תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

התמודדות עם אובדן של אדם אהוב

התמודדות עם אובדן של אדם אהוב

צוות בטיפולנט

אובדן של אדם קרוב יכול להשאיר אותנו ללא מילים. מול האובדן אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מחפשים סיבה ומנסים לנסות לענות על השאלה חסרת התשובה – מדוע?

אף על פי שכולנו יודעים כי אנחנו לא בני אל-מוות וכי מוות הוא דבר בלתי נמנע, זה לא מקל עלינו בשום אופן כאשר מישהו קרוב אלינו מת. בכל זאת, במרבית המקרים, תהליך האבל מאפשר לנו בסופו של דבר להחזיר את החיים למסלולם, אם כי הוא לרוב משנה אותנו ואנחנו לא נשארים כפי שהיינו קודם.

שלבי האבל

למרות שישנם מודלים שונים שמתארים שלבים לתהליך האבל, כל אחד מאתנו מתמודד עם אובדן באופן אחר. בשנת 1969 פרסמה אליזבת קובלר-רוס מודל בן 5 שלבים לתהליך האבל. שלבים אלו כוללים: (1)הכחשה, (2)כעס, (3)מיקוח, (4)דיכאון ו-(5)קבלה. אלו רלוונטיים במיוחד לאנשים המתמודדים עם מחלות כרוניות, כמו סרטן, בתהליך העיבוד והקבלה של המוות הקרב ובא.

על בסיס רעיונות אלו, חוקרים מסוימים הציעו מודל נוסף המאפיין את שלבי ההתמודדות עם אובדן של אדם קרוב:

1. הלם וחוסר אמונה: תחושה כי "לא ייתכן שזה אמיתי״.

2. עצבות: קבלת האמת מביאה איתה תחושות עצבות וצער קשות.

3. כעס: אנשים עשויים לחוש כעס כלפי האדם שאיבדו על כך שהוא כבר לא לצדם, או כעס על חוסר ההוגנות של העולם או של אלוהים.

4. אשמה: אנשים עשויים לחוש אשמה על כך שנשארו בחיים, או אשמה על דברים שאמרו או לא אמרו, עשו או לא עשו מול האדם הנפטר.

איך מתמודדים עם אבל?

הרשו לעצמכם לכאוב: כשאנחנו מנסים להדחיק את הצער, אנחנו רק מקשים על עצמנו. על מנת להגיע לריפוי אמיתי, עלינו לאפשר לעצמנו לחוות את האבל ולהתמודד איתו. עם זאת, כמובן שאנשים מתמודדים עם כאב בדרכים שונות. למשל, חלק בוכים, אך לא כולם. אין דרך אחת נכונה לחוש את הכאב.

הקיפו את עצמכם בתמיכה: אתם זקוקים לאנשים אוהבים שיעזרו לכם לעבור את הזמנים הקשים. היעזרו במשפחה, חברים, מורים, או כל אדם אחר שאתם סומכים עליו.

נסו להשלים עם העובדה שאין תשובות לשאלותיכם: זה טבעי לשאול ״למה?״ אך למרבה הצער, אין לכך תשובה. בחיים, דברים רעים קורים גם לאנשים טובים. זו היא הבנה כואבת ואף מפחידה, כי משמעה היא שאנחנו לא בשליטה מלאה, אך היא חלק מתהליך ההחלמה.

טפלו בעצמכם: בתקופת אבל זה יכול להיות מאתגר לטפל בעצמכם. דברים שפעם היו פשוטים וקלים נראים כעת מסובכים וקשים. גם אם אין לכם חשק לאכול או לישון, חשוב שתקפידו לטפל בגוף שלכם כדי לשמור על הבריאות הנפשית והפיזית שלכם.

"לאט לאט": קחו נשימה עמוקה והזכירו לעצמכם כי אבל הוא תהליך, אי אפשר לעשות קיצורי דרך בדרך להחלמה. נשימות עמוקות יכולות לעזור לכם להירגע ולהתרכז בהווה, במקום לדאוג לגבי העתיד והשאלה מתי תרגישו טוב יותר.

