תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

שפת גוף - טיפים לקריאה ושימוש נכונים

שפת גוף - טיפים לקריאה ושימוש נכונים

צוות בטיפולנט

אורן חוזר מבית הספר ומספר לאמו כי עבר עליו יום נפלא: המבחן היה קל ובהפסקה היה לו כיף עם החברים. הוא מספר בפירוט ואינו אומר כל דבר מעורר חשד ובכל זאת - אמו מרגישה שהוא משקר לה; עידו חוזר מדייט בו הבחורה נראתה קשובה ומתעניינת, והסכימה בחום להפגש עמו שוב. בכל זאת, הוא לא מופתע לגלות שהיא לא מגיבה לשיחות הטלפון ממנו.

מקרים פשוטים ויומיומיים אלו מדגימים את כוחה של שפת הגוף, אשר לא פעם מגלה לנו הרבה יותר מהנאמר בגלוי.

איך מזהים שקרים? רב האנשים אינם מרגישים בנוח עם שקריהם ולכן גופם יסגיר את אי הנוחות. סימנים מחשידים עשויים להיות תיפוף או תנועתיות יתר של האצבעות והרגליים, מגע ממושך בפנים (בעיקר בפה ובאוזניים), שבירת קשר העין, התרחבות הנחיריים ועוויתות קטנות של הפה. סימנים אלו נועדו, באופן בלתי מודע, להסיט את תשומת ליבו של השומע מהשקרים הנאמרים לו.

כיצד משפרים את התקשורת? כדי ליצור תחושה נעימה ומקבלת ניתן להשתמש במספר אמצעים: פנה מקום והזמן לשבת לצידך; חזור באופן עדין אחרי תנועותיו של בן שיחתך; נסה לצחוק בכל פעם שבן שיחתך צוחק; גע בעדינות בזרועו של בן שיחתך כדי להעביר מסר של התעניינות בדבריו; אם אתם יושבים, שלב את רגליך והטה אותן לעבר בן שיחתך. אם תרצה ליצור אווירה של אינטימיות, הנמך מעט את קולך, הישר מבט ונטה קדימה לכיוון בן שיחתך.

כיצד תיצור רושם של ביטחון עצמי? אנשים רבים חשים כי מסרים לא מילוליים המשקפים חוסר ביטחון פוגעים ברושם שהם יוצרים אצל מראיינים, קולגות ובנות זוג פוטנציאליות. מספר דרכים עשויות לסייע ביצירת רושם של ביטחון עצמי: הליכה איטית עדיפה על מהירה; עמידה זקופה ברגליים פשוקות, שמירה על קשר עין ודיבור בקול רם מעידים על ביטחון. בניגוד להם, מעידים תיפוף באצבעות, נענוע של הרגל, התעסקות עם חפצים ותנועתיות מוגברת על לחץ.

הקפדה על קשר עין: קשר עין הוא אחד הרכיבים המשמעותיים ביותר בתקשורת הבין אישית, ולכן חשוב ליצור קשר עין קבוע ויציב אך לא חודרני. שימו לב כי מבט בלתי ממוקד אשר נמצא כל הזמן בתנועה יוצר רושם של חוסר עניין ושל חיפוש אחר דרכי מילוט.

שמור על הידיים שלך! תנוחת ותנועות הידיים יכולים ללמד רבות על כוונותינו, ולחזק או להפריך את המסר שאנו מתכוונים להעביר. היעדר תנועות ידיים או תנועות ידיים חלשות וקטנות מרמזים על חוסר ביטחון וחולשה. לעומת זאת, שימוש בתנועות ידיים רחבות, הנפת ידיים ואגרופים קפוצים מעידים על תוקפנות. ידיים מוסתרות (בכיסים או מתחת לשולחן), ידיים שלובות על החזה ואצבעות שלובות מעידים על הגנתיות ורצון להסתיר דבר מה. באופן כללי, מומלץ לשמור על תנועות ידיים מורגשות אך לא מוגזמות, תוך הקפדה על כך שכפות הידיים יהיו פתוחות וגלויות.

מקורות

Do you speak body language?: Mastering the art of nonverbal communication key in interrogations, Hargrave, Jan, The Forensic Examiner. Vol 17(3), Fal 2008, 17-22

תחומי מומחיות:
אימון אישי - Coaching

אנשי מקצוע בתחום

אימון אישי - Coaching

עוד מאמרים שיעניינו אותך