תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

איך להקל על ילדים להורים גרושים בעידן הקורונה?

איך להקל על ילדים להורים גרושים בעידן הקורונה?

צוות בטיפולנט

על רקע מגפת הקורונה, זוגות גרושים רבים, גם כאלו שיש להם סידור קבוע לגבי ההורות המשותפת, מדווחים על קשיים בנוגע להסדרי המשמורת של הילדים. מתחים רבים עשויים לנבוע מהקונפליקט שבין הרצון לספק את הצורך של הילדים במעורבות של שני ההורים בחייהם, לבין החששות הבריאותיים הנלווים למעבר בין שני בתים שונים בתקופת הקורונה – נסיעות מרובות, וחשיפת הילדים ובני המשפחה האחרים לאנשים רבים.

"שני בתים וגעגוע"

על פי רוב, ילדים להורים גרושים מתפקדים באופן מיטבי כאשר שני ההורים מוכנים להתגמש ולמצוא הסכמה משותפת. מגפת הקורונה מהווה הזדמנות להניח בצד כעסים ומשקעים מן העבר, ולהתאחד יחד כדי להתמודד עם איום חיצוני. בנסיבות החדשות, ייתכן שביתו של הורה אחד יתאים יותר להעביר בו את הסגר – מבחינת חיבור לאינטרנט בעידן הלמידה המקוונת, או במידה שההורה עובד מהבית ויכול להשגיח על הילדים שנשארים כעת בבתים. מנגד, ייתכן שאחד ההורים הוא עובד חיוני, או שהילדים יידרשו לנסוע בתחבורה ציבורית כדי לעבור מבית לבית.

כל אלו הם גורמים חדשים שנכנסים למשוואה, ודורשים מהורים לנהוג בגמישות בכל הנוגע לחשיבה מחדש על הסדרי ראייה שיתאימו לאתגרים של מגפת הקורונה. בהיעדר נסיבות קיצוניות (למשל, אם אחד ההורים נמצא בקבוצת סיכון ממשית), מאוד חשוב שילדים יזכו לשמור על קשר רציף עם שני ההורים. השהיית קשר עם אחד ההורים עלולה לגרום להשפעות רגשיות שליליות ארוכות טווח וליצור קושי רגשי משמעותי. זכרו שבתקופה מלחיצה כמו זו, ילדים זקוקים לאהבה, לתמיכה ולהכוונה משני ההורים שלהם.

ליישר קו - שני הורים בהסכמה משותפת

ייתכן, שהורים יחוו חוסר הסכמה בנוגע לחומרת המגפה, ובנוגע להקפדה על כללי הריחוק החברתי. חילוקי דעות כאלו הם לא בלתי נפוצים, אך על ההורים ״ליישר קו״ ולהפגין חזית אחידה בכל הנוגע להנחיות שמפיצות רשויות הבריאות – כך, חשוב ששני ההורים יהיו עקביים בנוגע לחשיבות של רחיצת ידיים ושמירה על מרחק, על מנת שלא להותיר את הילדים מבולבלים ונאלצים להכריע לגבי השאלה למי עליהם להקשיב מבין שני ההורים.

איך לעזור לילדינו?

בימי הקורונה, האתגר המשמעותי ביותר עבור ילדים הוא לרוב השינוי הקיצוני בשגרת החיים הכולל את הלמידה המקוונת. הדבר מצריך תמיכה רבה יותר מן המסגרת ההורית והאיזון בין עבודה מהבית לבין השגחה על הילדים שבבית הוא מאתגר, ועשוי להיות קשה אף יותר עבור הורים גרושים.

אם אתם מוצאים עצמכם בפני קושי כזה, נסו להיעזר בעצות הבאות:

ילדים זקוקים לגבולות

ילדים משתעממים, הם מתגעגעים לחברים שלהם, וללא השגרה של בית הספר הם עשויים להרגיש שכל יום הוא יום שבת. המשימה לייצר מסגרת מוטלת עליכם כעת – דאגו שהילדים יקומו בכל בוקר באותה השעה, כאילו היה זה יום לימודים רגיל, וארגנו להם לו״ז מסודר שכולל זמני למידה, ארוחות, הפסקות וזמני משחק. כמובן, כדאי שלוח זמנים זה יהיה דומה עד כמה שניתן בין שני הבתים.

נסו לייצר מסגרת גם עבורכם

אם הילדים גדולים מספיק, כתבו את לו״ז יום העבודה שלכם – מתי אתם נמצאים בפגישות, ומתי אתם בהפסקה. לוח זמנים ידוע מראש יסייע לכם ולילדיכם להבין מתי אתם פנויים עבורם ומתי הם יכולים לפנות לעזרה לגורם אחר כמו ההורה השני או המורה. זה יסייע לילדים לקבל את הגבולות שהצבתם.

תכננו הפסקות לבילוי משותף

קבעו מראש זמנים שבהם אתם פנויים לבלות עם הילדים במהלך היום. נסו להתנתק מהעבודה במהלך ההפסקות האלו ולמקד את תשומת לבכם בילדים. הצטיידו מראש במשחקים ובפעילויות שתוכלו לעשות ביחד בהפסקות (פעילויות יצירה, משחקי קופסה, או תכננו לבשל ביחד). במידה וזה מתאים לכם, ניתן להזמין לאחת ההפסקות האלו גם את ההורה השני, או לשלוח לו תמונות מן ההפסקה בכדי לייצר חוויית נוכחות חזקה יותר של שני ההורים.

היו ריאליים לגבי העבודה שאתם יכולים להספיק

אם אתם צריכים לוודא שהילדים מתחברים לשיעורי זום, לעזור להם בשיעורי הבית, ובמקביל לעבוד, כנראה שההספק שלכם לא יהיה גבוה כפי שאתם רגילים. דברו עם העמיתים והמנהלים שלכם על מנת להתאים את הציפיות לתנאים החדשים בהם אתם עובדים.

אפשרו יותר זמן מסך, אך סננו את איכות התכנים

בחרו תכניות חינוכיות ולימודיות ואפשרו לילדיכם לצפות בהן. תוכלו להשתמש בתכניות כאלו או במשחקי מחשב מעשירים, כדי להעסיק את הילדים בזמן שאתם בפגישות חשובות. חשוב להיות גמישים גם במקומות כאלו בתקופות המציבות נסיבות בלתי אפשריות.

מקורות

תרגום כתבות מאתר Psychology today

www.psychologytoday.com/us/blog/better-divorce/202011/divorce-stress-covid-and-homeschooling-how-manage-it-all

www.psychologytoday.com/us/blog/co-parenting-after-divorce/202011/coparenting-during-and-after-the-covid-19-pandemic

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך