תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

חייל במשבר? כדאי שתקרא את זה

חייל במשבר? כדאי שתקרא את זה

מוטי גלעם

אפילו שמרבית בני הנוער מתגייסים לצבא ומסיימים את השירות ללא קשיים יוצאי דופן, עשויה ההסתגלות למסגרת להביא לקשיים ואף למשברים רגשיים משמעותיים. לדברי מוטי גלעם, עובד סוציאלי קליני, מטפל משפחתי ויועץ נישואין מוסמך וקב"ן (קצין בריאות נפש) בצה"ל, אפשר להתמודד ויש במי להיעזר:

• קשה באימונים קל בקרב: אפשר להתכונן לגיוס: קשיים רבים בצבא נובעים מחוסר מוכנות להתמודדות עם המסגרת החדשה ומציפיות שאינן מותאמות אליה. הכנה נפשית וגופנית והקדשת מחשבה לקשיים העשויים להתגלות (איך יהיה לי רחוק מהבית? איך אני מתמודד עם סמכות?) יכולה להקל על ההסתגלות באופן משמעותי.

• לא רק שחור או לבן, יש גם חאקי: פעמים רבות נובעים הקשיים מתחושה של או-או: או שאני ביחידה הכי מובחרת או שאני מוציא פרופיל 21. חשוב לזכור כי ניתן לתרום ולשרת שירות משמעותי במגוון רחב של תפקידים ולא "לשבור את הכלים" עם הנשירה או אי הקבלה לקורס יוקרתי, למרות האכזבה.

• משנה מקום משנה מזל: כאשר התפקיד או מקום השירות לא מתאימים לאישיותו של החייל, צרכיו ויכולותיו, עשויים לפרוץ משברים שלא היו פורצים במקום שירות אחר. חייל אשר נהג לעבוד כדי לעזור למשפחתו המצויה במצוקה כלכלית, למשל, עשוי לחוות קשיי הסתגלות רבים. קשיים אלו אינם נובעים מחוסר יכולתו אלא מכך שאינו פנוי להסתגל לתפקיד לאור המצב בבית. במקרה מסןג זה עשויה פנייה לקצינת ת"ש (תנאי שירות) להביא לשינוי תנאי השירות באופן שיאפשר לחייל להתפנות גם לתפקיד הצבאי, ולא לחוש כי הוא חצוי בין הבית לצבא. בדומה, חלק מהחיילים עשויים לסבול מאוד בשירות רחוק מהבית בעוד ששירות קרוב לבית יביא להגדלת משאבי ההתמודדות באופן משמעותי. באופן כללי, כדאי לדווח על קשיים מסוגים אלו עוד לפני הגיוס, אך גם במהלך השירות ניתן לשנות את התנאים ולהיעזר.

• יש עם מי לדבר: חיילים רבים חשים כי אין סיכוי שהמפקד/ת הקשוח/ה יתייחס למצוקותיהם, אך בפועל מונחים מפקדים להתייחס במלוא הרצינות לקשיים רגשיים של חיילים ולהעביר אותם לגורם המטפל המתאים. התחושה של "אין עם מי לדבר" יכולה להביא לייאוש שמחמיר את הקשיים הרגשיים, ומאוד חשוב לזכור שבמערכת הצבאית יש גורמים שתפקידם לספק עזרה: מחלקת ת"ש (תנאי שירות) אחראית להתאמת תנאי השירות לקשייו ויכולותיו של החייל ומערכת ברה"נ הצבאית (בריאות הנפש) מספקת טיפולים פסיכולוגים ופסיכיאטריים, תמיכה, ליווי והכוונה לחיילים המרגישים שזקוקים לעזרה בהתמודדות וההסתגלות.

• בלי כתמים: חיילים עשויים להימנע מפנייה לטיפול מתוך חשש שהתיק האישי שלהם "יתלכלך". גם כאן, חשוב לזכור כי ברה"נ הוא גוף שמיועד לעזור וכי בקשה לטיפול לא פוגעת בחייל בשום דרך.

תחומי מומחיות:
טיפול במתבגרים

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במתבגרים

עוד מאמרים שיעניינו אותך