פעולות יומיומיות ולשמור על תפקוד שגרתי. לדוגמא, אינכם מסוגלים להתרכז במשימות בעבודה וכתוצאה מכך הביצועים והתפקוד שלכם בעבודה נפגעים משמעותית.

• אם אתם חווים דאגה או פחד בצורה מוגזמת, מצפים לגרוע מכל או נמצאים רוב הזמן בדריכות ו'על הקצה'.

• אם הפעולות שלכם מזיקות לעצמכם או לאחרים. למשל, אתם שותים יותר מדי אלכוהול, עד לרמה שגורמת לכם להתנהג בצורה הפוגעת באחרים או בכם, או אם אתם צורכים סמים ונעשים יותר אגרסיביים כלפי אחרים.

• אם אתם חווים כל סוג של קושי רגשי, בין אם יש לו מקור חיצוני ברור או לא, שאתם מתקשים להתמודד איתו לבדכם. כלומר, בין אם עברתם פרידה קשה, קיבלתם בשורות רפואיות מורכבות, או שללא גורם ברור לכם אתם פשוט מרגישים לא טוב, פנייה לטיפול יכולה לעזור לכם.

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכותרפיסט?

פסיכולוגים מומחים הם אנשי מקצוע אשר עברו הכשרה ארוכה ומקיפה (כ-9 שנים) בתחומי ההתנהגות האנושית, הערכת בריאות הנפש, אבחון, טיפול ושינוי התנהגות. פסיכולוגים, בין היתר, עוזרים למטופליהם להבין את עצמם ואת רגשותיהם טוב יותר במסגרת של פסיכותרפיה, תוך ניסיון לסייע להם לפתח דפוסי התנהגות בריאים ויעילים. פסיכולוגים מקבלים רישיון לעסוק בפסיכולוגיה מטעם משרד הבריאות. חוקי הרישיון נועדו להגן על הציבור על ידי מתן רישיון רק לאלו המוסמכים לעסוק בטיפול פסיכולוגי כהגדרתם בחוק המדינה. 

פסיכותרפיה היא למעשה שם נרדף לטיפול. במסגרת פסיכותרפיה, המטפל והמטופל למעשה מקדישים מאמצים משותפים על מנת להשיג את המטרות הטיפוליות שהגדירו יחד. על המטפל מוטלת החובה והאחריות לספק סביבה תומכת ובטוחה, על מנת לאפשר למטופל לדבר באופן גלוי על חששות ליבו ועל רגשותיו השונים. בנוסף, מטפלים מורשים מחויבים על פי חוק בשמירה על פרטיות וחיסיון רפואי של המטופל.

כיום לא קיימת חקיקה מסודרת לגבי השאלה מי רשאי לעסוק בפסיכותרפיה. עובדה זו משמעה בפועל כי כל אדם יכול לכנות עצמו 'פסיכותרפיסט', גם לאחר הכשרה דלה ביותר או ללא כל הכשרה פורמלית מסודרת. לכן, כאשר פונים לטיפול אצל פסיכותרפיסט, חשוב לברר מה היא הכשרתו ולהתחיל טיפול רק אצל אדם העוסק באחד המקצועות הטיפוליים הנמצאים בפיקוח של גורמי מדינה רשמיים כמו משרד הבריאות.

מה חשוב לקחת בחשבון כשבוחרים מטפל או פסיכולוג?

הכשרה מקצועית - מטפל מורשה ומוסמך!

במדינת ישראל כיום אנשים רבים מציגים עצמם כאנשי טיפול בתחומים ומקצועות שונים. אף על פי שאכן ישנן שיטות טיפול רבות ואסטרטגיות שונות שיכולות לעזור לבני אדם החווים קושי או מצוקה, חשוב לקחת בחשבון שחלק מתחומי הטיפול הללו אינם נמצאים תחת פיקוח ולא קיימת חקיקה מסודרת לגביהם. כך, אדם המציג עצמו כמטפל עלול להתנהג בצורה בלתי אתית או להציע טיפול שאינו מתאים לצורך של המטופל, מבלי שהוא עובר על החוק.