נחמו את עצמכם: עשו עבור עצמכם משהו נעים ואדיב שעוזר לכם להרגיש טוב יותר. נסו לאפות עוגיות טעימות או להתכרבל עם שמיכה נעימה. ההנאות הקטנות שבחיים יכולות לעזור לנו להתנחם בזמנים קשים. הדברים האלו, קטנים ככל שיהיו, יכולים לעזור לכם להרגיש טוב יותר.

עשו משהו: כשאנו מרגישים חסרי אונים, לפעמים הפתרון הטוב ביותר הוא לעשות משהו. למשל, חשבו על דרך שבה אתם יכולים להנציח את זכרו של אהובכם. אתם יכולים לארגן ערב לזכרו או להתנדב בארגון שקשור למשהו שהוא אהב.

כפי שאתם ודאי כבר יודעים, אין פתרון קסמים שיעלים את הכאב שאתם חווים אם איבדתם אדם קרוב. ייתכן שכעת אתם מרגישים שהכאב לא יחלוף לעולם, ובמובן מסוים אתם צודקים, אובדן נוטה להישאר איתנו באיזה שהיא מידה גם אחרי שאנחנו לומדים לקבל אותו.

בכל זאת, יהיה זמן שבו הזיכרונות יביאו לכם יותר חיוכים מדמעות והזיכרונות הטובים יאפילו על הזיכרונות הרעים. יגיע רגע שבו תהיו מסוגלים להסתכל אחורה ולהיות אסירי תודה על הנוכחות שהייתה לאדם האהוב בחייכם. או כפי שנהוג להגיד, יהיה זמן שבו תאמינו שעדיף לאהוב ולאבד, מאשר לא לאהוב כלל.

מה להגיד ומה לא להגיד כשמישהו קרוב אליכם מתמודד עם אובדן?

 מה להגיד?

• אני משתתף בצערך.

• אם יש משהו שאני יכול לעשות, בבקשה עדכן אותי. אני מוכן לעזור בכל דרך.

• אני במרחק שיחת טלפון אחת אם תרגיש בכך צורך.

• מה שלומך? / איך עוברים עליך הימים האחרונים? – שימו לב לא לשאול שאלות אלו אם אינכם מוכנים להקשיב באמת גם לתשובות לא פשוטות ועצובות מבלי להכריח את האדם להתעודד.

• לא תמיד חייבים להגיד – היו נוכחים פיזית ואל תרגישו שאתם חייבים למלא את החלל בדיבורים. לפעמים עצם הנוכחות שלכם עוזרת.

מה לא להגיד?

• "אני יודע איך את מרגישה" – גם אם הכוונה טובה, לעיתים זו אמירה שיכולה לעורר בצד השני בדיוק את ההרגשה ההפוכה, שהם לבד ואין מי שמבין אותם. כל אובדן הוא שונה ולכן הימנעו מלהניח שאתם מבינים לגמרי את החוויה של האדם המתאבל.

• "הוא במקום טוב יותר עכשיו" / "הכל קורה לטובה" / "יש סיבה לכל דבר" – ייתכן שאלו אמירות שעוזרות לכם במצבים קשים. עם זאת, כאשר האובדן הוא חי וכואב, קשה להתנחם במחשבה שהסיבה לאובדן היא טובה. להפך, לעיתים חלק מתהליך האבל כרוך בהבנה שלא הייתה לאובדן סיבה טובה וזה הוא חלק מהחיים.

• השתדלו להימנע מהצעת עצות ישירות – אם יש דברים שעזרו לכם כאשר חוויתם אובדן בעצמכם, אתם מוזמנים לשתף את האדם המתאבל בחוויה שלכם. עם זאת, השתדלו להימנע מלהגיד לו מה סביר שיעזור לו או מה כדאי לו לעשות, מהסיבה הפשוטה שאתם לא יודעים אם מה שנכון לכם נכון גם לה או לו.

מקורות 

https://www.psychologytoday.com/us/blog/how-help-friend/201610/grief-following-sudden-death-loved-one

https://www.psychologytoday.com/us/blog/teen-angst/201705/coping-the-death-friend

תחומי מומחיות:
טיפול במצבי אבל ושכול

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במצבי אבל ושכול

עוד מאמרים שיעניינו אותך