תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

4 טיפים לחזרה קלה לשגרה לאחר חופשה

4 טיפים לחזרה קלה לשגרה לאחר חופשה

צוות בטיפולנט

חזרה לשגרה לאחר חופשה, ובמיוחד לאחר חופשה ארוכה, הנה משימה לא קלה. עבור ילדים ומתבגרים – השינוי בלוחות הזמנים, בסדר הפעולות הקבוע ולעיתים גם בזמני השינה והארוחות, כמו גם הצורך להתרגל למסגרת שהיא לעיתים חדשה, יוצר לעיתים קושי ודורש הסתגלות. גם בקרב מבוגרים, השינוי עלול להיות לא נעים בדרך כלל – וגם כאן השינוי בלוחות הזמנים והחזרה למסגרת העבודה והמשימות היום-יומיות עלול ליצור תחושות דכדוך.

אך את החזרה לשגרה ניתן לעשות לנעימה וקלה הרבה יותר. לשם כך הכנו עבורכם 4 טיפים לחזרה קלה לשגרה לאחר חופשה:

1. התאימו את לוח הזמנים לשגרה

אחד הגורמים היוצרים קשיים בחזרה לשגרה הוא השינויים בלוח הזמנים ובעיקר השינוי בשעות השינה בין החופשה לשגרת היום-יום. הקושי גדל משמעותית כאשר את החופשה ביליתם במדינה אחרת, ועליכם להסתגל מחדש לשעון ישראל, שכן פער השעות עלול ליצור יעפת (ג'ט לג), שבעצמה יוצרת תחושות דכדוך, חוסר סבלנות, חרדה ועצבנות. ככלל, ככל שאדם מתבגר, כך הוא יכול להתמודד טוב יותר ובצורה מודעת לשינויים בלוח הזמנים, ולכן שינויים אלה משפיעים יותר על ילדים. לכן, חזרה להתנהלות על פי לוח הזמנים של השגרה המתקרבת ובאה, כמה ימים לפני החזרה האמיתית לשגרה (למשל – קימה בשעה בה קמים לבית הספר או לגן, אכילת הארוחות בזמנים בהן אוכלים בזמן הלימודים או הגן וכן עמידה בשעת השינה המתאימה לגן או לבית הספר), יכולה להועיל מאוד לילדים. זאת ועוד – למבוגרים הסובלים במיוחד מיעפת, כדאי לחזור לישראל כמה ימים (לפחות יומיים) לפני החזרה לעבודה, על מנת להתאים את השעון הביולוגי לשעון ישראל בלי להיות שרויים בלחצי היום-יום.

2. שלבו לפחות דבר אחד מהחופשה בשגרה

הטמעה של דבר מה מהחופשה בשגרה היום-יומית, לפחות בשבועות הראשונים לאחר החזרה, יכול להפיח חדשנות והתלהבות בשגרה ישנה וידועה מראש. כך למשל, בישול ארוחה בסגנון איטלקי לחברים או קרובי משפחה לאחר חופשה באיטליה, מהווה הזדמנות לחגוג את החזרה לארץ עם אהוביכם ולהשתמש בידע וחוויות מהחופשה. רעיונות נוספים לשילוב דברים מהחופשה בשגרה הם: יצירה משותפת של אלבומי תמונות מהחופשה או הדפסת תמונות מהחופשה ותלייתן בבית; שימוש במכשיר שנקנה בחופשה ביום-יום; בחירת למידת השפה במדינה בה ביליתם והצטרפות לקורס לרכישת השפה; בחירת מנהג שקיימתם בחופשה – כגון ארוחת ערב משפחתית או שיחוק במשחק משותף לכל המשפחה, ובחירה להטמיע אותו בשגרה.

3. דעו לאן אתם מגיעים

לעיתים, חלק ניכר מהמתח והחרדה הקיימים בשל חזרה לשגרה או תחילה של שגרה חדשה, נוצר בשל חוסר וודאות לגבי מה יתרחש כשנחזור לעבודה או כשהילד יתחיל ללמוד בכיתה חדשה. חוסר הוודאות עלול ליצור מתח וחרדה, אך הוא גם עלול ליצור מצב בו יום החזרה הוא קשה, עמוס ומלא הפתעות. על מנת למנוע את הנ"ל, ניתן לבצע הכנה קלה ולבדוק מה עומד בפנינו במציאות שאחרי החופשה. כך למשל, ניתן לשוחח עם עמית לעבודה יום לפני החזרה לעבודה, ולשמוע מה התרחש במשרד בימים שעברו. במקרה שילד נעדר מכמה ימים בבית הספר – ניתן לדבר עם הוריו של אחד החברים, הילד עצמו יכול לדבר עם אחד מחבריו ואפילו במקרים של חופשה ארוכה ומשמעותית מהלימודים – כדאי לשוחח עם מחנך/ת הכיתה.

4. השתמשו בחזרה לשגרה על מנת לבחון את חייכם

חזרה לשגרה מחופשה היא בדרך כלל חוויה שאינה נעימה וטבעי שרוצים להמשיך לנפוש ולא לעבוד או ללמוד. עם זאת, במצבים בהם החזרה מהחופשה יוצרת תסכול, סבל ודכדוך עמוק, ייתכן ששגרת היום-יום שלכם זקוקה לשינוי. במצב כזה כדאי לבחון מה הם החלקים היוצרים תחושות קשות, והאם ניתן לבצע שינוי בהם. גם כאשר ילדים מתקשים במיוחד לחזור לבית הספר, מסרבים לחזור או אומללים מהחזרה – יש מקום לבחון מהו מוקד הקושי ולהבין כיצד ניתן ליצור שינוי בתחום זה.

לסיכום, על פי רוב, אף על פי שאנו נהנים מאוד בחופשה, חזרה לשגרה המבוססת על הכנה מתאימה, עלולה להיות לא פשוטה, אך גם בעלת צדדים חיוביים. כאשר החזרה לשגרה מעלה תחושות קשות ואף סבל משמעותי, ייתכן שיש מקום לבירור הסיבה לכך.

תחומי מומחיות:
ייעוץ להורים ,משפחה

אנשי מקצוע בתחום

משפחה

עוד מאמרים שיעניינו אותך