תחום המומחיות של המטפל או המטפלת

כל מטפל ומטפלת עובדים לאורך שנות הכשרתם במקומות שונים, לומדים קורסים והכשרות אחרים, ולמעשה מתמקצעים בתחומים ספציפיים יותר וצוברים בהם ניסיון. כך למשל מטפל מסוים מתמקצע בעבודה עם טראומה, מטפל אחר מכיר לעומק את הטיפול בחרדה, ומטפל נוסף מציע טיפול זוגי.

ישנם שלל תתי תחומים בתוך עולם הטיפול, אבל אתם לא נדרשים להבין בכל אחד מהם. בסופו של דבר המטפל אליו אתם פונים אמור לשמוע את הסיבה המביאה אתכם לטיפול ולהגיד לכם האם הוא הגורם המתאים לטיפול או שמוטב לפנות לגורם אחר. אם הוא לא מציין את ניסיונו המקצועי, כדאי לשאול על כך. 

התאמה טובה בין המטפל למטופל

פסיכולוגים ומטפלים מורשים בתחומים אחרים עובדים בשיתוף פעולה עם מטופליהם, כך שחשובה מאוד ההתאמה ביניהם. מרבית המחקרים מצביעים על כך כי הברית הטיפולית שנוצרת בין המטפל למטופל, כלומר טיב הקשר ביניהם, היא קריטית וחיונית ביותר להצלחת הטיפול. לכן, מעבר להכשרתו המקצועית וכישוריו של המטפל או המטפלת, חשוב ביותר לבחור מטפל עימו אתם חשים נוחות וביטחון.

שאלות שמומלץ לשאול לפני שמתחילים

• האם אתה מטפל מורשה? - אל תתביישו לבקש תעודות, לחפש את שמו של המטפל בפנקס הפסיכולוגים או בפנקס העו"ס וכדומה.

• היכן קיבלת את הכשרתך המקצועית? - מטפל או מטפלת מורשים העוסקים בטיפול עוברים מסלול הכשרה ארוך שנים במוסדות אקדמיים שונים (אוניברסיטאות, מכללות המוכרות על ידי המל"ג וכדומה).

• האם אתה איש המקצוע המתאים לטפל בסוגייה עמה אני מתמודד והאם יש לך ניסיון בכך? - שתפו את המטפל או המטפלת בסיבה בגינה אתם פונים לטיפול (חרדה/ מתח/ דיכאון / בעיות בעבודה/ קשיים זוגיים ועוד) ובדקו האם יש לו או לה ניסיון בסיוע לאנשים עם בעיות מסוג זה.

מה היא הגישה הטיפולית שלך והאם היא מבוססת על מחקר מדעי? - בקשו מן המטפל הסבר קצר על גישת הטיפול שלו ובדקו האם היא גישה שנחקרה והניבה תוצאות חיוביות.

איך אדע אם הטיפול עובד?

כשאנו מתחילים טיפול, עלינו לקבוע יעדים ברורים עם ביחד עם הפסיכולוג שלנו. ייתכן שאנו פונים במטרה להתגבר על רגשות כמו חוסר תקווה הקשורים לדיכאון, או לשלוט בפחד המשבש את חיי היומיום שלנו בצורה של חרדה.

זכרו כי יעדים מסוימים דורשים זמן רב יותר מאשר אחרים, ולכן עליכם להחליט יחד עם הפסיכולוג שלכם מה הוא פרק הזמן המוערך לטיפול המבוקש. כמובן, אין אורך זמן אחד נכון לכל סוגי הטיפול, אך אתם בוודאי אמורים להרגיש עם הזמן שיפור במצבכם. 

אם אתם חווים תקיעות בטיפול ולא בטוחים האם הגיע הזמן לסיים, דברו על כך עם המטפל או המטפלת ובדקו האם אכן אתם נמצאים במקום הנכון לכם. 

מקורות

בסול, ז'. לא בטיפול: מי מפקח על הפסיכותרפיסטים. אוחזר מתוך https://www.themarker.com/career/2016-10-06/ty-article/0000017f-dedd-db5a-a57f-deff0c0d0000

www.apa.org/topics/choose-therapist

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכולוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך