תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

האם אנחנו מאפשרים לילדים שלנו יותר מדי ביטוי רגשי?

האם אנחנו מאפשרים לילדים שלנו יותר מדי ביטוי רגשי?

צוות בטיפולנט

השאלה האם אנחנו מגדלים את הילדים שלנו להביע יותר מדי רגשות היא שאלה שמטרידה הורים רבים בעידן המודרני. מצד אחד, חשוב ומועיל שילדים ילמדו להביע רגשות ולסמן מה הם מרגישים. מצד שני, ייתכן שאנחנו לא מלמדים את ילדינו כיצד לבטא את רגשותיהם באופן יעיל ומועיל.

בעבר, מעט מאוד תשומת לב ניתנה לרגשות שילדים מרגישים. לעיתים קרובות, הורים נהגו לדחוק בילדיהם ״להיות ילדים גדולים ולהתמודד״. ייתכן שגישה כזו תורמת להתפתחות של עמידות וחוסן, אבל במקרים רבים ילדים המשיכו לסבול בשקט, תוך שמירת הרגשות שלהם לעצמם. מנגד, אחרים טוענים כי ביטוי של רגש סוער ובלתי מווסת גם הוא יכול להוביל לנזקים.

כיוון שביטוי רגשי הוא חלק מסט כישורים חשוב, וכיוון שהאופן שבו אנחנו מבטאים את רגשותינו הוא קריטי מהאופן שבו אנחנו מתנהלים בעולם – החלטנו לרכז לכם כאן כמה המלצות בנושא!

דרך המלך לביטוי רגשי תקין אצל ילדים – 4 טיפים להורים!

בחנו איזה מודל אתם מהווים עבור ילדיכם

שאלו את עצמכם האם אתם מבטאים רגשות באופן אינטנסיבי מדי? האם אתם נוטים להגיב לנושאים שוליים באופן מוגזם? האם המשפחה שלכם ״הולכת על ביצים״ לידכם? אם עניתם בחיוב על אחת מהשאלות האלו, ייתכן שאתם צריכים לעבוד על השליטה הרגשית שלכם.

במקרה כזה, יש סבירות גבוהה שילדיכם מבטאים יותר מדי רגש, או לא מבטאים מספיק רגש, מפני שהם מבולבלים לגבי האופן המתאים שבו יש לבטא רגשות. זכרו שאתם המודל לחיקוי החשוב ביותר שיש לילד שלכם וזו היא הדרך הטובה ביותר ללמד אותו כישורים מסוימים.

אפשרו לילדיכם לבטא רגשות אך דעו להציב גבולות

למדו את הילדים שלכם כיצד לבטא את הרגשות שלהם אך גם כיצד לווסת אותם, וכיצד לחשוב על דרכים להרגיע את עצמם כשהם נסערים. ניתן לחשוב על שיר שהילד אוהב במיוחד, עליו הוא יכול לחשוב שהוא כועס. לחלופין אפשר להסביר לילדה שכאשר היא חווה רגש חזק אולי היא תרצה לקחת "פסק-זמן" ולהתאוורר.

עזרו לילד אול לילדה שלכם לברר מה יהיה הפתרון הכי טוב עבורם – אולי תופתעו לגלות שהרבה ילדים יודעים להגיד מה יעזור להם!

בדקו כיצד אנשים אחרים מגיבים לביטוי הרגשי של ילדיכם

האם הביטוי הרגשי של הילד שלכם מפחיד את האחים שלו? האם הוא מבריח חברים? אם כן, סביר להניח שהוא צריך ללמוד כיצד למתן את עצמו. זכרו שביטוי רגשי מוגזם עשוי להיות אינדיקציה לדיכאון או חרדה, ולכן כאשר אינכם מצליחים לעזור, כדאי לשקול לפנות לעזרה מקצועית.

למדו את הילד שלכם לשיים נכון את הרגשות שלו

האם ילדכם מצליח לזהות נכון רגשות של אחרים? אם לא, זו הזדמנות נהדרת ללמד אותו או אותה לתייג ולזהות רגשות. ניתן לשוחח עם הילדים שלכם, כשהם ואתם רגועים, על אילו תחושות או חוויות גופניות מתעוררות בהם ובכם כשאתם כועסים וצועקים. מנגד, אפשר דווקא לשוחח על מצבים בהם הם נוטים להסתגר ולהשתתק. נסו לעזור לילדיכם להכיר את הרגש של עצמם ולא לפחד ממנו, באמצעות חקירה משותפת.

מקורות

תרגום כתבה מאתר Psychology today:

www.psychologytoday.com/us/blog/the-teen-doctor/201801/are-we-allowing-our-kids-too-much-emotional-expression

תחומי מומחיות:
הדרכת הורים

אנשי מקצוע בתחום

הדרכת הורים

עוד מאמרים שיעניינו אותך